SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Optimizely når 400 miljoner dollar

I årligen återkommande intäkter
Optimizely fyrdubblar sina intäkter på bara fyra år tack vare företagets heltäckande operativsystem för marknadsförare, vilket omfattar CMS, testning, personalisering och AI-drivna arbetsflöden.

Optimizely, den ledande plattformsleverantören för digitala upplevelser (DXP), har uppnått 400 miljoner USD i årligen återkommande intäkter (ARR). Detta efter fyra raka kvartal med tvåsiffrig tillväxt. Optimizely, som ursprungligen hette Episerver, ett ledande CMS-företag som lanserades i Sverige 1994, utvecklar komponerbara lösningar som används av tusentals företag globalt, alla med målet att göra marknadsförares arbete smidigare och mer effektivt.

Under 2018 inledde Optimizely (då Episerver) en strategisk resa för att förvärva ledande företag och anpassa sina erbjudanden utifrån de krav som moderna digitala team har. För att komplettera sitt branschledande CMS har företaget under de tre senaste åren integrerat lösningar för innehållsmarknadsföring (Welcome), experimentering (Optimizely) och e-handel (Insite Software). Det resulterade i lanseringen av Optimizely One i slutet av 2023.

Som branschens första operativsystem för marknadsförare erbjuder Optimizely One ett enhetligt arbetsflöde som med hjälp av AI förenklar processen att sömlöst skapa, hantera, leverera och optimera innehåll på en enda plattform. Detta har lett till en ARR-tillväxt på 21 % jämfört med förra året. Hela 52 % av Optimizelys ARR kommer från kunder som använder flera produkter när de har valt att konsolidera sina tekniska miljöer till en enhetlig svit.

- Att nå 400 miljoner dollar i årligen återkommande intäkter är en prestation som bevisar att vi lyckats i vårt uppdrag att göra marknadsförares liv bättre, säger Alex Atzberger, CEO på Optimizely. Vi är oerhört tacksamma gentemot våra anställda och partners, som har arbetat hårt för att leverera världens första operativsystem för marknadsförare. Optimizely har alltid legat i framkant när det gäller att leverera exceptionella digitala upplevelser – med start av vårt CMS för trettio år sedan – och vi är glada över att fortsätta leda branschen under de kommande trettio åren.

Över 10 000 företag levererar enastående digitala upplevelser med Optimizely och deras ökade användning av plattformen understryker dess värde för marknadsförare:

• Över 70 000 experiment har genomförts under de senaste 12 månaderna (en ökning med 18,5 % på årsbasis), vilket resulterat i 390 miljarder testvisningar. Kunder har också sett en ökning med 24,6 % av inskickade experimentidéer, vilket visar att det blir allt mer populärt att samverka kring testning och lärande.

• Nästan 150 kunder har gått live på Optimizely CMS sedan början av 2023 – en ökning med över 20 % jämfört med föregående år.

• Under det senaste året har kundernas användning av CMP-plattformen nästan fördubblats med 890 000 slutförda uppgifter och aktiviteter, vilket bevisar att marknadsförare har ett stort behov av en plattform som stödjer hela innehålls- och kampanjlivscykeln.

• Genom att använda Optimizelys marknadsledande commerce-lösningar – som finns tillgängliga i både SaaS och PaaS – genomförde företagets B2B- och B2C-kunder över 50 miljoner transaktioner förra året.

Denna ARR-milstolpe kommer samtidigt som ett antal analytiker har uppmärksammat företagets lösningar. Förra veckan utsågs Optimizely till ledare i The Forrester Wave™: Commerce Solutions for B2B, Q2 2024 och alldeles nyligen utsågs företaget till ledare i 2024 Gartner® Magic Quadrant™ for Content Marketing Platforms för sjunde året i rad. Tidigare i år utsågs Optimizely även till ledare i 2024 Gartner® Magic Quadrant™ för digitala upplevelseplattformar för femte året i rad**.

Optimizely har uppmärksammats som ledare i nio olika analytikerrapporter för innehåll, experimentering och commerce, och arbetar nu med mer än 40 % av Top 100 Interbrand-företagen. Optimizely används av företag som Zoom, Shell och American Express för att driva digital transformation och tillväxt.

- Med sina tre decenniers långa erfarenhet av att investera i snabbväxande SaaS-företag, vet Insight Partners hur framgång och sund tillväxt ser ut. Optimizelys tillväxtresa har varit extremt imponerande och återspeglar deras löpande engagemang för innovation och kundfokus, säger Adam Berger, Managing Director på Insight Partners. Det är inte bara en bedrift att uppnå denna ARR-milstolpe, utan företaget har också allt som behövs för att behålla sin starka marknadsposition. Vi är stolta över att vara en del av Optimizelys resa och är glada över att se dem uppnå nya milstolpar.

Om du vill veta mer om hur ditt varumärke bäst kan leverera upplevelser, vänligen besök https://www.optimizely.com/products/.

*Welcome (förvärvat av Optimizely och senare omdöpt till Optimizely CMP) uppmärksammades i 2022, 2021, 2020, 2019 och 2018 Magic Quadrant for Content Marketing Platforms.

**Episerver (förvärvade Optimizely 2020 och ändrade senare till Optimizely 2021) uppmärksammades i 2021 och 2020 års Magic Quadrant for Digital Experience Platforms.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-07-02
Ny försäljningschef på DematekMatlådor som sparar tid och energiVita varningsprodukter CEJN introducerar SmartflowSabroe presenterar den nya styrenheten unisab 4
2024-07-01
Lär dig om vakuum­mätarens viktiga rollEffektiviteten av värmekamerorHur man förstärker delar Samuel Sollenby återvänder till OlsonsEn historia inom skärande bearbetning
2024-06-28
Kantvikars betydande roll Kompressorns roll i kylanläggningarOTTO Digital Services för systemSäkerhet med väggrindar och vägbommarNyhet i sortimentet från Western Fabrications
2024-06-27
Födelsedag 60-års Rockwell arrangerar år­ets automationshändelse Optimera kabelhanteringen Saab tecknar kontraktOKQ8 Bank har tecknat ett 3 årigt avtal
2024-06-26
XMOR® revolutionerar grävandetInga maskiner är för stora för ossTrejon lanserar CONDORÅtervunnet material möter AI ROCKWOOL bygger stenullsfabrik i Sverige