MÅNDAG 01 MARS 2021
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Så ställer fordonsbranschen om till elektrifiering

Framtidens bussar och lastbilar kommer att gå på el. Det menar experter på fordonstillverkaren Scania.
– Det är billigare, och ger bättre livskvalitet, säger Jan Nylander.
Över 200 personer deltog när Alfred Nobel Science Park och MITC genom projektet TransMission anordnade ett digitalt seminarium om elektromobilitet med Scania. Två experter från Scania berättade om företagets eldrivna fordonsflotta och hur man spår att framtiden kommer att se ut.

Enligt Jan Nylander, rådgivare systemfrågor kring elektrifiering, är Sverige och Scania med tidigt i utvecklingen.

– Vi var först i världen att köra på allmän väg utanför Sandviken, det finns en stor potential att utnyttja.

Han nämner att elmotorer är billigare i drift än förbränningsmotorer, och att elfordonen även har andra fördelar som att de är tysta och inte vibrerar.

– I dag kör man varor till lastkajer, men med en ellastbil är det bara att backa in på lagret och lasta av, säger Jan Nylander.

Lätt omställning

Redan år 2015 hade Scania fem olika elfordon som har testats i trafik i olika områden. En buss har hybridmotor, en annan har elmotor som går att ladda induktivt under körning, och den tredje bussen är en ren batteribuss som man laddar när den står still.

– På ett sätt är omställningen lätt för oss, eftersom många delar är samma som på befintliga fordon. Man kan se det som att vi tar bort förbränningsmotorn och sätter dit batterier, säger Christer Thorén, projektledare elvägsfordon.

På lastbilssidan hade Scania år 2015 en hybridmotor och en eldriven modell som hämtar ström och laddar batteriet uppifrån likt ett tåg. Christer Thorén tror att det är den senare varianten som kommer att bli standard. Den kräver dock att man installerar elledningar ovan vägarna.

– Jag tror att de flesta lastbilar kommer att laddas över natten, och sedan kan de fyllas på under dagen på hög effekt, säger Christer Thorén.

Buss och lastbil

Scania har även kört över 200 000 kilometer med ellastbilar på en väg utanför Frankfurt i Tyskland, som har just järnvägsliknande strömförsörjning.

– Tekniskt kommer det att vara möjligt att köra buss och lastbil på samma väg, säger Christer Thorén.

Han anser att behovet att kunna ladda under körning är störst för tung trafik.

– En personbil kan i dag köra 50-70 mil på en laddning. Då borde det gå bra att ladda fordonet när det står still.

Det är oklart hur många tunga elfordon som krävs för att en elväg ska vara lönsam, men uppskattningar säger mellan 500 och 1 000 fordon per dygn. Det beror till stor del på hur trafiken kommer att beskattas.

I arbetet att elektrifiera de tunga fordonen har Scania även beslutat att bygga en batterifabrik.

– Den som ska jobba som fordonstekniker i framtiden måste kunna hantera el, avslutar Christer Thorén.

Kontakt: Christopher Sund, Alfred Nobel Science Park, christopher@alfrednobelsp.se, 076-771 75 55

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2021-02-17
Ahlsells byggdivision går in i nordiskt samarbete med PeabRikard Wiedenborg ny Affärschef Service & Reservdelar för Swecon i SverigeReparationsstation för industriell användning hos ConradDefa lanserar användar­vänlig laddkabel för extrema klimatDynatrace lanserar Cloud Automation-modul till sin Software Intelligence-plattformLängre räckvidd med kraftfulla och tysta stamkvistare från STIHLNordisk turnaround ger fördelar under oförutsägbart Corona-år
2021-02-16
Liedholms fortsätter att investeraMelin & Carlsson förvärvar Tranåsföretaget Tubex ABFa-Tec satsar på PEMA Svetsautomation från IntercutEn guide till glidstyrningar för robottillämpningarFörflytta mer till mindre kostnad med uppdaterade EC250E och EC300E från VolvoKomponenter för transport­band: sortimentet utökasTOSIBOX® lanserar nya Lock 200-serienYIT förstärker inom stadsutveckling med SpacemakerNu blir alla Harmony tryckknappar från Schneider Electric trådlösa och batterifriaNästan 90 procent av alla företag kommer att investera i NextGen-teknik till följd av COVID-19Hur påverkas medarbetarna av distansarbete?Vi har väntat på en maskin i den här storleken
2021-02-15
Hexagon lanserar R-evolution, en ny affärsenhet fokuserad på en hållbar framtidNy taxiaktör i Uppsala vill erbjuda snabba och prisvärda resorNytt Linde-försäljningsställe i KirunaMartin Evertsson ny vd för Norvatek och affärsområdeschef för Uniwater Pumping StationsNu tas nästa steg i utvecklingen av ny kärnkraft i SverigeVad gör en konstruktör på emb-papst?Arkitekt får teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska prisAbetong nyanställer i Falkenberg – rekordår följs upp med ytterligare satsning2020: Ett framgångsrikt år av tillväxt för arvalInbjudan till lanserings­evenemangNCC och Svenskt Vatten föreslår insatser för att modernisera Sveriges VA-system
2021-02-12
Repay Mitt AB i Köping expanderar med större lagerytor!Från transparent återvunnen ädelmetall till den finaste produkten för teknisk, industriell eller kemisk tillämpning.  Ny produktkatalog med spännande nyheter!Fulspola inte!Doosan och Hyundai Construction får samma ägareChefer tror att 5G kommer hjälpa den ekonomiska återhämtningen från COVID-19-pandeminDe okända skälen till att molnet tar över och konsekvenserna av detIvanti utser Erik Randles till ny global kanalchef SAS Institutes hackathons ska bidra till innovationer över hela världen – det startade i Norden för fyra år sedanKärleksfälgar till alla hjärtans dagHydroscand utökar sorti­mentet av spiralsugslangMECA+ i Östersund är nu en Godkänd BilverkstadKallt och torrt väder ger höga elpriserCroisette fortsätter växa inom Digital FörvaltningPonsse AB öppnar servicecenter i Uddevalla
2021-02-11
Vakuumpumpar för pneumatisktransportPOWERTEX lastsurrning – fri från Cr6+AFF/AM/AMD/AMK – Ledningsfilter i enlighet med ISO8573OLA driftsätter robot- och automationslösningar från ABB vid megafabriken för elmopeder i IndienRekordår för Combitech med kraftigt ökat resultatSå här övervinner du svårigheterna med pulverblandningLFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsenFramgångar för Ouman AB trots ovanligt år: Utökad kundstock med 25 procent Veeam växte med 22 procent under 2020 då efterfrågan på moderna lösningar för dataskydd ökade bland företag av alla storlekar
2021-02-10
Cell Impact utökar maskinparken med avancerat matningssystemVi säkrar transporter och batterilivslängd i Sesam 800 sändarnaFörsta kunderna att beställa Volvos eldrivna kompaktmaskiner på bauma 2019 får sin leveransSCA deltar i stor satsning på autonom skogsföryngringNy simulator för bromssträcka förbättrar säkerheten och minskar nödvändigt robotutrymme med upp till 25 procentDynabook ansluter sig till IGEL ready-programmet som teknikpartner för klintenheterValeo förbinder sig att uppnå koldioxidneutralitet 2050Trenderna som påverkar företagen under 2021
Annonser