MÅNDAG 17 FEBRUARI 2020

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Två av tre kunder föredrar mobila tekniklösningar när de shoppar i butik

En ny rapport från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI ger intressanta insikter om kundernas syn på användning av teknik i detaljhandeln.
Av rapporten framgår bland annat att 67,3 procent av kunderna ser mobila tekniklösningar som det mest effektiva sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. Tre av fyra, 76 procent, säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser i butiken genom mobila enheter. Däremot svarar nästan en tredjedel (32,6 procent) av kunderna att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att förbättra sin upplevelse i butiken.

Den årliga rapporten ”State of Mobility in Retail” från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI fokuserar i år på mobila lösningar i detaljhandeln i fyra länder, däribland Sverige. De svarande har fått dela med sig av sina erfarenheter av att använda mobil teknik i detaljhandeln, och de har även fått svara på hur beredda de är att använda tekniken för att öka sin totala kundupplevelse.

Rapporten visar att nästan hälften (47,1 procent) av kunderna internationellt sett tycker att självutcheckning är det som förbättrar deras shoppingupplevelse i butiken mest.

Svenskarna visar sig vara mer mobilt mogna än övriga länder, och här är det istället självscanningen som förbättrar upplevelsen mest, med 50,7 procent. Shash Anand, produktstrategichef på SOTI kommenterar resultatet av rapporten:

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen. Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT, säger Shash Anand.

I takt med att kunderna blir mer vana vid ny mobil- och IoT-teknik i detaljhandeln, ökar förtroendegraden. Som exempel är kunder i USA (19,4 procent) och Sverige (20,2 procent) ungefär lika bekväma med att chaufförer kan komma in i hemmet via smarta lås för att leverera det som beställts. I rapporten framgår att begeistringen kring innovationer som ansiktsigenkänning och beacon-teknik är högre bland män och i åldersgruppen 18 till 34 år, vilket visar på en stor möjlighet för butiker att engagera sig i dessa grupper.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

I rapporten avslöjas också insikter om världen utanför den fysiska butiken, där nästan en av tre (31,4 procent) kunder uppger att de är bekväma med nya leveransmetoder som exempelvis drönarleveranser, och drygt en fjärdedel (26,9 procent) kan tänka sig leverans med förarlösa fordon. Rapporten fann också regionala skillnader vad gäller hur redo kunderna är att börja använda sig av den nya tekniken:

• USA (48,1 procent) och Sverige (37,5 procent) är de länder där flest är öppna för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beacon-teknik. Det kan jämföras med Tyskland (32,1%) och Storbritannien (31,7%) där fler är skeptiska.

• Nästan tre fjärdedelar (74,1 procent) av de tyska kunderna tycker att butiker som använder mobil teknik kan erbjuda en snabbare shoppingupplevelse, jämfört med 69,1 procent av svenskarna.

• De amerikanska kunderna var också mer (30,6 procent) villiga att återvända till butiker som ger en bättre teknisk upplevelse, och nästan en fjärdedel (22,4 procent) uppger att de sannolikt kommer spendera mer tid i butiker som ger en bättre teknisk upplevelse.

Rapporten ”State of Mobility in Retail” är gjord av Arlington Research på uppdrag av SOTI. Sammanlagt 4000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige har besvarat undersökningen. Ladda ner rapporten här. soti.net/lp/state-of-mobility-in-retail-report/

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Martin Ruist, presskontakt SOTI Sverige | 073-932 12 62 | martin.ruist@fourpr.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-02-10
Reparbete med säkerheten i fokusDet började med en rostig amerikanare…Slipmedelstillverkare går samman för hållbarhet100 % tillverkarkompetens – innovativ och mångsidigHubSpots partnerprogram fyller 10 år – lanserar Solution Partner-programKährs träpellets certifierad enligt Sustainable Biomass Program för hållbar biomassaSolcellspark planeras för Hammarby SjöstadSchneider Electric vinnare av Elektroskandias utmärkelse – Årets leverantör 2019Helsingborgsregionen är i toppen av Sveriges viktigaste logistiklägen NCC renoverar bostäder i Danmark för en miljardÖrebroregionen utsedd till årets kompetenslyft av Intelligent LogistikTESAB företag fixar hållbar kyla till Ica supermarket butik
2020-02-07
Reparbete med säkerheten i fokusGillar du innovation och produktutveckling - då är det här något för dig!Gripen E och GlobalEye avslutar utvärdering i FinlandVolvo Cars rapporterar ökad rörelsevinst på SEK14.3 miljarder för helåret 2019Sverigepremiär för Fords laddhybrider på eCar ExpoSmal givar-, ställdonsplint för snabb och säker installationKONE lanserar världens första hissar med inbyggd uppkopplingCapgemini öppnar innovationscenter för att stötta företagÖresundskrafts nätunderhåll lockar internationell publikPremiär på svensk mässa för Volkswagens nya elbil ID.3B&R introducerar en industriel TSN switch för realtidsnätverk3D-printade fönster från NorDan sätter svensk innovation på världskartanKort e-bok ska få teknikrädda att våga börja programmeraHur energisektorn kan säkra driften och ett fungerande samhälleOplanerade stopp inom industrin i fokus på UnderhållsmässanSigma Recruit startar upp i SkövdeNy tjänst som hjälper fler företagare och förändrar branschenLi-ion batteri har framtiden för sigMercedes-Benz Unimog och Aebi Schmidt lanserar kompletta snöröjningsbilar i svenska paketVärldens största Comfort Hotel har öppnat på Arlanda flygplats.Elastisys vinner upphandling av molntjänster till Public Service-bolagVindkraften växer hos Sveaskog
2020-02-06
ABB hjälper till att maximera energieffektiviteten hos framtidens fossilfria stålpilotSäkerhets-PLC Safety SimplifierAnna Björklund går in som ny marknadsdirektör för Tikkurila Fler och fler ME-skolor startas runt om i SverigeJobb- och utbildningsmässa på Sjöängen 11 februariHögtryck i Radonovas instrumentverkstadNorwegian med högre enhetsintäkter, rekordhög punktlighet och högre kabinfaktor Ford Transit kör på gröna bränslen tillverkat av matoljaStark prestation för DAF 2019Biogas på plats i UmeåBatteriborrhammaren med avvibrerat handtagWürth Group fortsätter att växaEngcon firar 30 årGasum öppnar sin första tankstation för gas i UmeåRenault Trucks i historiskt avtal med Carlsberg om leverans av 20 elektrifierade lastbilarUPS storsatsar på eldrivna fordonAlstom tecknar det första kontraktet för batteridrivna regionaltåg i TysklandKartongkort för hållbarhet på BAFTA-galanCertifierande kurs i plastsvetsningBesök oss på SkogsindustridagarnaArvid Nilsson lanserar revolutionerande träskruv i miljöboxNy serie spjällmotorer
2020-02-05
Professorduo syr ihop workshop om teknisk kommunikation i vår Rätt plats vid rätt tidpunktEn enkel Volvo-hybrid som kan förbättra bränsle­effektiviteten med upp till 20 %Lindab lanserar nytt brandspjällLindab expanderar - öppnar proffsbutik i MölndalMarmoleum – Världens mest miljövänliga golv
Annonser