Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige - industritorget.se
TISDAG 20 OKTOBER 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige

Hemsidetrafiken i Sverige rusar till rekordnivåer sen i januari - det öppnas också fler och fler reklammail. Även den globala företagsförsäljningen pekar uppåt - ser vi positiva tecken på återhämtning?
Den ekonomiska påverkan COVID-19 har haft på företag runt om i världen gör att de måste anpassa sig till rådande omständigheter. Inte minst med den digitala marknadsföringen. För att hjälpa till med viktiga insikter kring detta arbete släpper HubSpot varje vecka trenddata för viktiga affärsmått som hemsidetrafik, data om antal skickade och öppnade försäljnings- och marknadsföringsmail, slutförda kundförsäljningar och mer.

Insikterna baseras på data från över 70 000 HubSpot-kunder globalt, inklusive svenska företag. Datasamlingarna mäts på en benchmark-nivå innan COVID-19 började (enligt WHO startade COVID-19 den 11 Mars - men olika länder har olika tidslinjer). HubSpot använder 11 mars som startpunkt och mäts på HubSpots kundbas där företag har primärt har investerad i en onlinemarknadsföring med inbound marketing som nyckelstrategi för tillväxt. Här kan du utforska all data, samt se hur datan har förändrats vecka för vecka.

Ny data pekar på försiktig optimism

Global HubSpot-data från 4 maj visar att antalet slutförda kundförsäljningar låg på minus
18 % jämfört med minus 19 % veckan innan. HubSpots kunder slutförde fler försäljningar i början av maj än någon annan vecka sedan mitten av mars, då ekonomin kraftigt började vända nedåt. Ett litet positivt tecken på återhämtning. Som jämförelse låg kundförsäljningarna på plus 2 % över normalnivåerna (nivåerna innan COVID-19) den andra mars i år, för att sedan dyka till minus 36 % 6 april. Därifrån har det stadigt vänt uppåt.

• Ett annat positivt tecken är siffrorna för marknadsföringen. Det totala antalet marknadsföringsmail som skickades ökade vid mätningen 4 maj till 33 % över benchmark-nivån innan COVID-19 jämfört med plus 27 % föregående vecka. Denna siffra har ökat från plus 3 % i början av mars och har sedan dess legat stadigt högt.

• I Sverige visade samma siffror en minskning av antalet skickade marknadsföringsmail till minus 6 % under normalnivån den 4 maj jämfört med veckan innan, då antalet låg på exakt samma nivå som innan COVID-19,. Denna siffra har sjunkit från plus 41 % i mitten av mars, då COVID-19 började ta fart på allvar.

• När det kommer till andelen öppnade marknadsföringsmail har de sjunkit sedan rekordnivåerna i mitten av mars (plus 22%) fram till 6 april (11 %) för att därefter öka till den senaste siffran om plus 20 % (4 maj). Från 4 maj jämfört med veckan innan har de ökat 2 %. Detta kan tyda på att konsumenter tröttnade lite på den stora ökningen av mailutskick i mitten av mars, men att den globala trenden har vänt och att de nu i högre grad öppnar dem istället.

• I Sverige låg denna siffra om öppnade marknadsföringsmail rekordhögt på plus 52 % 13 april för att sedan sjunka till plus 28 % 4 maj. Jämfört med antalet skickade mail samma datum (- 6%) så betyder det ändå att fler och fler faktiskt läser, eller i alla fall öppnar, dessa mail i Sverige.

• En annan parameter som mäts är hemsidetrafiken, som i Sverige låg på plus 44 % 4 maj, en ökning från plus 36 %, jämfört med veckan innan 27 april). Hemsidetrafiken har stadigt ökat i Sverige sedan början av april (+17%) och den sista siffran är den högsta sedan mätningarna började i januari.

- Med 33% fler email som skickas nu, jämfört med innan COVID-utbrottet, är det viktigt att ha rätt emailstrategi, samt att marknadsförare måste vara riktade, utbildande och empatiska. Detta är en svår tid och att försöka upprätthålla konsumenternas uppmärksamhet bara genom att vara högljuddare än andra kommer inte att fungera på lång sikt - det handlar om att växa bättre, inte att växa till varje pris, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, VP International Marketing, HubSpot.

För mer data och insikter kring företagens ansträngningar att anpassa sin försäljning till rådande omständigheter, samt för konkreta råd, läs den senaste bloggen om HubSpots benchmark data här.
https://blog.hubspot.com/marketing/covid-19-benchmark-data-edition6

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
http://www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

2020-10-09Veeam och Kastens datahanteringsplattform ska snabba på införande av container-baserade applikationer
2020-10-07Everest placerar HCL Technologies som ledare inom Digital Workplace Services
2020-10-07HCL och IBM utökar sin allians för att hjälpa organisationer med digital transformation
2020-10-02eeam utser sina 50 främsta EMEA-samarbetspartners och belönar dem med en Accredited Service Partner-utmärkelse
2020-09-28HCL Technologies lanserar MINTVIZOR för att möjliggöra smidig distribution av analyser för smart tillverkning
2020-09-23Verizon avancerar säkerheten i 5G-nätverk
2020-09-23Netatmos Smarta Videodörrklocka finns tillgänglig i Sverige
2020-09-21Covid-19-spam och nätfiske plågade oss under första halvåret 2020
2020-09-21HCL och Google Cloud i Business Intelligence-samarbete
2020-09-18HCL Technologies tilldelas ‘SAP on Microsoft Azure Advanced Specialization’
2020-09-15HCL Technologies blir NVIDIA-partner och lanserar AI-satsning
2020-09-14Veeam utses till Nutanix Go-To-Market-partner för 2020
2020-09-11HCL samarbetar med PTC och HPE kring RMI-lösning för tillverkande industri
2020-08-27HCL lanserar en COVID-19-riskbedömningsapp för att hjälpa företag att tryggt återföra personalen till sina arbetsplatser
2020-08-24HCL lanserar ett globalt hackathon för att hitta långsiktiga tekniklösningar på COVID-19-pandemin
2020-07-31Verizon Business effektiviserar utveckling och införande av IoT-lösningar med Microsoft Azure
2020-07-13Dynatrace förbättrar transparens över Kubernetes-miljöer med hjälp av AI

