MÅNDAG 18 NOVEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Stora nyheter för Renaults transportbilar

Renault Master och Renault Trafic får ny facelift/design, Master får en helt ny interiör, båda modellerna får ny ADAS-teknik samt nya kraftfullare och mer effektiva motorer.
Master och Trafic kommer introduceras i Sverige efter sommaren.

"Som en del i förnyelsen av Renaults modeller får även Master och Trafic en förstärkt gemensam visuell identitet. Den uttrycksfulla designen syns i fronten på alla våra transportbilar, precis som på nya Alaskan och nya generationens Kangoo, säger Laurens van den Acker, Vice VD och chef för designavdelningen, Groupe Renault

Sedan 20 år tillbaka är Renault Europas ledande transportbilstillverkare (lätta transportbilar, exklusive pick up:er). Förra året slog företaget försäljningsrekord med 619 229 registrerade bilar och en marknadsandel på 14,6 %. Renault stärker sin ställning inte bara i Europa utan också i Latinamerika och Asien.

"2018 var det bästa året någonsin för transportbilsförsäljningen med en ökning på 34% jämfört med året innan. Under 2019 fortsätter vi förnyelsen av vårt produktprogram. Tack vare Renault Pro+ och vårt erbjudande om uppkopplade tjänster fortsätter vi att utveckla innovativa lösningar för att stödja våra kunder, säger Denis Le Vot, Senior Vice President för Renault-Nissans affärsenhet inom transportbilar.

I Sverige har Renaults transportbilar också en stark ställning sedan flera decennier och förra året såldes över 6 000 bilar.

- Vi räknar med att öka vår marknadsandel på transportbilssidan tack vare nya Master och Trafic och inte minst våra två eldrivna transportbilsmodeller som vi är unika på marknaden med, säger Thomas Holm, Renault Sverigechef.

Nya Renault master
Nya Master har fått en mer robust och dynamisk front. Nytt är också: C-formad ljussignatur, en ny färg: "Urban Grey" , högre motorhuvslinje, vertikal grill i krom med en ny större logga

Helt ny inredning
⦁Ny instrumentbräda med svepande linjer och stora öppna eller stängda förvaringsutrymmen.
⦁Krom runt luftintag och knappar för luftkonditioneringen.
⦁Nya instrument med ny varvräknare och monokrom fem-tums digital skärm.
⦁Ny ratt med krominlägg.
⦁Ny växelspaksknopp i svart och krom.
⦁Ny slitstark klädsel i förbättrad kvalitet.
⦁Full integrering av navigationsskärmen i instrumentpanelens mittendel. (Detta oavsett multimediasystem - R-LINK Evolution eller Media Nav Evolution).

Ny förarhytt med mobilt kontor
Hela 105 liter förvaringsutrymmen, vilket är mest i klassen

För ökad bekvämlighet är passagerarutrymmet nu utrustat med:

⦁ett nytt "Easy Life"-fack ovanför handskfacket som enkelt fälls ut genom ett lätt tryck. Facket ger extra utrymme för kontorsarbete eller lunchpaus med ny stor kopphållare i mitten.
⦁10,5-liters "Easy Life"- förvaringslåda som gör det lätt att komma åt förvarade saker.
⦁Dockningsstation för läsplattor i mitten av instrumentbrädan.
⦁Induktiv smartphone-laddare.
⦁Multimediallösningar - med R-LINK Evolution och Media Nav Evolution-system - som är kompatibla med Android Auto och Apple CarPlay.

Nytt förarstödssystem
Master har redan filbytesvarning, bakre parkeringshjälp och en backkamera. Nytt är förarhjälpsystemet (ADAS) för ökad säkerhet:

⦁Digital backspegel - unikt i segmentet - är en backspegel med skärmdisplay på vindrutans övre del. Tekniken ger bra sikt bakifrån både på medel- och långa avstånd.
⦁Side Wind Assist ger stabilitetshjälp vid sidvindar. Systemet aktiveras i över70 km/tim och kan korrigera upp till 50% av bilens förflyttning i sidled under mycket hårda vindförhållanden.
⦁Främre parkeringsassistans
Det aktiva nödbromssystem (AEBS) är nu tillgänglig som tillval för hela modellprogrammet.

Nya motorer
Master har fått nya 2,3L dCi-motorer som ger både ökad effekt, högre vridmoment och lägre bränsleförbrukning.

⦁Motorerna drar nytta av dubbelturbo-tekniken och klarar Euro 6d-TEMP/ Euro VI-kraven (beroende på version).
⦁Ökad effekt upp till 180 hk och ökat vridmoment upp till 400 Nm för ökad respons och dynamik.
⦁Upp till 1 liter lägre förbrukning per 100 km (NEDC).

