FREDAG 06 DECEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov

Vid renovering av järnvägsräls föredras generellt två alternativ; slipning eller dynamisk fräsning. Till skillnad från slipning av järnvägsspår, ger höghastighetsprofilering betydande tids- och kostnadsbesparingar.
Specialdesignade reparationslok, som arbetar i en konstant hastighet av 700 meter per timme, bearbetar den befintliga spårprofilen. Genom att ta bort millimetrar förstörd yta återställs spåret till sitt ursprungliga skick. Den första appliceringen fräser grovt på ytan, den andra avslutar den. Dessa båda appliceringar arbetar på båda skenorna samtidigt.

Åtgärden ger en högkvalitativ ytfinhet och metallspånen som produceras under fräsningen överförs till en behållare, vilket säkerställer att inget skräp finns kvar på banan.

Denna "on the move" -applikation kräver specialutrustning för att uppnå bästa resultat, till exempel en tågliknande maskin, vilken är konstruerad för att bära dynamiska fräsar och skär. Allt fler sådana maskiner produceras av ledande globala tillverkare, då efterfrågan på spårunderhåll ökar från järnvägsorganisationer och myndigheter.

Dormer Pramet samarbetar med flera tillverkare av höghastighetsfräsmaskiner för att leverera till viktiga projekt runt om i världen. Ett av dessa projekt inkluderade fräsning av tre olika rälsprofiler för en kund i Nederländerna.

Dormer Pramets 600 mm i diameter dynamiska rälsfräs kunde bearbeta den kombinerade profilen (60E1, 54E1, 46E3 1:40) samt en annan profil (54E5 1:40), utan att behöva byta skär. Att använda samma skärverktyg i flera profiler är oerhört fördelaktigt eftersom det minskar antalet verktygsbyten och sparar både tid och pengar.

Tomas Hantek, applikationsansvarig för järnvägsbearbetning på Dormer Pramet, säger: ”Som med alla projekt inom järnväg skiljer sig varje applikation från nästa, så vi skräddarsyr regelbundet våra produkter för att tillgodose kundens behov.

"Det är mycket viktigt att vi arbetar nära maskintillverkaren och järnvägsorganisationen för att säkerställa var anpassningar behöver göras för att uppnå önskat resultat."

Utvecklingen av ny spårteknik sker ständigt och modifieringar krävs på båda sidor för att optimera samarbetet mellan maskin och skärverktyg. Dormer Pramets populära dynamiska frässkär erbjuds i olika storlekar, från 300 till 900 mm, men planer finns på att i framtiden utveckla en variant med en diameter på 1400 mm.

Tomas tillägger: ”Vi levererade nyligen en dynamisk rälsfräs med en diameter på 300 mm till en kund för test. Den var specifikt skräddarsydd för att passa kundens nya maskin. I det första testet såg man att skärprofilen var enligt önskemål. Man insåg emellertid att deras nya maskin inte var stark eller styv nog att klara applikationens krav. Tillsammans med kunden, arbetar vi nu med justeringar för att föra projektet framåt. ”

Dormer Pramet har för närvarande mer än 50 dynamiska rälsfräsverktyg ute på olika marknader, exempelvis i Nederländerna, Tyskland och Polen. Verktygsleverantörer, maskintillverkare och kunder från olika delar av världen arbetar tillsammans med applikationer som ofta finns i flera olika länder. Inom järnvägssegmentet arbetar man alltså ofta mellan länder.

Detta kräver inte bara exakt logistisk hantering, utan också en förståelse för olika standarder och ackrediteringar mellan länder. Många projekt involverar stora internationella organisationer, samt stöd från exempelvis myndigheter och anslutna transportorganisationer.

Ett annat exempel där Dormer Pramet specialiserar sig på järnvägsindustrins behov är omprofilering av järnvägshjul. Även här kan standardverktyg ersättas av specialanpassade verktyg, unika för applikationens krav.

Vårt sortiment av rektangulära LNMT och runda ROEX-skär har till exempel visat sig vara mycket bra hos kunder i Nordamerika. Dessa finns därför lagerförda i vårt distributionscenter i Hebron, Kentucky.

