SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Volvos dumprar – ett säkert val

I generationer hos Borgstena Dumpertransport
Volvos dumprar är en stark tradition för familjen Henningsson. Tre generationer kör dagligen dumper för Borgstena Dumpertransport: företagets grundare Lars, 77 år, nuvarande ägaren Thomas, 51 år och hans yngste son Anton, 18 år.
– Vi kör bara Volvo, säger Thomas som kan räkna in 15 Volvo-dumprar i företaget.

Att Lars Henningsson fortfarande kör dumper är inte av tvång. Tvärtom.

– Jag jobbar inte för pengarna, nej nej. Det är roligt att köra och träffa kunder. Det blir väl 2 000 timmar om året och jag har inga planer på att lägga av.

Samtidigt kan han inte låta bli att jämföra sig med barnbarnet Anton, 18 år, som kör dumper i företagets bergtäkt i Borgstena.

– Oj, oj vad han har bråttom. Honom hänger jag inte med längre, skrattar Lars. Lars Henningsson startade Borgstena Dumpertransport 1974. Första maskinen var en klassisk ”Grus-Kalle” som sedan fick sällskap av en Volvo 860. Då, 1974, var sonen Thomas tre år, men det dröjde inte länge innan han tillsammans med pappa fick känna på atmosfären i en dumperhytt. När han kom i moppeåldern fick han själv börja köra.

– A25C är fortfarande min favoritmaskin. Visst, jag gillar de nya modellerna också, de är riktigt bra, men A25C är det något speciellt med. De är så enkla och roliga att köra, dessutom får de ju köras på väg, säger Thomas som tog över företaget 2012.

Över 40 000 timmar

I dag har företaget nio anställda, men prägeln av familjeföretag är stark. Utöver Lars, Thomas och Anton, jobbar även Thomas hustru Eleonor på kontoret och äldste sonen Jonathan kör grävmaskin.

Jobbet i den egna bergtäkten, och leverans av grus, kräver daglig närvaro. Utöver det hyr man ut fem hjullastare till sågverket i Borgstena samt har en del uppdrag som underentreprenörer.

– Vi har varit på tunnelbygget i Varberg med ett par dumprar i tre år och på ombyggnaden av E20 i Vårgårda med ett par dumprar i snart två år, säger Thomas som under många år höll sig enbart till Volvo A25 av olika årgångar.

– Den passar oss och den typ av jobb vi gör. Men 2018 köpte vi vår första A30G och nu har vi fyra stycken av den storleken. Och något annat än Volvo duger inte för Thomas.

– Nej, dem kan man lita på. Vi har två A25C som gått över 40 000 timmar var och fungerar hur bra som helst. Det säger en hel del.

Fredrik Rigö
Chef Marknadskommunikation
Swecon Anläggningsmaskiner AB
fredrik.rigo@swecon.com
+46105563462

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-17
Byggstart för Vindeln Innovation CenterVisselblåsningen ökar Hållbarhet som hävstångCyberbedragare utnyttjar populära AI-tjänster
2025-06-16
Små insatser stärker biologiska mångfald
2025-06-13
Additiv tillverkningPV Systems får prestigeorder från ABBOEM Automatic på International Drone ShowMoussi Montage lanserar utomhusräckenBättre ljus i elskåpet
2025-06-12
Säkert laddatNytt hos norelemFlera faktorer avgör teknikens genomslagSjälvläkande nätverk nästa steg i teknikenNytt system ska minska fallolyckor
2025-06-11
Castrol satsar på bättre fordonsutbildningSommarstängt hos Helge Nyberg i juliBelysning för ditt elskåpKan skaka svensk industriAWS fortsätter miljard­satsa på AI-startups