SÖNDAG 15 DECEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Kodifiering av svenska järnvägsnätet möjliggör ökad kvalitet för special­transporter

Kodifiering är ett hett ämne inom Järnvägssverige just nu.
Detta beror på att Trafikverket för närvarande bedriver ett projekt där de satsar på att till T20 kodifiera hela nätverket i Sverige, precis som Norge och många andra länder i övriga Europa gjort. Det betyder att de kartlägger vilka lastbärare man kan transportera utan hinder på olika relationer i järnvägsnätet i Sverige. Det ställer vi oss positiva till!

Det kan låta krångligt men vi är specialister på ämnet och vi kommer att kunna guida dig som kund rätt. Och i slutänden är förtjänsten stor. Ökad kvalitet för det internationella trafikutbytet. Säker transport med garanti gällande storlek, kompatibilitet med vagnen och därigenom lastningssäkring.

Och dessutom utan några extra kostnader för specialtransport.

För många kan det vara svårt att sätta fingret på vad som skiljer en traditionell transport från en specialtransport. Det vill säga när det behövs en specialtransport och varför? Det hela avgörs bland annat av last, vagn och sträcka. Vissa transportsträckor är starkare, större och mer förlåtande än andra. Timmer lastat på järnvägsvagn, som exempel, transporteras nästan alltid som specialtransport.

Andra exempel på specialtransporter är kanske mer självklara. Som gigantiska jättetunga containrar som bara får transporteras på vissa sträckor och med viss hastighet. Det beror på att det kanske finns perrongtak i vägen, signaler för nära spåren eller att banan har för svag bärighet. Ett annat exempel är transformatorer som är så stora och så tunga att man måste flytta på delar av infrastrukturen för att alls komma förbi och dessutom i snigelhastighet för att inte riskera urspårningar.

Men vad händer då när Trafikverket kodifierat om järnvägsnätet? Huvuddelen av lösa lastbärare som containers, växelflak och trailers behöver inte hanteras som specialtransport. Det i sin tur innebär att vi kommer att kunna transportera dessa enheter utan att behöva ansöka om specialtransportvillkor och transporttillstånd för enheten.

Hur fungerar kodifiering egentligen? Kodifieringen består av tre huvudsakliga komponenter. Den garanterar att trailern i sig är konstruerad enligt regelverket för att tillåtas lyftas upp på järnvägsvagn och transporteras på järnväg. Den garanterar också att trailern blir ordentligt lastningssäkrad då kodifieringen talar om vilken vagn som krävs för enheten samt hur vagnen ska vara inställd för den specifika trailern. Olika vagntyper är alltså kompatibla med olika typer av trailers.

Kodifieringen garanterar också att profilen är definierad enligt den kod som trailern eller växelflaket har, dvs. inmätning kommer inte behövas längre. Sammanfattat, märkningen på trailern eller växelflaket matchas med märkning på vagnen och kravet om inställningar. Därmed är lasten säkrad, håller sig inom viss storlek och kommer kunna transporteras utan att vara specialtransport på, av Trafikverket, angivna sträckor.

Kodifieringen genomförs enligt internationella standarder och riktlinjer och därmed underlättar det också gränsöverskridande trafik. Kodifierad transport P400 g betyder således samma sak i alla länder. Därmed finns även en garanti, transportörer emellan, att storleken håller sig inom en viss ram samt att lastningssäkringen är korrekt.

Utmaningar med att införa kodifierad trafik i Sverige finns såklart. För tågoperatörerna blir utmaningen bland annat att se över sin vagnpark för att säkerställa att vagnarna är eller blir korrekt kodifierade. Även lastbärarna (trailer och växelflak) behöver kodifieras. Ordersystem behöver uppdateras så att kundmottagare kan ta emot kodifierade beställningar.

Kommunikationssystem med terminaler behöver utvecklas så att transportörer kan meddela kodifierade beställningar till terminal. IT-system behöver utvecklas så att transportörerna kan rapportera kodifiering till Trafikverket i berörda tåg etc.

Det är alltså många bitar som ska falla på plats. Trafikverket kommer inte bara begära att kodifieringen rapporteras i tågen, de kommer också att ställa nya krav på tidtabellsunderlaget.
För våra kunder blir utmaningen att kodifiera sina lösa lastbärare, om de inte redan är det. Kunden behöver också på förhand veta vilken enhet de bokar för transport och vad enheten har för P/C kod med eventuella kompatibilitetsbokstäver. För terminaler handlar det om att kunna ta emot kodifierade beställningar och genomföra lastning enligt kodifiering.

Kodifieringen för nätverk, vagn och lös lastbärare är inte det enda som är internationellt standardiserat. Det finns också internationellt standardiserade lastningsregler och instruktioner för kodifierade lastningar (svensk översättning går att hitta på Branschorganisationen Tågoperatörernas hemsida). Det är tack vare den internationella standarden som även gränsöverskridande transporter underlättas. Samma begrepp betyder samma sak och garanterar samma sak i alla länder. Kodifieringen underlättar även för kunder att själva se efter i Trafikverkets karttjänst vilken storlek på trailer som är möjlig att transportera på önskade relationer i Sverige.

