ONSDAG 28 JULI 2021
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Trekanten som lyfter in Stena Bulk i digitaliseringens tidevarv

När Stena Bulk tar ett helhetsgrepp om digitalisering gjordes det tillsammans med ett lyhört konsultföretag. När plattformen var klar knoppades den av till ett tjänsteföretag. Allt gick väl tack vare en attityd att misslyckanden ger en chans att lära sig saker, berättar Stena Bulks vd Erik Hånell.
För en utomstående kan säkert transporter och logistik, till exempel med fraktfartyg, ses som sinnebilden för en traditionell, kanske till och med gammalmodig, verksamhet. Men om man tänker efter en stund står det klart att transporter i allmänhet, inte minst med fartyg, innefattar stora datamängder av olika typer som borde kunna användas på smarta sätt.

Kort sagt, det är läge för digitalisering av administrationen av fraktfartyg.

Det jobbiga är att digitalisering så klart kan vara svårt för etablerade verksamheter som har bedrivits en längre tid. Svenska Stena Bulk som ägnar sig åt fartygsfrakt är ett exempel på det. Stena Bulk står för 17 procent av omsättningen i Stena Group och har verksamhet över hela världen. Man har drygt 100 fraktfartyg, eller ”tankers”, av olika typer och omsättningen låg på 15 miljarder kronor det senaste räkenskapsåret. Allt detta med 90 anställda. Exempel på varor som fraktas är olika typer av olja, även vegetabilisk, gas och kemikalier.

– Den digitaliseringsresa som pågår nu startades 2015. Vi insåg att vi behövde få affärsutveckling och tekniska lösningar att fungera ihop, säger Erik Hånell, vd på Stena Bulk.

Många utmaningar
Här är ett axplock av utmaningar som en etablerad verksamhet som Stena Group ställs inför när det är dags för digital transformation:
• Digitalisering innebär i praktiken mycket systemutveckling. Och systemutveckling är, som vi alla vet, svårt.
• En av de största utmaningarna med digitalisering och systemutveckling är att få verksamhetsfolk och olika typer av utvecklare (processutvecklare, tekniska arkitekter, kodare, etcetera) att jobba tillsammans på effektiva sätt. Att hitta kompetenta utvecklare är en annan stor utmaning.
• Många nya lösningar kräver data från flera olika datakällor som är svåra att sammanföra.
• De flesta företag som liksom Stena Group har en tydligt definierad kärnverksamhet har inte så stort intresse av att sköta om drift, underhåll och vidareutveckling av mjukvaror.
Lösningen på det sistnämnda problemet, låt oss kalla det för förvaltning, var att tidigt bestämma sig för att knoppa av driften och vidareutvecklingen till ett fristående företag som man har ett ägarintresse i. Det fristående företaget som heter OrbitMI startades 1 juni 2019 och har sitt huvudkontor i New York. Namnet på företaget kommer från att Stena Bulks digitala plattform heter Orbit. Man tillhandahåller Orbit även till andra kunder än Stena Bulk.

– Vi kom in i bilden ett halvår innan avknoppningen. Men Stena Bulk hade bestämt sig för att knoppa av Orbit från dag ett, säger Ali Riaz, vd på OrbitMI.

Integration viktig
När Ali Riaz beskriver Orbit nämner han att mycket kraft har lagts på att ta tillvara data från alla olika datakällor som finns. Orbit är inte en silo till, med alla problem med teknisk integration som det medför. Det är lösningen på det dataproblem som nämns i listan ovan.

– Lösningarna för integration mellan Orbit och andra system är enkla att använda och djupgående. Just nu jobbar vi med att erbjuda Orbit som en plattform med fokus på att sammanföra data från andra källor. En annan idé är att tillhandahålla data som finns i Orbit, berättar Ali Riaz.

Det finns alltså förutsättningar för OrbitMI att erbjuda ett tredelat utbud, vars olika delar kan kombineras:
• Den kompletta plattformen Orbit med alla funktioner för att hantera fartygsfrakt.
• Orbit som plattform för dataintegration, som möjliggör andra digitala lösningar.
• Tillgång till värdefulla data om fartygsfrakt.
Utvecklarna är kvar
En utmaning med avknoppningar av mjukvaror är att få med den kompetens och de personer som har gjort utvecklingen möjlig från början. Det löste Stena Bulk genom att involvera den tredje parten i digitaliseringsarbetet: konsultbolaget HTEC Group. Efter att HTEC jobbat tillsammans med Stena Group för att skapa Orbit följde man helt enkelt med som teknikpartner till OrbitMI.

– Vi vill inte jobba med projekt som bara innebär att implementera funktioner som något annan bestämt. Vi vill vara med på hela resan, från innovationsstadiet, via implementation, till vidareutveckling, drift och support, förklarar Niklas Johnsson, affärsutvecklare på HTEC med ansvar för Norden.

