Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige - industritorget.se
TISDAG 02 JUNI 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige

Hemsidetrafiken i Sverige rusar till rekordnivåer sen i januari - det öppnas också fler och fler reklammail. Även den globala företagsförsäljningen pekar uppåt - ser vi positiva tecken på återhämtning?
Den ekonomiska påverkan COVID-19 har haft på företag runt om i världen gör att de måste anpassa sig till rådande omständigheter. Inte minst med den digitala marknadsföringen. För att hjälpa till med viktiga insikter kring detta arbete släpper HubSpot varje vecka trenddata för viktiga affärsmått som hemsidetrafik, data om antal skickade och öppnade försäljnings- och marknadsföringsmail, slutförda kundförsäljningar och mer.

Insikterna baseras på data från över 70 000 HubSpot-kunder globalt, inklusive svenska företag. Datasamlingarna mäts på en benchmark-nivå innan COVID-19 började (enligt WHO startade COVID-19 den 11 Mars - men olika länder har olika tidslinjer). HubSpot använder 11 mars som startpunkt och mäts på HubSpots kundbas där företag har primärt har investerad i en onlinemarknadsföring med inbound marketing som nyckelstrategi för tillväxt. Här kan du utforska all data, samt se hur datan har förändrats vecka för vecka.

Ny data pekar på försiktig optimism

Global HubSpot-data från 4 maj visar att antalet slutförda kundförsäljningar låg på minus
18 % jämfört med minus 19 % veckan innan. HubSpots kunder slutförde fler försäljningar i början av maj än någon annan vecka sedan mitten av mars, då ekonomin kraftigt började vända nedåt. Ett litet positivt tecken på återhämtning. Som jämförelse låg kundförsäljningarna på plus 2 % över normalnivåerna (nivåerna innan COVID-19) den andra mars i år, för att sedan dyka till minus 36 % 6 april. Därifrån har det stadigt vänt uppåt.

• Ett annat positivt tecken är siffrorna för marknadsföringen. Det totala antalet marknadsföringsmail som skickades ökade vid mätningen 4 maj till 33 % över benchmark-nivån innan COVID-19 jämfört med plus 27 % föregående vecka. Denna siffra har ökat från plus 3 % i början av mars och har sedan dess legat stadigt högt.

• I Sverige visade samma siffror en minskning av antalet skickade marknadsföringsmail till minus 6 % under normalnivån den 4 maj jämfört med veckan innan, då antalet låg på exakt samma nivå som innan COVID-19,. Denna siffra har sjunkit från plus 41 % i mitten av mars, då COVID-19 började ta fart på allvar.

• När det kommer till andelen öppnade marknadsföringsmail har de sjunkit sedan rekordnivåerna i mitten av mars (plus 22%) fram till 6 april (11 %) för att därefter öka till den senaste siffran om plus 20 % (4 maj). Från 4 maj jämfört med veckan innan har de ökat 2 %. Detta kan tyda på att konsumenter tröttnade lite på den stora ökningen av mailutskick i mitten av mars, men att den globala trenden har vänt och att de nu i högre grad öppnar dem istället.

• I Sverige låg denna siffra om öppnade marknadsföringsmail rekordhögt på plus 52 % 13 april för att sedan sjunka till plus 28 % 4 maj. Jämfört med antalet skickade mail samma datum (- 6%) så betyder det ändå att fler och fler faktiskt läser, eller i alla fall öppnar, dessa mail i Sverige.

• En annan parameter som mäts är hemsidetrafiken, som i Sverige låg på plus 44 % 4 maj, en ökning från plus 36 %, jämfört med veckan innan 27 april). Hemsidetrafiken har stadigt ökat i Sverige sedan början av april (+17%) och den sista siffran är den högsta sedan mätningarna började i januari.

- Med 33% fler email som skickas nu, jämfört med innan COVID-utbrottet, är det viktigt att ha rätt emailstrategi, samt att marknadsförare måste vara riktade, utbildande och empatiska. Detta är en svår tid och att försöka upprätthålla konsumenternas uppmärksamhet bara genom att vara högljuddare än andra kommer inte att fungera på lång sikt - det handlar om att växa bättre, inte att växa till varje pris, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, VP International Marketing, HubSpot.

