MÅNDAG 16 SEPTEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Världen behöver inte fler plagg

Insikten kommer från Blåkläder, en av de ledande aktörerna inom tillverkning av arbetskläder.
Det ska ställas i ljuset av det uttalande som kom från regeringshåll i veckan, där finansmarknadsminister Per Bolund upprördes över det ”oacceptabla resursslöseriet” som överproduktion och kassering av funktionsdugliga klädesplagg innebär.

– Vi jublar över det faktum att politikerna nu uppmärksammar något som vi slagits för i sextio år. Minskad konsumtionen är den viktigaste faktorn om vi vill uppnå verklig hållbarhet. Att Bolund slåss för samma sak som vi gjort sedan 1959 gör oss både stolta och glada. Det är en milstolpe och vi ser fram emot höstens fortsatta debatt som vi tror verkligen kan göra skillnad, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder

Minskat fotavtryck med ökad lönsamhet
Blåkläder, som började tillverka hållbara arbetskläder långt innan hållbarhet blev ett så kallat buzzword (redan 1959) har kommit till en insikt som säkert kan förvåna många. Speciellt med tanke på att företaget omsätter över en miljard på försäljning av yrkeskläder, främst på de nordiska och europeiska marknaderna.

Insikten bottnar dock i en ingående kunskap om hur en resurskrävande bransch kan agera för att minska sitt fotavtryck och ändå behålla lönsamheten. Slutsatsen kan sammanfattas i en mening: Lång livscykel vinner alltid i längden. Blåkläders strategi är därför att tillverka plagg med tanke på att de ska hålla så länge som möjligt för att därigenom minimera förbrukningen.

Långa livscykler och solenergi
Blåkläder är kända för sina arbetsplagg som tål hårda tag och riskfyllda arbetsmiljöer. Som en producent på en global marknad är hållbarhet något som finns inpräntat i företagets DNA.

– Det går inte att blunda för att största miljöpåverkan sker i fabrikerna. Det betyder att vi måste ta vårt ansvar och se till att vår tillverkning orsakar så liten skada på miljön som möjligt. Genom att ständigt vrida och vända på frågeställningar och söka förbättringar i värdekedjan, förflyttar vi oss steg för steg mot ökad hållbarhet. För oss är dock plaggens livslängd utan tvivel vårt starkaste hållbarhetsargument. Lägg till full insyn i produktionen och att 50% av vår produktion nu drivs av solenergi, så känns det som vi är på god väg, säger Anders avslutningsvis.

OM BLÅKLÄDER
Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 15 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över en miljard kronor (2018).

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-09-10
Efterlängtad sliphjälp - ONE+ Batteridrivna FingerslipSnabbare produktion med konverterad nonwoven!Hager stärker sin säljorganisation med Jonas Becker Pressinbjudan: Advanced Biofuels Conference
2019-09-09
Kompakt smartness i ÖvikLesjöfors goes to HollywoodABB öppnar nytt högeffektslabb för lågspänningsprodukterLuna lanserar handverktyg för smidigare säkring Besök Diac Metal AB på Elmia underleverantörsmässaRiksarkitekten – starkt dragplåster till mässan Nordic Property ExpoConrad Elektronik erbjuder nu smidiga inköpslösningar för företagRollco firar 20 år!Sportkläder i återvunnen plast från havet vinner Textilias miljöstipendium 2019 Thermotransferskrivare för industriella applikationerIVL släpper bok om elavfall för gymnasietKramp och Oljan i Mellerud satsar på butik intill VästerrådaPeafowl Solar Power och Liqway vann SKAPA-priser för Uppsala länMed arbetsmiljö, miljö och kvalitet i fokus Kommunala initiativ positiva för elbilsutvecklingenVolkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion
2019-09-06
ABB-teknik ger seniorer möjligheten till självständigt och rikt livFem missuppfattningar om markbaserad reningNyheter från ABB för framtidens smarta hem och byggnaderHubSpot lanserar omdesignad appmarknadsplats Robotar och röststyrning – om kunden själv får väljaFreemelt tar in 15 MSEK i en investeringsrunda ledd av IndustrifondenMarknadens första batteridrivna sprayaggregat med utbytbara tankarHeidelbergCement och Equinor ingår avsiktsförklaringSchneider Electric Sverige rekryterar nya cheferJessica Petrini blir HR-chef för TyrénskoncernenTekniska Verken i Linköping AB digitaliserar elnätet ytterligare.Bockasjö och Swedavia hyr ut 46 000 kvm till Postnord TPLSå påverkas Norden av orkanen Dorian Circle K ska bli störst i Sverige på snabbladdning – lanserar egna laddareKemibranschen samlas i Lund 16-17 oktoberInnovativ drivteknik från ebm-papst Småländsk arkitektur bakom global batterifabrikSommarens hetaste byggprojekt - rykande färsk lista för hela Sverige!Karl Kloste ny inköpschef i SveviaRyobi lanserar flexibel lödning på ONE+batteri!Sydkoreanskt intresse för svensk fjärrvärmeteknik
2019-09-05
Kompetensförsörjning på agendan när Berendsen fick besökDu kommer väl?Leax ser affärsmöjligheter med Subcontractor ConnectPåminnelse pressinbjudan: Robotkonferens för tillverkningsindustrins framtidRedo för oljespill? Läs spillguidens ABCKom ihåg att förpackningen är en del av produkten!Schneider Electric utökar Easy UPS 3-serien Derome och Riksbyggen tecknar rikstäckande ramavtal​Hydroscand fyller 50 årHelhetslösningar från WeberMakita lanserar kompakt och lätt 12V borrskruvdragare Real Rails och Green Cargos transportsamarbete minskar klimatutsläppenKasthall välkomnar ny försäljningsdirektörVäxjö Energi inspirerar 250 högstadieelever till jobb i teknikbranschenMiljöarbetet ger resultat - fler Svanenmärken till KBM ProfessionalÖresundskraft och Mölndal Energi först i KlimatdialogenFramtidssäker fläktlösning när kraven på bostadsventilation blir tuffareSkoogs Bränsle tecknar avtal som leverantör åt SveaskogVälkommen Simon och Petter!EUROMAT 2019 kopplar ihop materialvärldenFler än 30 000 förbokningar av Volkswagens nya elbil ID.3 1st Edition
Annonser