En av våra kunder i Philadelphia, USA, hade problem med LNMT-skären som hittills använts då de inte bröt spånorna under bearbetningen. Detta resulterade i långa spånor som trasslade sig runt arbetsstycket. Processen att rensa spånor är inte bara tidskrävande utan kan också vara farlig.

Då testades Dormer Pramets vanliga LNMT-skär, men inte heller dessa bröt spånorna på ett korrekt sätt. Efter ytterligare feedback och diskussioner med kunden gjordes två viktiga förändringar i geometrin på skäret. Först designades en spånbrytare med hörnradie för att minska trycket på skäret. Därefter skräddarsyddes geometrin och designen på skäret för att kunna uppnå större skärdjup.

Slutanvändaren ville utföra bearbetningen i en passering, så LNMT-skäret behövde kunna uppnå häpnadsväckande 0,700 ”(18 mm) i skärdjup vid första försöket. Efter justeringarna sattes skäret i för ytterligare test.

Tester därefter har visat att den nya designen inte bara löste problemet med spånkontrollen, den överträffade alla andra skär som testats. Sedan dess beställer kunden dessa skär från Dormer Pramet.

Dessutom har företaget börjat använda RCMX-, RCMT- och TNMG-skär för en mängd olika operationer, exempelvis avslagning av axlar. Detta har möjliggjort en reducering av cykeltiden med i genomsnitt 30 procent, vilket besparar dem mer än $ 30 000 USD under det första året, med större driftseffektivitet och förbättrad prestanda.

Svarvning av järnvägshjul är ett produktområde som Dormer Pramet planerar att utvidga ytterligare. LNMT stödjer stora skärdjup och företaget arbetar nu med ett nytt skär anpassat för låga skärdjup, cirka 1 mm.

En populär trend hos kunder som bearbetar järnvägshjul är att utföra operationen med ett lågt skärdjup. Detta utförs i en passering, men rekonditionering krävs då oftare mellan användning. Denna nya produkt, för närvarande i testfasen, kommer att stödja dessa applikationer, med målet att lansera skäret under 2020.

För mer information om Dormer Pramets järnvägssegment,
besök vår hemsida: www.dormerpramet.com eller kontakta ditt lokala Dormer Pramet-säljkontor.

Dormer Pramet
Box 618
301 16 Halmstad
Tel: +46 (0)35 16 52 00
www.dormerpramet.com

Kontakt:
Michel Andersson
Marketing Coordinator, Dormer Pramet Norden
E-mail: michel.andersson@dormerpramet.com
Tel: +46 35 16 52 28
Kontaktinformation
Postadress
Box 618
30116 Halmstad
Besöksadress
Linje­gatan 9
SE-30250 Halmstad
Region
Halmstad
Hallands län
Sverige
Orgnr:
556240-8210
Grundat: Ej angivet
Anställda: 35
Dormer Pramet är en av världens största tillverkare av skärande verktyg i solid hårdmetall och snabbstål. Som en viktig medlem i Sandvik-gruppen har Dormer Pramet en vision och ett åtagande att alltid vara den ledande leverantören till produktionsindustrin såväl som till underhållsindustrin.

Kontakter

Michel Andersson
035165228

Filmer

Dormer Pramets Julhälsning 2018

Dormer Pramets Julhälsning 2018
Wixes View Januari 2019, Dormer Pramet
TOOLS på besök i januari 2019, Dormer Pramet
Ahlsell på besök i februari 2019, Dormer Pramet
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 1
BIG på besök i februari 2019, Dormer Pramet
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 2
Wixes View februari 2019, Dormer Pramet
Wixes View mars 2019, Dormer Pramet
Nya medarbetare till Dormer Pramet
Pekka Laukkanen, Suomen myyntipäällikkö, Dormer Pramet
Dormer Pramet tekniker Dag-Runar Syversen informerer
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 3
René Larsen, Dormer Pramet, informerer
Wixes View april 2019, Dormer Pramet
Kimmo, Myyntiteknikko Dormer Pramet
Dormer Pramet tekniske selger Jarle forteller mere om Pramet
Dormer Pramet samarbetar med Kattegattgymnasiet i Halmstad
Dormer Pramet anordnade event med HUST, juni 2019 (Högskolan i Halmstad)
Wixes View juni 2019, Dormer Pramet
Wixes View augusti 2019, Dormer Pramet
Wixes View maj 2019, Dormer Pramet

