SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Lokal lagring ska avlasta Göteborgs hamn

Och minska utsläppen
I Göteborgs hamn intensifieras nu samarbetet med hamnens järnvägsanslutna inlandsterminaler. Genom att erbjuda lokal mellanlagring av importcontainers på inlandsterminaler runt om i Sverige vill man möjliggöra ytterligare optimering av kundernas logistikupplägg.

Initiativet presenterades för kunderna tidigare i september av Göteborgs Hamn AB och APM Terminals Gothenburg – tillsammans med flera av hamnens inlandsterminaler. Syftet är att flytta mellanlagring av importcontainers från hamnen till inlandsterminaler närmare godsets slutdestinationer runt om i Sverige i större utsträckning.

Om en importcontainer från Kina har exempelvis Eskilstuna som slutdestination, är det en fördel om även eventuell mellanlagring sker på inlandsterminal i Eskilstuna. Då har varuägaren bättre tillgänglighet till godset när det väl ska avhämtas.

Förutsättningarna för detta finns tack vare hamnens nätverk av järnvägsanslutna inlandsterminaler runt om i landet.

– På inlandsterminalerna finns allt som behövs vad gäller ytor, utrustning, säkerhet och kompetens att hantera och lagerhålla containergods. Logiken i detta är solklar, och vi har fått väldigt bra respons från marknaden när vi nu ytterligare utvecklat detta koncept tillsammans, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

I hamnens växande järnvägsnätverk Railport Scandinavia ingår idag ett 30-tal inlandsterminaler på orter runt om i Sverige, och under 2021 transporterades mer containergods än någonsin via systemet. Järnvägstransporterna ökar även sett till andel i hamnen – över 60 procent av containergodset som går över kaj tar numera tåget in eller ut ur hamnen på landsidan. Det är nivåer som få andra internationella storhamnar når upp till.

– Järnvägstransporter är tillförlitliga, effektiva, miljövänliga och systemet har hög kapacitet. Järnvägen har också växt sig ännu starkare som landtransportalternativ på senare tid, bland annat på grund av ökade dieselpriser och rådande chaufförsbrist, säger Claes Sundmark.

Robusta planer på plats
Bakgrunden till att initiativet startar nu är den alltjämt fortsatt ansträngda situationen i olika delar av logistikkedjan till följd av en rad omvärldsfaktorer, där följdeffekterna av covid-19 och Rysslands krig i Ukraina är de mest övergripande. Tillsammans har de bland annat lett till kraftiga begränsningar och trängsel i flera av världens största hamnar.

Men trots de globala logistikproblemen ökar containervolymerna i Göteborgs hamn stadigt – det senaste halvåret med 5%. Detta mycket tack vare att rederier och varuägare i allt större utsträckning använder Göteborgs hamn för sina transportbehov framför andra hamnar i Sverige.

APM Terminals Gothenburg hanterar huvuddelen av containrarna i Göteborgs hamn. Terminalen är också direkt ansluten till järnvägsnätet via terminalens järnvägsharpa.

– APM Terminals Gothenburg hanterar idag 49 procent av den totala svenska containermarknaden och vi fortsätter att växa på en tuff marknad. Vi gläds över utvecklingen och har robusta planer på plats för att möta den ökade efterfrågan. Som ett led i det, behöver vi optimera yarden och skapa plats för effektiva och smidiga flöden genom terminalen, säger Svante Altås Sr. Sales Executive på APM Terminals Gothenburg.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2022-09-27
Behöver du lyftverktyg?Djupdragning inom fordonsindustrin
2022-09-26
Verkissage – Vernissage i en verkstad! ABB samverkar med SamoticsFramtidens förpackningar på Scanpack 2022Standardkomponenter med Hygienic DESIGNGör sin historiskt största maskininvestering!Utökar onlineövervakning på pappersmaskin Volvos elmaskiner är också "alltid redo"Nominerade till Årets Fasad 2022Rätt verktyg får jobbet gjortVälj rätt arbetströjor för industrisektornVad gör ett mikroelektronik-bolag?Vertiv erkänd topp­leverantör
2022-09-23
Hexagon presenterar Nexus Nyutvecklade specialfjädrar Från hantverk till smart industri!ABB omprofilerar portföljenNy VD på Iscar SverigeOrganisationsförändringar hos Iscar SverigeMan Trucks väljer Stripe Grab-O-Matic överliggande trumrotatorerParker bygger en grönare framtid på bauma 2022Så här ser de nya elbussarna utCastrol och Sprint Power i projektsamarbete7 av 10 företag planerar för intelligent automation
2022-09-22
Komplett sortiment för effektiv filterrengöringRedo för framtiden med BystronicHar ni koll på ert elavtal?Teknikbolag i Smedjebacken växlar uppErgofasts nya GTX-skruvFler kvinnor på Nackademins byggingenjörsutbildningarStolta medlemmar i Diversity Charter SwedenElproduktionen kan ökas i befintliga kraftvärmeverkSaab skapar utvecklings­arena på IMA OneTech Mahindra lanserar ESG-erbjudande Kvantberäkning nästa stora grej? På väg mot en grönare framtidPTC introducerar Onshape-Arena Connection
2022-09-21
Den största investeringen i företagets historiaTibnor – en viktig kanal Dags för Asbestvecka Missa inte klimatpremienFärre problem med rätt flödesmätare Vilka är fördelarna med nya bultsvetsprocesser?Hög prestanda eller batterilös absolutenkoder?AMADA på EuroBLECH 2022Pandeminedstängningarna öppnade för jättetillväxt EDECO och TRIAG Ny 5-axlig slipmaskin till A-Tooling i VärnamoValvakna svenskarShortcut förvärvar Careful AppsOrbit One bygger unik robotcellDell och Red Hat utökar samarbete Wackes och Olsson & Co blir ett bolagSolkompaniet och Niam samarbetar
2022-09-20
Jag hjälper dig med Laserskärning och BockningABB förvärvar PowerTech ConverterHöstrensa - Spara både plats och tjäna pengarSSAB:s fossilfria stål visas upp i HannoverTar ytterligare steg för ökad kundnyttaSamster levererar geniala energi-innovationer