Förarlösa transportsystem (AGV) vilka är möjligheterna? - industritorget.se
SÖNDAG 31 MAJ 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Förarlösa transportsystem (AGV) vilka är möjligheterna?

Det finns många olika teknologier på marknaden för att transportera en AGV (automated guided vehicle) till sin destination. Många vägar leder till Rom och det finns inget rätt eller fel sätt. Avgörande är var och hur AGV:n skall tillämpas.
Det finns olika processer och tekniker för att navigera en AGV från punkt A till punkt B. De olika möjligheterna sträcker sig från konturnavigering (naturlig navigering) till laserradar, optisk eller induktiv vägledning till matrisnavigering (grid navigation). Vilken teknik som används beror framför allt på den specifika tillämpningen. Priset på själva AGV:n kan också användas som en grov riktlinje. Kostnaderna för navigeringstekniken bör inte överstiga 5% av AGV-priset. För en AGV på 10 000 EUR kommer konturnavigering och laserradar inte ifråga eftersom deras kostnader ligger över 500 euro. Ett annat avgörande kriterium för den ena eller den andra varianten är om AGV:n är ett fordon som ska köra under en last ett s.k. plattformsfordon. Deras design gör dem olämpliga för till exempel laserradar, vilket utesluter denna lösning för dessa AGV:er. Mot denna bakgrund beaktas de olika navigationsmöjligheterna i detalj här nedan med avseende på deras möjliga användningsområden.


Konturnavigering kallas också “naturlig navigering”. Dessa är de mest tekniskt komplexa och de dyraste typerna av navigationssystem. De är oöverträffliga när det gäller flexibilitet och noggrannhet. Skulle det vara nödvändigt att ändra transportvägen på kort varsel kan detta utföras mycket enkelt och snabbt med ett musklick i högnivåmjukvaran, i den så kallade fleet-hanteringen. Eftersom sensorn på AGV:n vanligtvis är monterad nära golvet är denna navigationsvariant lämplig för automatiska höglagertruckar och traktorer såväl som plattformsfordon som beskrivs ovan. För denna typ av navigering krävs inga ytterligare verktyg såsom reflektorer eller optiska eller magnetiska spår - eller märkning eller koder.

Navigation med hjälp av laserradar är likvärdig konturnavigering i flexibilitet. Denna navigationsvariant kräver dock alltid en extra optisk anslutning av sensorn till reflektorerna. Varje sensor måste därför monteras tillräckligt högt på AGV:n så att den alltid har en tydlig bild av reflektorerna. Om anslutningen till reflektorerna avbryts, t.ex. när man kommer in i en hyllkorridor, måste AGV:n växla till en annan typ av navigering. Detta gör det svårare att byta till ett annat rum om det behövs, vilket begränsar flexibiliteten.

Optisk och induktiv vägledning är vanligtvis mycket enkla system som följer ett fördefinierat spår. Som ett resultat av detta är de mycket begränsade vad gäller flexibilitet. Å andra sidan representerar de dock en mycket kostnadsoptimerad lösning. Eftersom sensorn på AGV:n är monterad på endast ett kort avstånd från golvet, är en sådan navigationsform oberoende av den valda fordonstypen.

Med den så kallade matrisnavigeringen är information inbäddad i ett specificerat rutnät på eller i ytan som ska köras på, t.ex. 2D-koder eller transpondrar. Med hjälp av den information som fastställs under resan över de enskilda matrispunkterna - med en 2D-kod är det t.ex. kodinformation och läsvinkel - kan AGV:n navigera mellan de individuella matrispunkterna och därmed nå en specifik punkt inom rutnätet. Denna typ av navigering är framför allt lämplig för rena ytor och ytor som inte utsätts för tung belastning.

En allmän utvärdering och rekommendation för lämplig navigationsvariant kan endast fastställas i kombination med AGV:ns funktion inom den speciella tillämpningen. För närvarande finns det dock en tydlig trend mot konturnavigering med integrerad säkerhetsfunktion.

