Två av tre kunder föredrar mobila tekniklösningar när de shoppar i butik - industritorget.se
TORSDAG 24 SEPTEMBER 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Två av tre kunder föredrar mobila tekniklösningar när de shoppar i butik

En ny rapport från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI ger intressanta insikter om kundernas syn på användning av teknik i detaljhandeln.
Av rapporten framgår bland annat att 67,3 procent av kunderna ser mobila tekniklösningar som det mest effektiva sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. Tre av fyra, 76 procent, säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser i butiken genom mobila enheter. Däremot svarar nästan en tredjedel (32,6 procent) av kunderna att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att förbättra sin upplevelse i butiken.

Den årliga rapporten ”State of Mobility in Retail” från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI fokuserar i år på mobila lösningar i detaljhandeln i fyra länder, däribland Sverige. De svarande har fått dela med sig av sina erfarenheter av att använda mobil teknik i detaljhandeln, och de har även fått svara på hur beredda de är att använda tekniken för att öka sin totala kundupplevelse.

Rapporten visar att nästan hälften (47,1 procent) av kunderna internationellt sett tycker att självutcheckning är det som förbättrar deras shoppingupplevelse i butiken mest.

Svenskarna visar sig vara mer mobilt mogna än övriga länder, och här är det istället självscanningen som förbättrar upplevelsen mest, med 50,7 procent. Shash Anand, produktstrategichef på SOTI kommenterar resultatet av rapporten:

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen. Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT, säger Shash Anand.

I takt med att kunderna blir mer vana vid ny mobil- och IoT-teknik i detaljhandeln, ökar förtroendegraden. Som exempel är kunder i USA (19,4 procent) och Sverige (20,2 procent) ungefär lika bekväma med att chaufförer kan komma in i hemmet via smarta lås för att leverera det som beställts. I rapporten framgår att begeistringen kring innovationer som ansiktsigenkänning och beacon-teknik är högre bland män och i åldersgruppen 18 till 34 år, vilket visar på en stor möjlighet för butiker att engagera sig i dessa grupper.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

I rapporten avslöjas också insikter om världen utanför den fysiska butiken, där nästan en av tre (31,4 procent) kunder uppger att de är bekväma med nya leveransmetoder som exempelvis drönarleveranser, och drygt en fjärdedel (26,9 procent) kan tänka sig leverans med förarlösa fordon. Rapporten fann också regionala skillnader vad gäller hur redo kunderna är att börja använda sig av den nya tekniken:

• USA (48,1 procent) och Sverige (37,5 procent) är de länder där flest är öppna för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beacon-teknik. Det kan jämföras med Tyskland (32,1%) och Storbritannien (31,7%) där fler är skeptiska.

• Nästan tre fjärdedelar (74,1 procent) av de tyska kunderna tycker att butiker som använder mobil teknik kan erbjuda en snabbare shoppingupplevelse, jämfört med 69,1 procent av svenskarna.

• De amerikanska kunderna var också mer (30,6 procent) villiga att återvända till butiker som ger en bättre teknisk upplevelse, och nästan en fjärdedel (22,4 procent) uppger att de sannolikt kommer spendera mer tid i butiker som ger en bättre teknisk upplevelse.

Rapporten ”State of Mobility in Retail” är gjord av Arlington Research på uppdrag av SOTI. Sammanlagt 4000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige har besvarat undersökningen. Ladda ner rapporten här. soti.net/lp/state-of-mobility-in-retail-report/