Så, hur ser då tidsplanen ut? Trafikverkets mål är att kunna presentera en karttjänstfunktion som illustrerar vilka profilkoder som är möjliga att transportera på vilka sträckor till starten av T20. Därefter kommer successivt resten av komponenterna att införas. Tidtabellsbeställningar, rapportering i OPERA, trafikledning etc.

Green Cargo förbereder sig nu för att ta emot kodifierade beställningar. Det kommer att ske genom att informera kunder, utbilda kundmottagare, utbilda driftcenter och planeringsavdelning. Utveckla IT-system för orderhantering, IT-system för rapportering till OPERA samt IT-system för kommunikation om kodifiering med Terminaler.

Vi har ett stort arbete framför oss, men som är för något gott för oss alla. Ni är väl med oss på tåget? Hör av er om det är oklarheter – det här löser vi tillsammans!

Hanna-Lena Sunesson, handläggare specialtransporter på Green Cargo.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-12-09
​Högsta säkerhetsbetyg till Nya Renault CapturSkolan som tränar framtida ledare i InstalcoMagdalena Forsberg ny ambassadör för Mitsubishi MotorsBilhandlarnas vardag kommer att hetta till!Trästommar håller ställningarna inom nyproduktion av flerbostadshus3D-modellering med hög byggbarhetÅrets Byggchef 2019 är Jeanette Rhodin KörössyDriftsäkerhet
2019-12-06
Pro 2 - Klassledande strömförsörjningABB och Stena Recycling i nytt miljösmart samarbeteGerdau och SKF i avtal för att förbättra produktiviteten vid brasilianska stålverkNu är det nya majestätiska vattenkraftaggregatet Sofia igång i Åsens kraftverkNy dragtruck för trånga utrymmen: Jungheinrich EZS 130Elvaco breddar utbudet inom LoRaWAN – lanserar fyra nya mätarmoduler till värmemätareAldrig ett tomt batteri!TEKONF – ett kompetent företag inom teknisk konfektionVolvo Group Venture Capital investerar i programvara för autonom mobilitetWingårdhs Arkitekter flyttar till Varvsstaden
2019-12-05
Exacta har förvärvat samtliga aktier i 3P Logistic ABNy version av IRONCAD nu här!SSAB inleder studie i Finland för fossilfri ståltillverkningDe brinner för plåt och senaste teknikenInterroll trummotorer får EHEDG-certifiering för högsta hygienkrav AWS och Verizon levererar 5G Edge Cloud Computing tillsammansDan Nilsson ny standardiseringschef på SISFyra av tio småföretagare har ingen hemsidaSiemens bygger vätgas­anläggning för utsläppsfritt energisystemKraftig 18V kolborstfri gäng­stångskap med extra kraftAllt viktigare med miljö­certifierat byggmaterialSomfy lanserar radiatortermostat för det smarta hemmetStora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer hos drygt 150 butikerProduktnyhet December 2019 - IndustrifördelareDynamics by Sigma öppnar i Storbritannien
2019-12-04
Iscar Chatterfree och Solidmill Damaskus Maskinskydd förvärvar leverantör – stärker sin ledande position i Sverige Troax skapar nya möjligheter – på längden och på höjdenBranäsgruppen startar ett vasst samarbete – tar bort plastsugrören4,5 miljoner till AI-forskning i NorrbottenNu blir det lättare att resa fossilfritt i JämtlandErik ska bidra till att utveckla svensk industriUppsala kommun vinner årets Biogasutmärkelse 2019Visma förvärvar fintech­bolaget InyettEasyfairs renodlar varu­märket Empack och lanserar nya mässan Logistics & AutomationDB Schenker startar nytt i åtta länderCaterpillar lanserar nya bandschaktaren Cat D5 och förenklad namnstruktur
2019-12-03
PR-Plast Investerar för en ljusare framtidMetal Work Sverige AB söker en driven säljareSvenska bilförare väljer helst Volvo V60Peab bygger ut SCAs sågverk i BollstabrukStröman Maskin AB är ny generalagent för Johnston och Beam i SverigePanasonic förvärvar finsk värmepump­verksamhet7 av 10 svenska hantverkare genomgår sällan eller aldrig säkerhetsutbildningar på arbetsplatsen Veeam förutspår teknologi­trenderna för 2020 De är nominerade till Träpriset 2020Rejlers förvärvar Elproj teknik ABVerkstäder uppmanas hjälpa bilägare som är oroliga för brandrisk!Årets XL-BYGG leverantör 2019Så skapar ni en hållbar affärsmodell i 5 stegKylkedjan TESAB växer!En ny generation av axialfläktarVi välkomnar Peter Benjaminsson som ny försäljningschef Bygg
2019-12-02
Ny hemsida räcker inte för att nå ut på nya marknader
Annonser