Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid - industritorget.se
ONSDAG 08 JULI 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet.
Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim.

Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift).

Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på 340 kW (462 hk), med ett vridmoment på 700 Nm och en räckvidd med el på 43 km. Cayenne E-hybrid, som nu utrustats med ett partikelfilter för bensinmotorer, är nu åter beställningsbar.

Upp till 135 km/tim på el
Som alla Porsche plug-in hybrider är den nya toppmodellen i Cayenne-familjen också en av de sportigaste bilarna i premiumsegmentet – inte trots sitt hybrid-system utan tack vare det.

I Cayenne Turbo S E-Hybrid modellerna är elmotorn placerad mellan V8-motorn och den åttastegade automatlådan Tiptronic S. De två motorerna är sammankopplade via en separerande koppling inuti hybridmodulen, kallad Electric Clutch Actuator (ECA). I E-power-läge kan bilen nå en toppfart av 135 km/tim enbart med hjälp av elmotorn. I andra lägen kan den användas för att ge ett extra krafttillskott.

De olika inställningarna kan väljas via Sport Chrono-paketet (Hybrid Auto, Sport och Sport Plus) som ingår i standardutrustningen. Porsche har här valt samma boost-strategi som i supersport-modellen 918 Spyder.

Litiumjon batteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet och har en kapacitet av 14,1 kW. Högspänningsbatteriet kan laddas fullt på 2,4 timmar med växelströmsladdaren på 7,2 kW som ingår i standardutrustningen, när man använder ett uttag med 400 volt och 16 amperes säkring. Laddningen tar sex timmar från ett vanligt eluttag med 230 volt och säkring med 10 ampere. Laddningen kan också styras via Porsche Communication Management (PCM) eller Porsche Connect app (för smartphones och Apple® Watch).

Aktiva krängningshämmare, luftfjädring och keramiska bromsar som standard
Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en omfattande standardutrustning, som till exempel det elektriska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), differentialspärr till bakaxeln Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), högprestanda-bromssystem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21 tums lättmetallfälgar i Aero-design, skärmbreddare i exteriörfärg, styrservo Power Steering Plus och Sport Chrono-paketet.

Den adaptiva trekammars luftfjädringen, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), garanterar ett brett spektrum av köregenskaper typiska för Porsche och samtidigt en bekväm resa. Lättmetallfälgar upp till 22 tum och bakaxelstyrning finns också som tillval.

Full uppkoppling
Alla Cayenne-modeller är som standard fullt uppkopplade. Det ger möjlighet till navigation online med trafikinformation i realtid, smart röststyrning online, och omfattande tjänster i Porsche Connect, inklusive sökning av publika laddstationer.

Andra tillval för alla Cayenne-modeller när det nya modellåret börjar är trådlös Apple CarPlay®, nya USB C-portar och förvaringsfack för smartphones med induktiv laddning. Alla hybridmodeller från Porsche har en hybridanpassad parkeringsvärmare som standard. Denna kan ställas in via PCM eller fjärrstyras via appen Porsche Connect och kan värma upp eller kyla ned bilen även när tändningen är frånslagen.

Alla Cayenne-modeller har LED-strålkastare, farthållare med hastighetsbegränsning, kamerabaserat fotgängarskydd och parkeringsassistans fram och bak, inklusive backkamera för Cayenne Coupé. Som tillval finns LED matrix-strålkastare, head-up display, Night Vision med värmekamera och digital förarassistent Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare, körfältsassistans, vägskyltsidentifiering, aktiv körfältsguide, vägkorsningsassistans och automatisk nödbrom.

Dubbeldebut, V6 och V8 hybrid
Med Cayenne Coupé har Porsche lagt till en ännu sportigare variant till sitt framgångsrika SUV-utbud. Kännetecknande för Coupé är skarpare linjer med ett unikt tak- och bakparti, en adaptiv bakspoiler, ett baksäte utformat som två separata stolar och två olika utformningar av taket; som ett fast panoramaglas eller som tillval ett tak i kolfiber.

Liksom SUV-modellen är SUV-coupén nu tillgänglig i två olika hybridversioner, antingen med en 4,0-liters V8 biturbo eller med en 3,0-liters V6 turbomotor. Nya Cayenne E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 340 kW (462 hk) och ett maximalt vridmoment på 700 Nm. Med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 5,1 sekunder (5,0 sekunder med lättviktssportpaketet) och har en toppfart på 253 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt New European Driving Cycle (NEDC) är 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Med enbart eldrift är räckvidden upp till 43 km.

Priser
Alla fyra hybridversionerna av Cayenne kan beställas från och med nu. Priserna börjar på 934 000 kronor för Cayenne E-Hybrid och 979 000 kronor för Cayenne E-Hybrid Coupé. Cayenne Turbo S E-Hybrid kommer att kosta från 1 725 000 kronor och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé börjar från 1 765 000 kronor.

