SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Mercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowatt

Lyckat test av 1 000 kW elektrisk laddning
Mercedes-Benz Lastbilar laddar för första gången en elektrisk lastbil med 1 000 kilowatt med hjälp av det nya, branschövergripande megawatt-laddningssystemet (MCS) under interna tester. Serieproduktion av eActros 600 är planerad till slutet av 2024, och förutom CCS-laddning med upp till 400 kW, kommer eActros 600 senare att möjliggöra megawatt-laddning med hela 1 000 kilowatt och tekniken går redan att beställa.

- Vi förstår vikten av att våra kunder kan ladda med 1 000 kilowatt och därmed dra nytta av korta laddningstider med lång räckvidd. Därför är vi i full gång med att ta MCS-tekniken i vår eActros 600 till serieproduktion. Dessutom möjliggör vi förinstallation av MCS-tekniken som ska kunna effektivisera implementationen av laddningsprocessen ytterligare, berättar Philip Flygare, Försäljnings- och marknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

Inom branschen kallas en laddningskapacitet på över 700 kilowatt för MCS-laddning. Ungefär 60 procent av Mercedes-Benz kunder i Europa kör fjärrtransporter kortare än 500 kilometer. Det innebär att det i många fall är tillräckligt med laddningsinfrastruktur vid depån och vid lastnings- och lossningspunkterna. För alla andra användningsområden är kontinuerlig utbyggnad av offentlig laddningsinfrastruktur avgörande för att göra den elektriska lastbilen livskraftig för fjärrtransporter över Europa. Megawatt-laddning har stor potential specifikt för sådana krävande användningsfall.

eActros 600 kommer att kunna köra betydligt mer än 1 000 kilometer per dag genom laddning under de lagstadgade föraruppehållen - även utan megawatt-laddning. Den höga batterikapaciteten på över 600 kilowattimmar - därav modellbeteckningen 600 - tillsammans med den särskilt effektiva och nyutvecklade elektriska drivenheten, gör att modellen kan uppnå en räckvidd på 500 kilometer* utan mellanladdning.

*Räckvidden fastställdes internt under specifika testförhållanden, efter förberedelse med en 4x2 dragbil med 40 ton totalt dragvikt vid 20°C utomhustemperatur i långdistansoperation och kan avvika från värdena fastställda enligt förordning (EU) 2017/2400.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-05-20
DIRA Robotbrag 30-31 MajVolvo L110H och L120H uppdateras Ny undersökningNewsec exklusiv rådgivare Skrivare allt oftare målta­vla för säkerhetsintrång
2024-05-17
Volvo CE presenterar omfattande rapporterMinimera produktspill Grundstenen för pålitliga VVS-systemEaton lanserar inbytes­kampanj för UPS-system Besök Swecons digitala monter
2024-05-16
Dessa fyra cyberhot växer extra snabbtONE startar ny containerlinjeIVECO Göteborg fyller 25 årSmart och klimatanpass­ad vattenhantering Byggföretag i Umeå på frammarsch
2024-05-15
ELESA vinner Good Design® Award Ny YSTA Sopvals Proffs L Clara blir VP Strategy & TransformationJordfelsbrytare uppfyller europeiska standarder 71% av styrelser tonar ner cyberriskernas allvar
2024-05-14
Montico ny utbildningsaktörYstaMaskiner present­erar nytt kättinghuvud Vårt modulära PLC Handla bra grejer till jobbetAllt fler superdatorer drivs med AMD