Att anlita HTEC löste så klart också problemet med att få till resurser och hitta kompetens för utveckling till att börja med. HTEC lägger stor vikt vid samarbete mellan verksamhetsfolk hos kunderna och den egna personalen. I idealfallet tänker inte medlemmarna i ett virtuellt team på vilket företag de är anställda på. Lägg till det att HTEC har stor erfarenhet av den här typen av ”helhetsprojekt”.

Vad händer nu? Är allt klart? Nej, knappast. Stena Group sköter redan i dag logistik åt andra fraktföretag. Vem vet, i framtiden kanske det inte kommer att vara de egna fartygen som står för merparten av omsättningen. Poängen är att en heltäckande digital plattform, med fokus på att få ut värde av data, leder till en miljö i vilken nya affärsmodeller växer fram. Det är enklare att få nya idéer när man förstår vad som är möjligt.

– Den största utmaningen har varit att få med alla på företaget på digitaliseringsresan. Det har gått eftersom vi lägger stor vikt vid att aldrig vara rädda för att misslyckas. Att misslyckas innebär att man lär sig saker, säger Stena Bulks Erik Hånell.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2021-07-01
Accelerera digitaliseringen genom “the power of integration”Förlängt partneravtal med HV71Infinidat lanserar storage-as-a-service (STaaS) som förenklar och effektiviserar AIOps i stora IT-miljöerSweco blir teknisk rådgivare för utformning av energiö i NordsjönJessica Öberg ny vd för CombitechSolör Bioenergy Group förvärvar framgångsrikt fjärrvärmeverksamhet från Veolia NordicMVS ansluter sig till nätverk för smart elektrifieringSciety-nätverket och Segulah Medical Acceleration investerar 106 MSEK i SAGA DiagnosticsBOLIST Svedala byter ägare
2021-06-30
Semi-automatiserade plocktruckar effektiviserar plockprocessernaSwedish Agro Machinery blir ny återförsäljare för MetsjöEcoStruxure Security Expert från Schneider Electric nu SSF-certifierat i samtliga larmklasserHybrit har producerat världens första vätgas­reducerade järnsvampNexans Aurora: Byggd för framtiden, redo för världs­haven, nyss namngiven i NorgeVerizon och Digital Catapult lanserar Retail Accelerator-program med uppslukande 5G-teknologi Företags- och privatlån under pandeminCTEK stärker sin styrelse och utser två nya medlemmarMålbilder för miljöhänsyn utvärderasEn företagscykel har många fördelar!Coronapandemin har gjort svenskarna mer hygienmedvetna
2021-06-29
Överväg gärna keramiska standardkomponenter för att minska nötning och slitageVolvo EC530E och EC550E - 50-tons grävmaskiner med idéer som är större än deras storleksklassKaeser förvärvar Kompressorservice i SkövdeHållbarhet är kärnan i Mirkas verksamhetFyra fällor att undvika när du vill lånaSensor Control Nordic AB har tecknat ett partneravtal med RealWearHelene Åsander tillträder som inköpschef på Wästbygg GruppenAdvenica får order värd 19,2 MSEKVolvo Cars utökar sitt samarbete med BluJay W3 Energy ska förvalta Fu-Gens första vindkraftparker i SverigeNy tvätthall i Sjöbo med klimatsmart uppvärmningTECE lanserar prefabskåp för golvvärmeFörändrade krav i spåren av pandeminNya Ducato 2021Scandinavian Carbide Company – Ny aktör med lång erfarenhet på hårdmetallprodukter
2021-06-28
I datacentren är det ingen som vill ha varmt väder – så här går kylning till på bästa sättSkanska investerar cirka 540 miljoner kronor i logistikprojekt i HelsingborgMSB ska bidra till ökad kontroll över explosiva varorWorld Trade Center Göteborg expanderar – tar över top floor på Mässans gata 10Halmstad digitaliseras – väljer AddMobile som leverantörIngenjörsstudenter vidareutvecklade Skövdeföretagets prototypKlimatpåverkan en viktig fråga i utvecklingen av Frihamnen i GöteborgTelia testar livestreaming för drönare
2021-06-24
SMC Automation tecknar avtal med Bravida CoolingNy generation plasma­skärare från SPARTUS!Binar och Standby sponsrar Trollhättan City Trail96 % av svenska företag planerar fortsatt hybridarbeteDuroc Machine Tool utökar i Västra Götaland.David lämnar över till PeterSchneider Electrics koncernchef Jean-Pascal Tricoire har utsetts till “Glassdoor Top CEO” 2021Sweco förvärvar Boydens EngineeringTidernas investeringslyft i MoelvenMinskade energileveranser av fasta biobränslen 2020Veeam stärker sitt ProPartner-nätverk i EMEA med nya strategiska rekryteringar
2021-06-23
Elektronikföretaget som vågar ta plats Nya kulrullar och rullöverföringsenheter i teknopolymerSå kan du jobba mer aktivt Ahlsell förvärvar Kartecon OyHon ska öka intresset för ventilation HCL Technologies uppmärksammas av Great Place to Work Institute Stora utsläppsminskningar vid återvinning av plastförpackningar Connect Companies växer – anställer två nya experter på integration och systemutveckling