SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Voyados senaste retailguide

Så undviker du misstag och når framgång 2023
Nu uppmärksammar Voyado, Nordens ledande kundlojaitetsplattpform, fem klassiska misstag du som retailer bör undvika 2023.

2023 kommer att handla om att skapa skräddarsydda, intima upplevelser för era kunder.

Utnyttja kraften i data och använd AI för att underlätta arbetet med att kundsegmentering och skapa lönsamma och återkommande kunder över alla kanaler.

Här är Voyados fem-stegs-guide som ger dig rätt prioriteringar för året, så ni kan se till att fokusera på ökad kundlojalitet och intäkter.

1. Betrakta inte olika shoppingkanaler som separata enheter
Det värsta du kan göra är att betrakta olika shoppingkanaler som separata enheter. Efter pandemin försöker konsumenterna hitta en balans mellan att handla i butik och online. Detta har gjort att det finns förväntningar på att personaliseringen av online-shopping ska återspeglas i den fysiska butiksupplevelsen. Du måste därför leverera konsekvent produktinformation och bra stöd i alla kontaktpunkter för att skapa en sömlös varumärkeseller produktupplevelse som ökar varumärkeslojaliteten och i slutändan intäkterna.

2. Prioritera dina bästa kunder
Har du hört talas om clienteling? Hittills har detta främst varit en fråga för mer premiumvarumärken, men år 2023 blir det mainstream och därför en viktig del i din strategi. Clienteling handlar om att belöna kunders lojalitet genom att uppmärksamma de mest värdefulla kunderna och prioritera deras upplevelse. Med hjälp av data och AI kan du exempelvis skicka automatiserad mejl efter ett kundköp eller ge personifierade rekommendationer direkt från personalen i den lokala butiken för mer intima kundupplevelser.

3. Fortsätt prata hållbarhet, men se till att skräddarsy kommunikationen
Konsumenternas förväntningar och beslutsfattande styrs mer än någonsin av hur de uppfattar att varumärken agerar ansvarsfullt och förbättrar sina hållbarhetsrutiner. Globalt sett anser 60% av konsumenterna att hållbarhet är en viktig faktor när de fattar sina köpbeslut. Att ignorera det skulle vara ett misstag. Istället är ärlig och aktuell information om hållbarhetsarbetet det som kommer hålla kunderna lojala. Ännu bättre är om du segmenterar din kundbas utifrån olika hållbarhetsområden för att kommunicera särskilda kampanjer och produkter som överensstämmer med kundernas värderingar.

4. Underskatta inte kraften i social commerce
74% av konsumenterna förlitar sig på sociala medier när de fattar köpbeslut. Det innebär att din kommunikationsstrategi för 2023 bör ta sociala medier och influencer-marketing i beaktning. Framgången bygger kort sagt på det faktum att människor litar på människor. Via influencers kan ditt varumärke nå ut via nya kanaler och på så sätt öka kundbasen. Med rätt kanaler och rätt influencers kan ditt varumärke ta del av omvandlingen av social försäljning, som förväntas växa sig större än den traditionella handeln år 2025.

5. Att inte anpassa kundupplevelsen är ett misstag
Majoriteten av kunderna blir frustrerade när företag inte är personliga. Uppmärksamhetsspannet är lägre än någonsin och konkurrensen är hög, vilket innebär att du måste skräddarsy innehållet till varje kund, nästan omedelbart. Genom att utnyttja AI-driven sökning på webbplatser kan du skapa upplevelser som är skräddarsydda för enskilda besökare. Små förändringar som innebär en mer intim och personaliserad upplevelse kan ha stor betydelse för både konvertering på sajt men även för att bibehålla existerande kunder.

Se till att checka av följande punkter i din strategi för 2023:
● Skapa genuina omnikanals-upplevelser där kunderna får en riktig och sömlös
kundservice både online och i butik.
● Skapa automatiseringar som är speciellt utformade för dina mest värdefulla kunder.
● Rikta in dig på kunder med ett hållbarhetstänk genom rätt produkter och
kommunikation.
● Underskatta inte kraften i social media! Se till att omfamna social commerce.
● Något vi alla hört tidigare men se till att personalisera, personalisera, personalisera!

Ta del av hela guiden här: https://knowledge.voyado.com/5-retail-mistakes-to-avoid-2023

För frågor, vänligen kontakta:
Johanne Øiestad, CMO på Voyado
johanne.oiestad@voyado.com
+46 76 001 65 13

Felicia Röding, Presskontakt, Hipe Agency
felicia.roding@hipeagency.se
+46 76 189 03 32

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-13
Från vinfält till väggnära golvbrunnar
2025-06-12
Säkert laddatNytt hos norelemFlera faktorer avgör teknikens genomslagSjälvläkande nätverk nästa steg i teknikenNytt system ska minska fallolyckor
2025-06-11
Castrol satsar på bättre fordonsutbildningSommarstängt hos Helge Nyberg i juliBelysning för ditt elskåpAWS fortsätter miljard­satsa på AI-startupsOptimera industriella projekt med
2025-06-10
Har du tröttnat på att byta pressbackar?Avfallshantering för hela arbetsplatsenMoussi lanserar moderna smidesräckenNy multiturn kit-encoder för stegmotorerRekordintresse för Trädagars 2025
2025-06-09
Besök oss på Paris Air Show 2025Lär dig Aurora Design Assistant i MalmöFPT Industrial i havs­projekt med One OceanXiaomi SU7 Ultra till Gran Turismo 7