För ytterligare information, bilder och fotomaterial besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Cayenne Turbo S E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2-utsläpp 90–85 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 90–85 g/km

Cayenne E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18,5–17,6 kWh/100 km, CO2 utsläpp 74–70 g/km

Cayenne E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18.7–17.7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 75–72 g/km.

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-06-24
Animation av flerkanalig kontrollenhet med möjlighet till IO-Link Grundläggande faktorer för produktionseffektiviteten. CEVT kapar utvecklingstiden med 80% med hjälp av Ansys SPEOS
2020-06-23
Årets Hållbara Leverantör, 2019Sortimo lanserar mobil depå för att underlätta byggarbetarens arbetsdag​Hos Swecon snurrar hjulen fortfarandeLösningar för effektiv konstruktion av kopplingsskåpNya, slitstarka keramiska styr- och stödbultar nu tillgängliga från norelem Interroll och Modumaq ger maximal mångsidighet för Arvato Så kan ni mildra effekten av Corona på er försörjningskedjaVad bör du göra när hemmaarbete blir ett fenomen och risken för cyberattacker ökar?Solkompaniet växer med solelboomen
2020-06-22
Nu erbjuder Högskolan Väst fler korta kurser för industrin​DAF introducerar XF Unity EditionVågar man ansöka om omställningsstöd?​Näringsutskottets viktiga besked till gruvnäringenSchneider Electric levererar säkerhetslösningar till prestigeprojektet
2020-06-18
S-Rental blir en del av KH-Koneet GroupAGILOX Autonomous Mobile Robots sparar väsentliga kostnader genom Artificial Swarm IntelligenceSOTI gör företags IoT-ägande enklare med nytt enhetsstödVeeam visar hur de hjälper verksamheter att ta sina molndatastrategier till nya nivåer på VeeamON 2020 Logistik finns överallt - oavsett om du är logistiker eller inte Vindkraftsparken i Sunne tas i drift lagom till midsommarHär utvecklas nästa generations 5G-nät Henrik Johannesson ny styrelseordförande för Eurobattery MineralsNominera en gruvinnovation till Swedish Mining Innovation Award 2020
2020-06-17
Stor amerikansk efterfrågan på tråddetaljer i medicinsk utrustningMOTOMAN MH900Elfordon skapar nya risker för landets verkstäderSafe Control Materialteknik utökar sin ackreditering med två nya metoderAdvanced Engineering flyttar till våren 2021Ny VD på ELKO - Peter Wotz tar över från 1 juli Reviderad standard för bränslecellerFörnyat avtal resulterar i minskade utsläpp om 6 500 ton koldioxid årligenLEJS – Animation av elektrisk linjärenhet med korta cykeltiderMartin & Servera inför strategisk ruttplanering för optimerade transporter – tar hjälp av DescartesSäkra lasten lätt, snabbt och säkert med ErgolashWibax rengör för maximal produktionskapacitet på SunpineÅTERHÄMTNINGEN DRÖJER FÖR KEMI- OCH PLAST- OCH GUMMIINDUSTRINWibax fortsätter jobba för ett fossilfritt Sverige
2020-06-16
EDMOLIFT TILLKÄNNAGER NYTT DIGITALT KONCEPTPumpen som först skär sönder och sedan pumpar iväg, Netzsch såklart.Stålproduktionen minskade i majKonditionsanalys – Vad gäller egentligen?Framtidstron i handeln på väg tillbaka efter coronarasetSommarens största järnvägsarbeten – för punktligare tågresorPressinbjudan till Elmiadalen
2020-06-15
Energihantering allt viktigare i företagens hållbarhetsarbete, rapport från Schneider Electric​Miljonstöd för att nå helt fossilfria byggskivor och byggelement i träMRF justerar prognosen för tunga lastbilar (>16 ton)141 startup-bolag får dela på 42 miljonerAlgeco förvärvar WexusDEHNclip – ny klämma för armeringsjärn som halverar monteringstiden vid installation!Internationellt logistikföretag skapar hållbara transporter i Malmö hamnSolör Bioenergi förvärvar Vasa Värme
2020-06-12
Standardmässigt traverser upp till 42 m. spännvidd.CiRo XL maximerar livslängden på robotkablage Protolabs lanserar ny tjänst - levererar CNC-frästa delar från stora block på bara en dagSpridarplattor – höjer prestanda och sänker kostnader!Lansering av unik kunskapsdatabas för produktion och tillverkningKoldioxidavtryck från olika typer av avloppsreningsverkAluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp
Annonser