Optimerat lastutrymme
⦁Ny effektiv LED-belysning.
⦁Nya ergonomiska handtag för enklare in- och ursteg (skjutdörrar både bak och på sidorna).

Skräddarsydda lösningar
Med mer än 350 olika versioner i 3 höjder och 4 längder är bilen anpassad för en mängd olika behov och användningsområden.

⦁Antingen med fram- eller bakhjulsdrift.Alla chassier och hytter är konstruerade för att klara höga belastningar.
⦁Brett program av versioner med lastkapacitet från 2,8 till 4,5 ton och lastvolymer från 8 till 22 m3.
⦁Flera olika karosstyper: Skåp, 7-sitsigt skåp för transporter till och från byggarbetsplatser, flakbil med eller utan tippfunktion, plattform, storvolym skåp, chassi, golv mm.
⦁Totalt finns 10 olika kaross-storlekar.
⦁2/3 av alla sålda bilar vidareutvecklas av speciella på-byggare. Det kan vara enkla anpassningar som en verkstadsdel i lastutrymmet eller tunga, tekniska och komplexa lösningar som i en kranbil, ett utryckningsfordon eller en hästtransport.

Nya Renault trafic
Nya Renault Trafic får också gemensam visuell identitet med de övriga transportbilsmodellerna.

Den nya fronten har nu:
⦁Nya och mer effektiva full-LED-strålkastare.
⦁C-formad ljussignatur.
⦁Ny grill med krominslag.
⦁Ny färg "Urban grey" nyans.

Nyheter i interiören:
⦁Uppdaterad instrumentbräda med kromade knappar (krom runt luftintag, mittkonsolen, luftkonditioneringsknappen, växelspaken och mätare). Designen sträcker sig ända till dörrpaneler med kromade handtag och krom runt högtalarna.
⦁Ett nytt och mycket mörkt färgschema i olika kolnyanser.
⦁Ny växelspaksknopp för manuell eller automatlåda.
⦁Ny slitstark klädsel i högre kvalitet.

Mobilt kontor
Nya Renault Trafic blir till ett riktigt mobilt kontor med sin smarta hytt som har fått:

⦁Uppkoppling via högpresterande multimediallösningar med:
⦁R-LINK Evolution (kompatibel med Android Auto).
⦁Media Nav Evolution med multi-touch-skärm (kompatibel med Android Auto och Apple CarPlay).
⦁En ny ”single DIN stereo” med en ny mikrofon för bättre samtalskvalitet och med digital radio som tillval.
⦁Trafic har förvaringsutrymmen i hytten på totalt 90 liter, inklusive 54 liter under passagerarstolarna (bland de bästa på marknaden).
⦁Ett fällbart passagerarsäte som ger plats för en dator eller ett förvaringsutrymme och skrivbord.
⦁Hållare för smartphone eller läsplatta.

Mer nytt
⦁Starkare LED-belysning (500 lumen) över lastutrymmet.
⦁Infällbar nyckel med tre knappar eller ett Renault handsfree-kort med möjlighet till ”Single Door Opening (SDO)” för ökad säkerhet. Fortfarande med möjlighet till extra säkerhetslås.
⦁Polypropen-fodring av lastutrymmet för enklare rengöring (tillval) med ett mycket omfattande utbud av skräddarsydda foder som ger ett robustare lastutrymme med längre livslängd.

Mångsidig
⦁Trafic erbjuder störst lastlängd på marknaden med en lastlucka som ger en arbetslängd på upp till 4,50 meter.
⦁Lastutrymmets rektangulära design skapar en lastkapacitet från 3,2 till 8,6 m3.

Smarta lagringsverktyg med - till exempel - upp till 18 ringar för lastsäkring.

Nya motorer
Nya Trafic har 2.0L dCi-motorer som är lämpade för transportbilar.

⦁Motorerna klarar Euro 6d-TEMP-standards.
⦁Turboladdare med variabel geometri ger de nya motorerna högre effekt från 120 till 170 hk och ökat vridmoment upp till 380 Nm.
⦁Minskad bränsleförbrukningen med upp till 0,6 liter/100 km i 145 hk-versionerna (NEDC).
⦁En annan innovation: De två större motorversionerna kan - förutom den manuella växellådan - också levereras med sexväxlad EDC (Efficient Dual Clutch) automatisk växellåda för en jämnare och snabbare växling.
⦁Senaste avgasreningsteknik som det selektiva katalytiska reduktionssystemet (SCR).

