SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ärlighet varar längst

Så kommuniceras GREEN by TYRI
Det finns stora utmaningar när man kommunicerar kring hållbarhet, säger PeO Axelsson som är marknadschef på TYRI Sweden. Hållbarhet är ett komplicerat område som många har synpunkter kring, och risken för att det bara blir vackra ord på ett papper är stor. TYRI har under lång tid arbetat med olika projekt inom hållbarhet, men valt att inte kommunicera detta på en bredare front. På resan har de dragit många lärdomar, som de nu gärna vill dela med sig av.

Våga säga som det är
TYRI vill inte utge sig för att vara specialister inom hållbarhet. De är experter på att utveckla arbetsbelysning av högsta kvalitet och de är stora i sin bransch med närmare två miljoner producerade lampor om året. Med den volymen kan de göra stor skillnad inom hållbarhetsområdet.

”Vi vill driva branschen framåt på alla sätt vi kan. Därför har vi bestämt oss för att med ödmjukhet och med risk att göra fel ibland försöka att även gå i bräschen för en hållbarare bransch”, säger PeO Axelsson. ”Målet är att berätta öppet om det vi gör och undvika försök till greenwashing. Vi ska också vara helt ärliga med att vi inte bara gör detta för att vara goda eller för att rädda världen – vi gör det för att vi är övertygade om att det är lönsamt”. Målet är att hitta lösningar som både ger positiva miljöeffekter och sparar pengar eller ökar intäkterna för TYRI och deras kunder. Då blir det långsiktigt hållbart, på riktigt.

Ambitionen och viljan att göra skillnad
TYRI är ett innovativt företag som hela tiden försöker utveckla nytänkande koncept inom arbetsbelysning. De har en nyfikenhet på ny teknik och använder den i sin produktutveckling. Det finns idag teknik som gör att det går att producera lampor mycket miljövänligare än tidigare och även att de förbrukar betydligt mindre energi. När det gäller kommunikationen kring hållbarhet vill TYRI ta taktpinnen och försöka leda och driva debatten. Gärna tillsammans med kunder och branschkollegor.

Trovärdighet är att göra det man säger
För att vara trovärdig i kommunikationen är det avgörande att man kan bevisa att det inte bara är tomma ord. I TYRIs fall har de utvecklat en mängd olika koncept som redan är i produktion.

Det är viktigt att ta reda på var företagets produkter har en negativ miljöpåverkan och var i processen som denna är som störst. Då går det att angripa dessa problem först, menar PeO Axelsson och fortsätter. Vid noggrann analys av TYRIs egna produkter visar det sig att produktionen av en lampa bara står för 10–20 procent av lampans totala CO2-utsläpp under hela livslängden. 80–90 procent uppstår under användandet, främst genom energiförbrukningen. Med den kunskapen blir det tydligt att det allra viktigaste är att utveckla så energisnåla och effektiva lampor som möjligt. Fördelen här är också att i de delar av världen där de har smutsigast energi blir nyttan som störst.

I samarbeten hittas de stora möjligheterna
TYRI har en egen plan för företagets utveckling, men det är i samarbete med de mest ambitiösa kunderna som det går att göra riktigt stor nytta. Att utveckla de mest energisnåla lamporna på marknaden är inte helt kostnadsfritt. Genom att använda den bästa tekniken och de bästa LEDarna och kretskorten kommer man långt. Men, det medför ofta en högre initial investering.

– Vi vill tillsammans med våra kunder och deras kunder hitta vägen till att motivera dessa investeringar. Miljöeffekten är en del, men det ska också vara lönsamt under livscykeln så att totalkostnaden blir lägre, menar Axelsson.

En konkret plan
För att hållbarhetskommunikationen ska vara trovärdig krävs också en tydlig plan.
– För oss på TYRI tycker vi att begrepp som ”klimatneutral 2045” och liknande är svåra att förhålla sig till. Vi väljer därför att börja med en tydlig treårsplan där vi löser saker som är relativt enkla att lösa, men också fokuserar på de saker som verkligen kommer att ge stor effekt på sikt, avslutar Axelsson.

Vill du veta mer om TYRIs hållbarhetskommunikation?
Maila peo.axelsson@tyri.se
Kontaktinformation
Postadress
Aröds Industriväg 78
41705 Göteborg
Region
Göteborg
Västra Götalands län
Sverige
Organisationsnummer:
556382-3037
Grundat: 1990
Anställda: 55
Välkommen till TYRI Sweden AB!

STRÄVAN EFTER OPTIMAL LJUSFÖRDELNING.
Många kan tillverka en lampa, men få har lika djupgående kunskaper om optisk teknik som TYRI. Vi utvecklar våra egna produkter och koncept, och vi skapar skräddarsydda arbetslampor som tillgodoser både dagens och framtidens behov i nära samarbete med våra kunder. Allt med högsta kvalitet in i minsta detalj.

SKRÄDDARSYTT AV TYRI – VI ÄR DIN DESIGNPARTNER.
Inom fordonsindustrin har design alltid varit mycket viktigt. Lamporna på en personbil är ett av de viktigaste designelementen och en tydlig varumärkessymbol. Lamporna blir nu allt viktigare även för tunga fordon. TYRI är både en strategisk och taktisk designpartner.

Vi axlar gärna rollen som strategisk designpartner tillsammans med dig som fordonstillverkare (OEM), ett samarbete där vi fungerar som belysningsspecialist och där vi integreras i ert designteam. Vi arbetar även med taktisk design där vi anpassar befintliga produkter efter kundens unika önskemål.

Välkommen att kontakta oss!

Senaste annonser från TYRI Sweden AB

Se alla företagets 1 annonser »

Företagets tjänster/produkter

Elmaterial : Arbetsbelysning, Belysning

Certifieringar

ISO 14001:2015 – ISO 9001:2015

Kontakter

Peo Axelsson
Marknadschef
0705401412
Anders Wärnman
Försäljning
+46 706 49 71 99

Filmer

TYRI INTELLilight - Världsnyhet med uppkopplade arbetslampor. Dimbara, justerbar färgtemperatur m m.

TYRI INTELLilight - Världsnyhet med uppkopplade arbetslampor. Dimbara, justerbar färgtemperatur m m.
TYRI Test labb - Så testas arbetslampor i världsklass
TYRI EMC testlabb - Håkan Dalsvik berättar om vikten av elektromagnetiska störningar för arbetsbelysning

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-01-27
Teknik, materialval och tips för TIG-svetsning
2025-01-24
Ergonomi och hållbarhet på kontoretAsco uppdaterar magnetventilerFPT industrial drive excellensStora sårbarheter i industriella nätverkIT-säkerhetschefer får större affärsinflytande
2025-01-23
Styr upp till 16 axlar AWS bidrar med miljonbelopp Industritillväxt och innovationHållbar industriell byggnationBergspräckning
2025-01-22
Ny innovativ slangförskruvningSmart lås blir romantisk gåva Lär dig mer om säkerhetsmattor Xiaomi lanserar nya Redmi Note 14-serien Xiaomi lanserar Redmi Note 14-serien
2025-01-21
Produktiviteten ökar när medarbetarna mår braUtomhusluftens kvalitet påverkar inomhusmiljönNytt låshus för höga krav2024 blev Skogens år på KlaravikDana Lim blir huvudleverantör