Matthias Göhner Industry Management Intralogistics Leuze electronic GmbH + Co. KG

Leuze electronic Scandinavia ApS
Bolkavägen 11 SE 761 42 Norrtälje Sverige
Per Levin
Telefon: +46 140 22200
per.levin@leuze.com
www.leuze.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-25
Veidekke bygger vindkraftpark åt Stena RenewableTele2 har lanserat Sveriges första publika 5G-nätAllblästring AB förvärvar Britab ABRenta certifierar sin verk­samhet för kunder och miljöSvebio nöjda med Klimatpolitiska vägvalsutredningen men avvisar två av utredningens förslagBolt lanserar elsparkcyklar i Stockholm
2020-05-22
Technima NORDIC har utvecklat säkerhetshattar för sina aerosoler för säkrare och enklare användning28 nya Volvo hjullastare redo för tjänstgöringABB erbjuder skräddarsydda digitala verktyg och uppstartsservice i takt med att världen återvänder till arbetetSvårigheterna kring finansiering under den fjärde industriella revolutionenDanska personsökarsystem ger säkerhet och snabbare åtkomst till ramperna vid produktions- och logistikplatser.Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i SverigePeanta Inventions AB ökar omsättningen med flera miljoner efter juridisk storsegerVattenfall tecknar avtal om klimatsmart fjärrvärme i London5G kommer revolutionera tillverkningsindustrin och driva digital transformation Från problem till lösning – Östersjöns alger ska förädlas till en biobaserad råvara för hygien- och rengöringsprodukter100 dagar med corona - antalet cyberhot har ökat med 33 procentKavli väljer Rejlers som helhetsleverantör av IT-tjänster
2020-05-20
Väderstad lanserar ett nytt innovativt stopphjul till TempoLyckade tester med Litiumjonbatterier Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatprisNu lanseras Verizon Business Data Breach Investigations Report 2020 ABB Power Grids och Stena Recycling i cirkulärt samarbete kring transformatorerFörhoppningsfulla grabbar som investerar för framtidenOKQ8 hjälper Fastighetsägarna MittNords medlemmar till en grönare vardag Ohlssons är den enda certifierade aktören i Skandinavien för underhåll av hydrofilter Dränerande isolerskiva miljövarudeklarerad för ökad transparensLeica Geosystems satsar på uthyrning genom Leica RentalMirola lägger produktionen i SverigeMakita lanserar ny bilningshammare LXT®SeaTwirl får patent i USADells nya Precision Workstations: Mindre, Snabbare, CoolareAtt bygga med limträ har aldrig varit enklareProtolabs utökar kapacitet för 3D-print investerar 12 miljoner euro Tre leveransutmaningar att hantera i CoronatiderLogistic Contractor har rekryterat Johanna Kindlund som teknisk chefMätverktyg för hållbarhetsdata nu tillgängligt för IT produkter
2020-05-19
Finansierings möjlighet för Sveriges industriMagnetgripdon kan lösa uppgifter som andra lyftmetoder inte klararVälj rätt dykrörnorelems nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedje­drivare i tunga tillämpningarSaknar du också känslan av att få gå runt på mässor och inspireras?Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligationPlastförpackningar hetare än någonsin! – Ny förpacknings­konferens i Malmö!Wibax säkrar tillgången till färskt dricksvattenKalmars hittills största sedumtak är på plats!Arbetskraft fördelas om för att hjälpa skogsbruk och lantbruk​Nytt högteknologiskt automationslabb i SkellefteåKalibrering av elsäkerhets­provare hos CA Mätsystem!Smarta val med hållbara lösningar från Procurator PackagingHCL lanserar Virtual Distributed Agile-ramverkDriftsäkerheten avgörande när Borås Schakt AB valde Manitou teleskoplastareZüblin Scandinavia AB och Renta har skrivit ett rikstäckande avtalLK Systems lanserar nytt PushFit-sortiment för både PE-X och PAL
2020-05-18
Ny serie fästen till robotarmarABB levererar laddinfra­struktur till norska ASKOProtek Norr växer genom förvärvVar tredje bil är nu laddbar hos Europcar!Xylem Emmaboda donerar 5000 ansiktsmasker ​Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige. För tredje året i rad!Makita lanserar kolborstfri kapmaskin​Areco Profiles fabrik i Finland återvinner allt
Annonser