SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Det handlar om både bekvämlighet och lönsamhet

mySwecon har blivit ett helt nödvändigt hjälpmedel
På kort tid har den kostnadsfria digitala assistenen mySwecon blivit ett helt nödvändigt hjälpmedel för Markresurserna i Sala.

– Det handlar om både bekvämlighet och lönsamhet, säger vd Anders Eriksson Söderman som har idéer på hur tjänsten kan utvecklas ytterligare.

För elva år sedan, 2010, startade Anders Eriksson Söderman företaget Markresurserna i Sala samt köpte sin första grävmaskin och anställde sin första medarbetare.

– Jag hade jobbat i många år som platschef på olika stora byggbolag, bland annat Skanska, och såg behovet öka för inhyrning av både entreprenadmaskiner och förare.

Analysen var helt riktig. I dag har företaget ett 30-tal medarbetare och cirka 25 Volvo grävmaskiner. Kunderna finns huvudsakligen i Mälardalen – Markresurserna har bland annat flera maskiner och förare på Förbifart Stockholm – men är även engagerat i Microsofts bygge av en stor serverhall i Gävle.

Att vårda företagets viktigaste resurser – medarbetarna och maskinerna – har blivit allt mer prioriterat i takt med att Markresurserna växer. Anders Eriksson Söderman följde noga rapporteringen från den testgrupp som provkörde mySwecon.

– Det lät intressant och vi hoppade på direkt när mySwecon lanserades brett våren 2019. I dag har jag svårt att se hur vi skulle kunna jobba effektivt och lönsamt utan den tjänsten.

Samtliga maskiner är anslutna till mySwecon och som administratör har Anders lagt till de som använder maskinerna. Fördelarna är många, enligt honom. mySwecon ger en lättläst översikt av maskinernas drifttid, bränsleförbrukning och positionering. Man ser planerade servicekontroller och maskinernas servicehistorik. Service bokas via appen, dessutom finns det en länk till Swecons webbshop.

Loggboken en favorit

– Min favoritfunktion är ändå loggboken där vi kan kommunicera både internt och med Swecon. Det är exempelvis en stor hjälp att kunna lägga upp en bild eller ett videoklipp och en kommentar om man ska beskriva något som behöver åtgärdas.

Tjänsten utvecklas hela tiden efter kundernas önskemål – bland annat har e-signering lagts till – och naturligtvis har Anders Eriksson Söderman också idéer.

– Det vore bra om man kunde synka mySwecon med CareTrack för en mer detaljerad information. Nu ser vi exempelvis bränsleförbrukningen på varje maskin, men inte i detalj hur maskinen körs.

Ännu mer lättbegripligt

Något som inte alls är omöjligt, enligt Lovisa Paulsson, projektledare för mySwecon.

– Det är möjligt och vi kan gå den vägen, om det finns en efterfrågan. Vi jobbar redan lite åt det hållet, genom att visualisera bränslekonsumtion, drifttimmar och annan maskindata på ett mer lättbegripligt sätt.

Att enkelt uppdateras om maskinernas status via mySwecon är en stor hjälp för Anders Eriksson Söderman, men det ersätter inte behovet av att vara fysiskt på plats.

– En eller två dagar i veckan är jag ute på olika arbetsplatser. Det är viktigt att informera sig på plats och vara tillgänglig för både kunden och medarbetarna.

Fredrik Rigö
Chef Marknadskommunikation
Swecon Anläggningsmaskiner AB, Sverige
fredrik.rigo@swecon.com
+46105563462

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-18
Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stilEn klassiker och kundfavoritXiaomi lanserar Redmi A5 i Sverige
2025-06-17
FLEXPOINT® MVgoldHPByggstart för Vindeln Innovation CenterVisselblåsningen ökar Hållbarhet som hävstångCyberbedragare utnyttjar populära AI-tjänster
2025-06-16
Små insatser stärker biologiska mångfald
2025-06-13
Additiv tillverkningPV Systems får prestigeorder från ABBOEM Automatic på International Drone ShowMoussi Montage lanserar utomhusräckenBättre ljus i elskåpet
2025-06-12
Säkert laddatNytt hos norelemFlera faktorer avgör teknikens genomslagSjälvläkande nätverk nästa steg i teknikenNytt system ska minska fallolyckor