Nytt förarstödsystemet (ADAS) för ökad säkerhet
⦁Vidvinkelspegel som fungerar som en ”döda-vinkel-spegel” i passager-solskyddet.
⦁Främre och bakre parkeringssensorer med bakre parkeringskamera.
⦁Trailer Swing Assist som stabiliserar släpvagnen när behov uppstår.

Full LED strålkastare som förbättrar sikten och därmed säkerheten i mörker. Kapaciteten är 50 % högre vid helljus och 34 % i halvljusläge jämfört med halogenljus. LED-ljusen har också högre livslängd jämfört med halogenljus.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-12
Interxion gör sin största satsning någonsin i Sverige med nytt högsäkerhets­datacenter Den radiologiska rivningen av Barsebäcksverket kan påbörjas nästa årSIL - Säkra instrumentsystem på kokeriet smurfitkappa PiteåINGO lanserar sin första gör-det-själv biltvätt i SverigeInzile lanserar Pro4 vid Stockholms Stads seminarium för eldrivna lastbilar
2019-11-11
Förseningar för Elmias utbyggnadNya produkter från Metal Work Sverige ABSCHUNK utökar med ny kompetens! Väderstad expanderar i Belgien tillsammans med Homburg MachinehandelIntegrerade kretsar produceras i tryckpress​Eatons nya flerfunktionsrelä EasyE4 - kan integreras i IIoTConsafe Logistics erbjuder smart lösning för mindre luft i transporterDigitaliseringen öppnar nya yrkesvägar inom transportsektornEmanuelssons Transport vinnare av Årets HållbarhetsprisLeasePlan presenterar vinnarna i årets stora leverantörspris Ny VD på Spring Systems i Torsås ABIndustri och politik – ny brittisk studieHållbarhet och cirkulärt tänkande på The HarborSex kreativa idéer för en mer hållbar vardag prisasFord offentliggör priserna på kommande laddhybrider H2M byter ledning i MälardalenVindkraftverken i Vänern får franska ägareStorskaligt uppdrag i Marockos öken
2019-11-08
Samgående mellan IDEAL PLM, Summ Systems och Pro-STEP Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fältNytt elbilskoncept från Volkswagen: ID. SPACE VIZZIONQTF TECH TALK Nr 3; syre – korrosion – magnetitCushy vinnare av Archipro­ducts Design Awards 2019LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporterNordiska IT-chefer släpar efterEn kompakt och plats­besparande lösning Cisco satsar stort på mindre företagFinalisterna i Materialens Års innovationstävling visas upp på Elmia SubcontractorABB-teknik gör nytt kulturhus energismart
2019-11-07
Welandkoncernen visar vägenBusch presenterar nya modellserier av Dolphin vätskeringvakuumpumpar Volvo startar försäljningen av eldrivna lastbilar för stadstransporterSaabs nya störkapsel för elektronisk attack är i luftenDärför ska vi bygga mer i trä - fullsatt seminarium om träbyggandeSvensk teknologi ger ytter­ligare 1 GW el till Bolivia Samfällighet i Skellefteå blir störst på elbilsladdning med 202 laddare från Schneider ElectricNytt projekt ser över spännings­korrosion i additivt tillverkat rostfritt stålRaketerna på den offentliga marknadenIntertechna inleder sam­arbete med SKF på den industriella marknaden i SverigeÅrets VD 2019 utseddaElpriset i oktober lägre än förra åretParans VD på invigning av fabrik hos strategisk Kina­partnerPeab renoverar och bygger ut skola i NorgePrevas automatiserar Norge, stor order till PrevasCaverion och Byggdialog ingår partneringavtal när Västfastigheter bygger ut Skaraborgs sjukhus i SkövdeFluicell lanserar Biopixlar®Nytt projekt ska ge effektivare implementering av nya stål
2019-11-06
Rida på Black Friday-vågen? Pågen tar kliv mot mer klimatsmarta transporterEvelina Lindgren utsedd till Västsveriges främsta entreprenörFujitsu släpper framtidssäkra PRIMERGY-servrarFjärrstyrda fordon ska bli verklighet på virkes­terminalerSkanska bygger ut spårväg i delstaten Washington, USA för USD 778 M, cirka 7,3 miljarder kronorSjälvkörande vägvält testad i projektNytt projekt ska utveckla nya varmformningsverktygGöteborg Energi och Siemens i samarbete för fossilfri kraftvärme Fujitsu levererar nästa gen­erations lagrings­prestanda
Annonser