TISDAG 15 JUNI 2021
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Hela Sverige kan flyga grönt på svensk skog

Dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.
Forskare vid Luleå tekniska universitet har i samarbete med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet, i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna så snart som möjligt demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget í Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle vilken finansierades inom ramen för Vinnovas program Utmaningsdriven innovation. IVL, Svenska Miljöinstitutet, var projektägare. I konsortiet fanns även Fly Green Fund, Swedavia, COWI, Jämtlandsgas samt SkyNRG som är experter på tillverkning och certifiering av bioflygbränsle. Förstudien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Därför är forskarna slutsats att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. Sveriges skogsindustri har stor potential och erbjuder synergier.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Det pilot/demonstrationsprojekt som nu planeras ger tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna jobbar nu för att hitta finansiering och partners för projektet. En sådan produktionsdemonstration kan göras i LTU Green Fuels anläggning i Piteå. Där är det första processteget, att omvandla flytande biomassa till en energirik gas, syntesgas, redan byggt och testat. För processteg nummer två, själva tillverkningen av flygbränslet, krävs en partner som vill tillämpa och utveckla sin Fischer-Tropsch (FT) teknik för produktion av Jet-bränsle som huvudprodukt. Resultaten från demonstrationsprojektet skulle användas för att minimera tekniska och marknadsmässiga risker inför en senare uppskalning till en riktig kommersiell anläggning.

Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare. Den totala kostnaden för ett projekt vid LTU Green Fuels, som inkluderar ombyggnad av pilotanläggningen och åtminstone två års produktion av bränslet, uppskattas till ca 150 MSEK.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Kontakt:
Fredrik Granberg, projektledare energiteknik vid Luleå tekniska universitet, fredrik.granberg@ltu.se 070-672 77 43,
Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet, erik.furusjo@ivl.se, 070-2490872

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2021-06-07
ifm trotsar Coronaviruskrisen
2021-06-04
Större ytor i Tyskland tack vare ökade affärsvolymerSMC lanserar retardationskontroll som alternativ till stötdämpareVolvo förbättrar och utökar utbudet av hybrid­grävmaskinerSyntronic tillverkar kretskort med nitrogen från Atlas CopcoPlåt- och ventbranschen lanserar lärlingspremie för företagSchunk Rota THW3FlixMobility expanderar i Sverige, får ny investerare och backas med 650 miljoner dollarSvenskt företag i framkant inom PVD-coatingDavids Volvo är gjord av legobitarParkers högpresterande flänssystem får en ny certifiering för marina tillämpningarSvenskt HealthTech-bolag skapar coronafria miljöer
2021-06-03
Har du också sett fördelen med IO-Link?Serviceteknikern Emma gillar att vara ute i fältCertifierad ballåsning till Western BalvagnarHögre upplösning med nya boost-serienMicke stärker upp servicen av Merlo i Stockholms­områdetSmidig integration med kompletta verktygssystemABB stärker satsningen på att minska koldioxid­utsläppenEnormt intresse för 3D-printad elsparkcykelBosch lanserar ergonomiska excenterslipar för proffsEndress+Hauser utmanar den traditionella industrinI Trollhättan är assisten störst av alltGör en SWAPP® till mer hållbara förpackningar! Pernilla har fått en ny kollega
2021-06-02
PON Equipment bygger världens största batteri-elektriska grävmaskiner - utrustade med CEJN’s ultraFLOWEcoStruxure Micro Data Centers med IP- och NEMA-klassning är tillgängliga i EuropaNya resecentrum i Sundsvall får markvärme från LKMaterialbristen lamslår svensk industriFramtidens industriarbetare är inte mest hotad - det är fotomodellenFörvärv av kroatiska Spacva gör Bjelin till Europas största tillverkare av ekfanérNya Daily: det smarta fordonet som tar lätta transporter till nya höjderSå gör nätverksjätten Cisco sin molnresaEY:s Andreas Bliersbach med på prestigefylld listaDachser satsar på större lastutrymme
2021-06-01
Vi byter namn!Anmäl dig till vårt webbinariumBusch Vacuum Solutions nominerade till priset Rudolf Diesel Nya investeringar i TYRI:s eget EMC-laboratorium Entreprenör lanserar innovativ diskhandske med hjälp av crowdfunding Geomatikk-gruppen förvärvar finska tech-bolaget Keypro OyIgår invigdes nytt landmärke på LandvetterXL-BYGG lanserar XL-PadeltourAhlstrom-Munksjö lanserar FiltEV®
2021-05-31
Schneider Electric lanserar Easy Rack-serien i Europa Vibrationsdämpare förlänger livslängden för tunga applikationer inom bl. a sten- och gruvindustrinHem med solceller på taken från BoKlok säljstartas i Linköping!Altech breddar sortimentet av diffusionstäta anslutningsslangarNytt nätverk skall stärka europeisk edtechMakita lanserar nytt 18V multiverktygLeverans av Komatsu WA500-8 Stone Handler till Bilfrakt Bothnia AB.Hydroscand ser ett ökat intresse för att förebygga slangbrott
2021-05-28
Välkommen till vårt andra webbinarium om stållinorTraktorer för 200 miljoner kronor – försäljningen på Klaravik fortsätter att ökaEtt nytt flaggskepp bland svarvsorter bildar en ny generationNy Pneumatisk slipmaskin för smalbandNy version av ePI – uppdaterad och förbättrad design!Marknadens bredaste kedje- och kabelsortiment för robotapplikationerFlexibla produkter med hjälp av Prodtimes produktkonfiguratorStora Enso avyttrar bruk i tyska SachsenVägen till framgång byggs med en Komatsu väghyvelNy försäljningschef på LAPP Miltronic AB
Annonser