SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Nordsjö sätter färg på Roskildefestivalen

Färg och nyheter
Den 29 juni – 6 juli är det åter dags för Roskildefestivalen, en av världens största och mest kända musikfestivaler. Även i år stöttar Nordsjö festivalen med färg och en nyhet i år är att stora delar av de cirka 6 000 liter det handlar om är återvunnen färg som annars skulle destrueras.

Färgen som har samlats in av Nordsjös egenägda butiker runt om i Danmark har levererats i 1 000-liters emballage för att spara på plast och färgen har bland annat använts till att måla plank, byggnader samt inredning som bord och stolar. Då man inte kan säkerställa en viss kulör på den återvunna färgen, så kommer det på festivalområdet i år för första gången synas andra kulörer än de traditionella orange och svart. Utöver färgen som ska smycka området, levererar Nordsjö även grundfärg till de träskivor som graffitikonstnärerna ska måla för att de ska få bästa möjliga underlag för sin konst.

– Roskildefestivalens primärkulörer är svart och orange och dessa kommer man även i år se på festivalområdet, men att vi nu även kommer uppleva andra kulörer från återvunnen färg är lätt att motivera ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv och färgen Nordsjö levererar är dessutom Svanenmärkt, säger Andreas Groth Clausen som är chef för partnerskap på Roskildefestivalen.

Måleriarbetet som startade redan i slutet av april och har utförts av ett 30-tal frivilliga målare. Dessa blev samtliga väldigt positivt överraskade över hur väl det fungerade att måla med den återvunna färgen.

– För oss som färgleverantör betyder det mycket att få vara med och stötta Roskildefestivalen Allt överskott från Roskildefestivalen går oavkortat till olika ungdomsverksamheter och kan vi bidra så gör vi gärna det, säger Niklas Almqvist, försäljningschef Nordsjö Professional Danmark.

Veckorna innan festivalen kommer Nordsjö dessutom att ha en pop-up butik på området som erbjuder färg i valfri kulör som bryts på plats till t.ex. restauranger som vill sätta sin personliga touch på sin serveringsyta.

Roskildefestivalen som är en gigantisk publiksuccé drar omkring 150 000 besökare under festivaldagarna. Till detta tillkommer det cirka 30 000 frivilliga funktionärer som är riktiga eldsjälar och återkommer år efter år för att hjälpa till på festivalen.

- - -

För mer information, vänligen kontakta
Heli Ekman, Brand Manager Nordsjö Professional, heli.ekman@akzonobel.com

Läs hela artikeln här

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-13
Från vinfält till väggnära golvbrunnar
2025-06-12
Säkert laddatNytt hos norelemFlera faktorer avgör teknikens genomslagSjälvläkande nätverk nästa steg i teknikenNytt system ska minska fallolyckor
2025-06-11
Castrol satsar på bättre fordonsutbildningSommarstängt hos Helge Nyberg i juliBelysning för ditt elskåpAWS fortsätter miljard­satsa på AI-startupsOptimera industriella projekt med
2025-06-10
Har du tröttnat på att byta pressbackar?Avfallshantering för hela arbetsplatsenMoussi lanserar moderna smidesräckenNy multiturn kit-encoder för stegmotorerRekordintresse för Trädagars 2025
2025-06-09
Besök oss på Paris Air Show 2025Lär dig Aurora Design Assistant i MalmöFPT Industrial i havs­projekt med One OceanXiaomi SU7 Ultra till Gran Turismo 7