LÖRDAG 25 MAJ 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Mer bonus än malus för snabbare omställning!

Sverige har antagit enormt ambitiösa klimatmål för transportsektorn. Målet är att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
MRF står bakom målet om en fossilfri fordonsflotta till 2045. Däremot måste detta ske med förnuft så att vi inte inkräktar på enskildes mobilitet och näringslivets behov av transporter. Vi vet att det går att minska utsläppen och vägen går via fler nya fordon med allt lägre utsläpp. Under perioden 2005 till 2017 minskade koldioxidutsläppen från nya personbilar med 37 procent i Sverige och under samma tid med 27 procent i EU. Sverige är en liten marknad och tekniska åtgärder måste därför harmoniseras med andra länder.

Nyligen rapporterade Trafikverket att de sammanlagda utsläppen från vägtrafiken ökar, trots införandet av ett bonus malus-system. Huvudorsaken är den ökande lastbilstrafiken och att andelen biodrivmedel inte fortsatt öka.För att klara målen behövs mer elektrifiering, biodrivmedel och energieffektivisering. Vi ser nu att försäljningen av olika typer av elbilar ökar men det handlar om relativt sett få fordon och att den totala nybilsförsäljningen minskar, särskilt lätta lastbilar. Totalt minskade nybilsförsäljningen med 18 procent i mars jämfört med mars förra året. Även dieselbilar som skulle kunna ha en betydande roll för att minska klimatutsläppen har tappat, andelen minskade med 6 procent i mars jämfört med förra året enligt Trafikanalys. Dagens dieselbilar som följer Euro 6, där många har AdBlueteknik som reducerar kväveoxider, möjlighet att köra på biodrivmedel och därmed låga eller inga koldioxidutsläpp, skulle också kunna bidra till att nå klimatmålen.

Ett nytt tänk behövs, där en framgångsrik strategi måste innehålla mer morot än piska. Dessutom har allehanda nya krav på än mer malus en avskräckande roll på bilmarknaden, vilket riskerar att fördröja en omställning till fordon med lägre utsläpp. Reglerna bör också utformas utifrån kundernas behov av olika typer av fordon. Bränsleeffektivitet måste löna sig oavsett storlek och det behövs morötter för att göra lätta lastbilar bränslesnålare.

Det bör också noteras att malus, det vill säga ytterligare beskattning, läggs ovanpå en redan väldigt hög beskattning. Totalt betalar fordonsägarna i Sverige cirka 65 miljarder kronor per år i olika specialskatter, såsom energi- och koldioxidskatt, fordonsskatt, vägavgifter, trängselskatt och skatt på trafikförsäkringspremier, samt moms på bensin och diesel. Då är inte generella skatter, som moms på bilköp, reparation, service etc inräknade. Av de 65 miljarderna går cirka 20 ”tillbaka” i form av vägunderhåll och väginvesteringar.

Vi borde lära av historien. Den största och snabbaste omställningen av bilparken skedde åren 1987-1989 i samband med introduktionen av katalysatorbilar. Incitamenten för att byta bil till en med katalysator var då uteslutande positiva.

Överlag är det för mycket malus i trafikpolitiken. Transporter och resor är något positivt men för att vi ska klara klimatmålen måste vi värna om nybilsförsäljningen. Hot om mer malus skrämmer bilköparna, så varför inte locka med mer morötter istället?

Charlie Magnusson

Ansvarig Press, opinion och samhälle på MRF

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-05-21
Redskaparna premiärvisar stödkantläggare på MaskinExpoNytt sortiment av diamantklingor hjälper dig att kapa som en superhjälte och känna dig oövervinnerlig! Världspremiär för självkörande lastbil – med belysning från StrandsUtvecklare växlar upp med ny serie cylindriska kugghjul av plast Astra Hybrid från Idromatic ger högtryck och ånga på MaskinExpoCatrinelunds Gård går på djupet med gps-lösningar från Ag LeaderMagnus Hall ny ordförande för Eurelectric100 procent koldioxidfritt i alla större norska städer​Finjas golv ger elever en stabil grund att stå påRobot med känsla för skrotHastig ökning av gastankstationer för tung trafik i SverigeEnergiEngagemangs VD utsedd till årets företagarePiteå kommun satsar på elbussar
2019-05-20
CompuLab presenterar UCM-iMX8M-Mini Hemma hos Värmlands största spannmålsbondeVi hjälper Vitacon att hjälpa urinblåsepatienter.Ny online-auktion med Hilco IndustrialOEM Automatic presenterar världens första SIL 2/PLd radarsystemMatavfall lyfter flyget i ÖstersundDHL Express lanserar sin första regelbundna helautomatiska och intelligenta leveransservice via drönare i KinaSuccé-helg hos Märsta Förenade 4-5/5Andelen fossilt minskar i transportsektorn Tänker JAFO på miljön?Hon blir regionchef för Wästbygg AB i StockholmKompakta centrifugalfläktar för ventilationssystem med krav på höga tryck Power Circle i Almedalen​Mählers lanserar kraftfull sopvals för lastbil och hjullastare“Vi måste alltid kunna hålla oss rullande”Swegon vinner Stora Inneklimatpriset 2018 Schneider Electric går in som partner i ny centrumbildning - KTH Live-In LabNy försäljningschef för Purus SverigeRookie-VM och Champions Trophy i extremsporten Timbersports Profibus PA till Profinet
2019-05-17
Global hållbarhetssuccé besöker EmpackAffischer i egen design hos SkyltmaxSveriges ledande fönstertillverkare Elitfönster använder TOUGHBOOK för smidigare lagerhanteringLantmännens spannmålsanläggning i Hargshamn är invigdJohan Söderström utsedd till Europachef för Power GridsSTEMMER IMAGING AG firar framgångsrik debut på Deutche Börse inom marknadssegmentet Prime StandartLekang Group utser Logent till nordisk partner för Inbound Transport Management Global Safety DayRusning efter nya motorsågen MS 500iKlätterteknik investerar i fritid Stölder på byggarbetsplatser har ökat med 60 procentAnslut kablar upp 185 mm2 med Power-Turn-anslutningFord Mustang firar 55 år som nummer ett Samarbete med Citroën i samband med deras 100-årsjubileum för att leverera självkörande elektrisk mobilitet Comfort-bolaget Wiiks Rör i Storvik – utsedd till Sveriges bästa VVS-företag!Starka resultat under första kvartalet i Schneider Sustainability ImpactIKEA går med i Solelkommissionen Förvaltning av elnätstillgångarScandbio förhandlar om upphörd verksamhet vid fabriken i VaggerydHöga personalkostnader en stor utmaningLivsmedelsindustrins fem viktigaste frågor inför EU-valetNy VD och koncernchef i GAROPeter Flyckt tillträder som ny vd för Midroc MechanicalNytt samarbete mellan Funkwerk och Malux har etableratsAssemblin bakom unik cleantechanläggningInternationell gruvkonferens till SkellefteåHydroscand finansierar en bättre IT-miljö för elever i Sydafrika
2019-05-16
Wåhlins Skärteknik AB investerar i en laserskärmaskin från Bystronic.Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg
Annonser