För mer data och insikter kring företagens ansträngningar att anpassa sin försäljning till rådande omständigheter, samt för konkreta råd, läs den senaste bloggen om HubSpots benchmark data här.
blog.hubspot.com/marketing/covid-19-benchmark-data-edition6

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-26
Beijer Byggmaterial tecknar avtal med JM kring byggförnödenheterProduktionstekniska dagen 2020 blir digitalt eventAdvenica får ny order på datadioder värd 1,7 MSEK från svensk myndighetSALTO Systems fortsätter växaZinc Booster - finlir för hållbara kamaxlar och ventilerSkyLine vinner ännu ett internationellt pris - design och ergonomi är nyckelfaktorerEn ny generation kablarIndustriella gateways får sensorstödNordic Capital förvärvar Max MatthiessenPeab bygger Sundsvalls nya logistikpark Starkt första kvartal för lokalbyggandet 2020Extrema förhållanden för maskinerna på smältverk
2020-05-25
Förnyade kvalitetscertifikat för Hydroscand Special HosesWidriksson investerar i nya elfordon - på väg mot klimatneutralitetBemanningsbranschen får godkända betyg men osäkerheten är storVeidekke bygger vindkraftpark åt Stena RenewableTele2 har lanserat Sveriges första publika 5G-nätAllblästring AB förvärvar Britab ABRenta certifierar sin verk­samhet för kunder och miljöSvebio nöjda med Klimatpolitiska vägvalsutredningen men avvisar två av utredningens förslagBolt lanserar elsparkcyklar i Stockholm
2020-05-22
Technima NORDIC har utvecklat säkerhetshattar för sina aerosoler för säkrare och enklare användning28 nya Volvo hjullastare redo för tjänstgöringABB erbjuder skräddarsydda digitala verktyg och uppstartsservice i takt med att världen återvänder till arbetetSvårigheterna kring finansiering under den fjärde industriella revolutionenDanska personsökarsystem ger säkerhet och snabbare åtkomst till ramperna vid produktions- och logistikplatser.Peanta Inventions AB ökar omsättningen med flera miljoner efter juridisk storsegerVattenfall tecknar avtal om klimatsmart fjärrvärme i London5G kommer revolutionera tillverkningsindustrin och driva digital transformation Från problem till lösning – Östersjöns alger ska förädlas till en biobaserad råvara för hygien- och rengöringsprodukter100 dagar med corona - antalet cyberhot har ökat med 33 procentKavli väljer Rejlers som helhetsleverantör av IT-tjänster
2020-05-20
Väderstad lanserar ett nytt innovativt stopphjul till TempoLyckade tester med Litiumjonbatterier Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatprisNu lanseras Verizon Business Data Breach Investigations Report 2020 ABB Power Grids och Stena Recycling i cirkulärt samarbete kring transformatorerFörhoppningsfulla grabbar som investerar för framtidenOKQ8 hjälper Fastighetsägarna MittNords medlemmar till en grönare vardag Ohlssons är den enda certifierade aktören i Skandinavien för underhåll av hydrofilter Dränerande isolerskiva miljövarudeklarerad för ökad transparensLeica Geosystems satsar på uthyrning genom Leica RentalMirola lägger produktionen i SverigeMakita lanserar ny bilningshammare LXT®SeaTwirl får patent i USADells nya Precision Workstations: Mindre, Snabbare, CoolareAtt bygga med limträ har aldrig varit enklareProtolabs utökar kapacitet för 3D-print investerar 12 miljoner euro Tre leveransutmaningar att hantera i CoronatiderLogistic Contractor har rekryterat Johanna Kindlund som teknisk chefMätverktyg för hållbarhetsdata nu tillgängligt för IT produkter
2020-05-19
Finansierings möjlighet för Sveriges industriMagnetgripdon kan lösa uppgifter som andra lyftmetoder inte klararVälj rätt dykrörnorelems nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedje­drivare i tunga tillämpningarSaknar du också känslan av att få gå runt på mässor och inspireras?Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligationPlastförpackningar hetare än någonsin! – Ny förpacknings­konferens i Malmö!Wibax säkrar tillgången till färskt dricksvattenKalmars hittills största sedumtak är på plats!Arbetskraft fördelas om för att hjälpa skogsbruk och lantbruk
Annonser