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-10-06
Därför kommer autonoma transporter till stenbrott och lättare gruvdrift förstKärnkraftverk berömmer Askalons serviceteknikerMidroc Automation huvudleverantör av tekniska system till VarbergstunnelnL&W Tearing Tester – en ny automatisk rivstyrkeprovare från ABB - ger säker, digital och snabb mätning av rivstyrka​Produktionen i Ystad uppgraderar maskinparken väsentligtSynsam Group flyttar produktion från Asien till Sverige – bygger fabrik med cirka 150 arbetstillfällen i OckelboArbetsmiljöverket inspekterar belastningsskadorFlexibel infrastruktur för IT blir absolut avgörandeAI-startupen Spacemaker säkrar rekordinvestering från Innovation NorgeMassiv breddning av Oracles affärssystem i molnet
2020-10-05
Första SPINNER-Maskinen med SIEMENS ONE GibbsCAM lanserar version 14Plåt & Ventföretagen beklagar utebliven LAS-överenskommelseABB slutför idrifttagning av världens mest kraftfulla transportsystemEnergifabriken förvärvar Vegoil Energy Provider ABB förvärvar Codian - utökar portföljen med industriella höghastighetsrobotarFamiljerätt för företagare med Marcus Bäckström på Enkla Juridik
2020-10-02
SMC presenterar sitt resultat och förväntar sig en stabilt ökande efterfråganI centrum av Sveriges postordertätaste bygdPMH International AB breddar sitt produktområde av lyftvagnarNy katalog för Machincal Face SealsNytt nordiskt klimatprojekt ska minska plåtspilletBlack Friday kommer till Helge NybergSvenskar saknar personliga möten på sin arbetsplatseeam utser sina 50 främsta EMEA-samarbetspartners och belönar dem med en Accredited Service Partner-utmärkelseFixa ett nätverk snabbt – utan utrustning
2020-10-01
Ny punktsvetsmaskin snabbar upp produktion i Lettland ännu merBinar Quick-Lift Systems AB byter namn ABB sätter nytt riktmärke för automation av renrumsapplikationerJaxal AB tillverkar formpressade släpvagnskåpor med hjälp av tryckluft och vakuum från Atlas CopcoBanbrytande verktyg för beräkning av kostnader för 3D-printing utvecklat av EtteplanMastercam 2021 levererar effektiva nyheter för ökad produktivitet och minskade produktionskostnader Ökad driftsäkerhet med ny investering på UddeholmLångsiktigt arbete ligger bakom de mest hållbara fabrikerna
2020-09-30
PICE AB Investerar i en Fiberlaser med rör laser del från MOVS AB Industrisamarbetet SUM förstärker med ny partner​Veldi – ny leverantör av tjänsten Stöd och matchning (STOM)BlueJeans by Verizon effektiviserar back-to-office-planering med molnbaserad videosamverkan för Microsoft Teams​Beijers nya logotyp sätter hantverkaren i fokusAhlsell ny huvudsponsor till Vasaloppet
2020-09-29
Unik metod renar förorenad mark i TeckomatorpABB lanserar virtuellt event om smarta byggnaderSCA beslutade idag om att tryckpapperstillverkningen avvecklas Rätt kompetens inom svets och maskinbearbetning avgjorde valet för LKAB MekaniskaDen nya digitala arbetsplatsen kringgår begränsningar som tid och platsHär är lösningarna på de digitala utmaningarna för tillverkande företagIvanti förvärvar Mobileiron och Pulse Secure
2020-09-28
Fredag den 2 oktober tävlar Sveriges bästa unga plåtslagare om SM-guldet!ÅTERVINNING OCH AVFALLSINSAMLING KRÄVER EFFEKTIV VÄGNINGRegeringsuppdrag om arbetsmiljön under covid-19-pandeminVallentuna Motor Fordverkstad i StockholmHCL Technologies lanserar MINTVIZOR för att möjliggöra smidig distribution av analyser för smart tillverkningEGENKONTROLL AV VÅGSYSTEM GER HÖG KVALITET PÅ VÄGNINGEN
2020-09-25
OilQuick öppnar dotterbolaget OilQuick UK Ltd i Storbritannien.industritorget.se lanserar ny produkt!Assemblin Elverkstad utför arbete ute hos kundVi lanserar InspoStora Enso startar produktion av formpressad fiber fri från plast och PFASVärldspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUVNy mjukvara från Vertiv för övervakning av små och medelstora edge-datacenter
2020-09-24
Tata Steel bidrar till en ansvarsfull ståltillverkning globalt genom medlemskap i Responsible Steel​Värdefull insikt i maskinens prestanda
Annonser