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-28
Ny process för pulverlackering fördubblar produktionen i EnglandSenaste Shark-tappen ger hög säkerhetABB lanserar den interaktiva smarta stadenVi har filat på handtaget längeTYROLITS nya slipskiva CERABOND X utmanar Vindelnföretagare är norra Sveriges främsta entreprenörVindelnföretagare är norra Sveriges främsta entreprenörKodifiering av svenska järnvägsnätet möjliggör ökad kvalitet för special­transporterProton Lighting har anställt ny säljare i norra Sverige. Välkommen Tommy Säfström!Expansion Obbola möter en ökad efterfrågan på linerSkulle du hoppa fallskärm utan fallskärmsutrustning?Hyundai visar framtidens mobilitets­lösningar på eCar Expo i GöteborgVem blir Årets Byggchef 2019?Kläder och AI ska förebygga belastningsskador. Boliden först ut att testa!Deloitte rankar Sveriges snabbast växande teknikföretag 2019Forskningsprojekt ska stärka svensk stålindustriEuropeisk skogsindustri överens om bioekonomisk forskningsagenda
2019-11-27
ABB:s första koldioxid­neutrala framtidsfabrik håller vad den lovarÖkad effektivitet med vagnar istället för ställageABB i-bus® KNX-kombiaktorer – flexibilitet i kompakt designABB-teknik i Vattenfalls 40 snabbladdnings­stationer i SverigeSchneider Electric ett av de 50 främsta företagen inom mångfaldsarbete enligt Financial TimesMiljoninvestering i elektronmikroskopiNy design på skär­verktyg kan ge lägre flygpriser om tio årTL Byggs affärschef Jonas Bölegård kan bli Årets ByggchefEways laddar BringSolör Bioenergi förser Geijerskolan i Ransäter med fossilfri värmeHydroscand lanserar SlangExpress i EskilstunaHalmstadföretaget Swedlock är en del av SOS Alarms nya tjänst ”Smart Passage”Stort intresse för Sacos studentmässorOsäker arbetsmiljö i IT-industrin riskerar människors hälsa Framtidens visitkort är nu digitala med ecoCardSolcellsanläggning nu i drift på förskolan SagaEaton släpper nya RMQ Flat Enclosure Nytt projekt ska utveckla bättre valsar till stålindustrinSå här används robotar optimalt i praktiken
2019-11-26
SBS Steam Boiler Service i Varberg investerar i 4 Kw Fiberlaser från Movs ABWoup tar tillvara på spillet från KL-träfabrikerJackon väljer molnbaserad tullhantering från DescartesJättesatsning på solceller i UppsalaG A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovationEltel Finland tecknar ett treårigt ramavtal inom telekom värt cirka 25 miljoner euroSkanska vinner inter­nationellt innovationspris för European Spallation SourceFyra miljoner kronor till nytt projekt inom Metalliska materialÅrets kvinnliga Gasell vill skapa säkra arbetsplatserVolkswagen fokuserar på eldriven motorsportNy flödesmätare från LUTZNordens smartaste laddstation - eRange IQPositivt när Bomag demonstrerade unika asfaltsfräsenBiobaserade kajaker för en hållbar världKEWAB Elkraft årets leverantör - för fjärde gången
2019-11-25
25:e servicebesöket till HöganäsVerktyg hjälper dig med föreskrifterVäxla upp miljöarbetet med ny global standardPeab får renoveringsprojekt i centrala Helsingforswpd europe GmbH uppnår financial close för svenska vindkraftsprojektet Aldermyrberget Följ med till Volvos storsatsning! Sist men inte minst, den är supersnabb!Amphi–Tech får genombrott i HollandSizes fördubblar produktions­kapaciteten till 1200 lägenheter under 2020Byggnads slår larm efter kontroller - fel på mer än hälften av byggnads­ställningarnaInterroll kompletterar MPP (Modular Pallet Conveyor Platform) med stapelkran och transfervagn
Annonser