SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Nordsjö sätter färg på Roskildefestivalen

Färg och nyheter
Den 29 juni – 6 juli är det åter dags för Roskildefestivalen, en av världens största och mest kända musikfestivaler. Även i år stöttar Nordsjö festivalen med färg och en nyhet i år är att stora delar av de cirka 6 000 liter det handlar om är återvunnen färg som annars skulle destrueras.

Färgen som har samlats in av Nordsjös egenägda butiker runt om i Danmark har levererats i 1 000-liters emballage för att spara på plast och färgen har bland annat använts till att måla plank, byggnader samt inredning som bord och stolar. Då man inte kan säkerställa en viss kulör på den återvunna färgen, så kommer det på festivalområdet i år för första gången synas andra kulörer än de traditionella orange och svart. Utöver färgen som ska smycka området, levererar Nordsjö även grundfärg till de träskivor som graffitikonstnärerna ska måla för att de ska få bästa möjliga underlag för sin konst.

– Roskildefestivalens primärkulörer är svart och orange och dessa kommer man även i år se på festivalområdet, men att vi nu även kommer uppleva andra kulörer från återvunnen färg är lätt att motivera ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv och färgen Nordsjö levererar är dessutom Svanenmärkt, säger Andreas Groth Clausen som är chef för partnerskap på Roskildefestivalen.

Måleriarbetet som startade redan i slutet av april och har utförts av ett 30-tal frivilliga målare. Dessa blev samtliga väldigt positivt överraskade över hur väl det fungerade att måla med den återvunna färgen.

– För oss som färgleverantör betyder det mycket att få vara med och stötta Roskildefestivalen Allt överskott från Roskildefestivalen går oavkortat till olika ungdomsverksamheter och kan vi bidra så gör vi gärna det, säger Niklas Almqvist, försäljningschef Nordsjö Professional Danmark.

Veckorna innan festivalen kommer Nordsjö dessutom att ha en pop-up butik på området som erbjuder färg i valfri kulör som bryts på plats till t.ex. restauranger som vill sätta sin personliga touch på sin serveringsyta.

Roskildefestivalen som är en gigantisk publiksuccé drar omkring 150 000 besökare under festivaldagarna. Till detta tillkommer det cirka 30 000 frivilliga funktionärer som är riktiga eldsjälar och återkommer år efter år för att hjälpa till på festivalen.

- - -

För mer information, vänligen kontakta
Heli Ekman, Brand Manager Nordsjö Professional, heli.ekman@akzonobel.com

Läs hela artikeln här

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-25
Sveriges beredskap mot cyberhot
2025-06-24
Busch lanserar COBRA DH‑vakuumserieMoussi Montage lanserar stilrena gallerdörrarHar du en favorit bland våra bästsäljare?HMS lanserar Red Lion® och N‑Tron®Så förbättrar RAG dina AI-resultat
2025-06-23
Fordonskameror ökar säkerhet för allaCognizant och Google i AI-samarbeteNya Plug&Safe serien Industrisäljare söks
2025-06-19
Scantruck AB på Brunnby LantbrukardagarEn svensk kulturskatt letar ny hamnPaul‑Henri Geisler blir Wibe Groups nye VDSvenska startups bäst på AIEnergidata driver affärer och hållbarhet
2025-06-18
Effektiva produkter för rostborttagning!HEIDENHAIN på AUTOMATICA 2025Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stil