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Martin Ruist, presskontakt SOTI Sverige | 073-932 12 62 | martin.ruist@fourpr.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-09-10
Johan Bäckström ny vd för VBN Components ABB och Volvo samarbetar om utrullningen av världens nordligaste elbussarDina Kvadrat – En komplett lösning från LlentabFramtidens fordon visas upp i HelsingborgUber avger löfte om att bli en helt eldriven plattform 2040 Nutanix skruvar upp prestanda och ökar flexibilitetenUndersökning från BluJay Solutions visar att det finns tre avgörande hinder för digitalisering av leveranskedjan
2020-09-09
10 tips till dig som ska köpa gascontainerVilken typ av skrivbord passar dig?Fredrik Claesson startar eget – mitt i coronatiderNy supereffektiv produktionsanläggning i LettlandDubbelt membran motverkar risk för kontaminationHögre produktivitet och bättre lönsamhet med mySortimo Inlay
2020-09-08
Stora Enso investerar i produktion av korslimmat trä (CLT) i TjeckienSweconkund i Tyskland köper 40 nya VolvomaskinerBilister vill ladda bilen hemma – inte på macken, visar studien “Sverige Laddar” från CTEKHCL CAMWorks inleder partnerskap med CIMTechnologyGlobal innovationstävling för miljön avgörs i Karlstad 24 septemberMetal Work Sverige AB lanserar webbshop för automationssytemVad har COVID-19 betytt för de cyberkriminella? Med snabba lösningar tillhör Vertiv täten på PFM-marknaden
2020-09-07
SCHUNK utvecklar pålitliga gripdon för medicinska applikationerBergmann lanserar ny kompaktdumper, Bergmann C805s!Ny borrskruvdragare XGT® med nästa generations prestandaLaddstolpar från CTEK hjälper Svensk Hemleverans ställa om mot fossilfria fordonEffektivare transporter när Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering
2020-09-04
De kvalitetssäkrar hela värdekedjan, storsatsar trots CoronaMidroc Electro förvärvar Electro-Specialisten AS i NorgeFrontPac storsatsar i coronatiderHeld Biker Fashion halverade personalens körsträcka per dagDITY SPRAY-systemet – en miljövänlig påfyllningsbar aerosolburk PlanRadar går in på svenska bygg- och fastighetsmarknaden
2020-09-03
Volvo CE förenklar varumärkningen som ett led i prisbelönt desingfilosofiNytt nätaggregat med energibesparing i fokusForskning: Underlättar samarbete mellan människor och robotarNu vet vi, det går bra för entreprenadbranschen!tado° lanserar Care & Protect - en ny tjänst som kan upptäcka fel på värmepannan
2020-09-02
Så minimerar standardkomponenter driftstopp och skapar kontinuitetRenta lanserar app för maskinuthyrningFörsäljningen ökade under sommaren för Star Servus Verktygsmaskiner AB.Nutanix underlättar för kunder som kör på Amazon
2020-09-01
ABB:s Dynamic Assembly Pack levererar den sista delen för automation av slutmonteringsapplikationerNCC åker på digital samtalsturné - Hur kan vi bygga oss ur den ekonomiska krisen?Elbilsboom! Elbilsladdningsföretaget CaCharge växer med Göteborgskontor Samarbete ska stärka erbjudande mot vindkraftparkerSignatur Fastigheter levererade starkt under andra kvartaletBolt lanserar sin taxitjänst i Malmö och Lund
2020-08-31
GBP Ergonomics tar över försäljning och agentur för BaTo Nordic på den svenska marknadenEvolv och Colliers erbjuder logistik med oändliga möjligheter3D Center lanserar nytt varumärke med fokus på efterbearbetningVaxxa anlitar Kiwa Inspecta för kontroller av begagnade entreprenad- och lantbruksmaskinerNystartad servicebyrå för 3D-utskrifter – AM Printservice Elektriska motorer och att spara energi med Chauvin-ArnouxAssemblin Elverkstad utför ännu ett arbete för kund! Unit4:s resultat för andra kvartalet 2020 – fortsatt god tillväxt för molntjänster
2020-08-28
industritorget.se önskar Hugo Nerman lycka till på Spa och Monza tillsammans med Formel 1Lasertool i Blekinge säljer verksamhetsområdet Trådgnistnig! Saab Dynamics har investerat i en 5-axlig Hurco VM30i.​Hos YrkesAkademin heter framtiden Volvo - 34 maskiner beställdaPadel – En sport som bara växer, Llentab skapar möjligheter.Nordkorea-allierad hotaktör utför riktade IT-attacker mot kryptovalutaföretag med global hackningskampanjHCL Technologies väljer Göteborg för sitt första europeiska säkerhetscenter
Annonser