SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Stora klimatvinster med utvinning i Sverige

Dramatiskt minskade utsläpp
Ökad svensk utvinning av metaller och mineral kan ge elbilstillverkningen dramatiskt minskade utsläpp.

År 2030 kommer det finnas mer än 15 gånger så många elbilar som idag i Sverige. Om de bilarna framställs av koppar och järn som brutits och förädlats här i Sverige i stället för på annat håll i världen skulle klimatnyttan vara över 3 miljoner ton koldioxid, och det redan innan bilarna är producerade. Det motsvarar utsläpp från 1,6 miljoner fossilbilar på ett år. Det visar en sammanställning gjord av Den Svenska Gruvan.

Sverige har en rik berggrund vars fulla kapacitet inte utnyttjas idag. Några av de viktiga ämnen som finns i svensk berggrund och som behövs i produktionen av elbilar är kobolt, grafit och nickel. Genom att Sverige tar tillvara fler möjligheter att själva utvinna mer metaller och mineral skulle klimatvinsterna bli ännu större. Dessutom skulle det minska beroendet från länder som Ryssland, Kina och Kongo.

- Sverige och andra demokratiska västländer har under en längre tid överlåtit expansionen av gruvnäringen till utvecklingsländer och icke-demokratiska länder. Det har gjort att vi nu är beroende av länder som Kina och Ryssland som ligger långt efter både vad gäller klimatmässig och social hållbarhet. För att klara av de utmaningar som världen står inför behöver västvärlden utveckla gruvnäringen i sina egna länder, säger Maria Sunér, vd på Svemin, och representant för Den Svenska Gruvan.

Elektrifieringen av fordonsflottan är en viktig del i att nå klimatmålen och är därför tätt sammanflätad med gruvindustrin. Detta eftersom tillgången till metaller och mineral sätter takten i den reella klimatomställningen och forskning visar att återvinning inte räcker för att tillgodose den kraftigt ökade efterfrågan på råmaterial.

- Det finns stora outnyttjade fyndigheter av både de ämnen vi bryter idag och av andra viktiga ämnen som exempelvis litium och grafit. Sverige har därför en stor möjlighet att ta ansvar genom att bidra till klimatomställningen, men för att göra det krävs mer riktad forskning inom det här området, mer innovation och snabbare tillståndsprocesser, säger Jenny Greberg, programdirektör för Swedish Mining Innovation och biträdande professor vid Luleå tekniska universitet (LTU).

Precis som för en bensindriven bil krävs metaller och mineral för att producera en elbil.

Batteri och elsystem kräver mer av vissa metaller såsom koppar och nickel. I exemplet koppar behövs 53 kg per bil vilket innebär ett kopparbehov på cirka 84 800 ton för den svenska elbilsmarknaden. Jämfört med ett globalt genomsnitt skulle en svensk produktion av denna koppar innebära 212 000 ton lägre utsläpp av koldioxid än om den importerades från ett globalt genomsnitt. Utsläppen för järn skulle vara nästan 2,9 miljoner ton lägre än om den importerades.

Källor:

www.elbilsstatistik.se och rapporten Elbilsläget 2018 från Power Circle

https://www.svemin.se/aktuellt/nyhet/ny-studie-tillgang-till-metaller-och-mineral-satter-takten-i-klimatomstallningen/

https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/minerals-used-in-electric-cars-compared-to-conventional-cars

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN