Sveriges nya forskningsfartyg levererat till SLU i Spanien - industritorget.se
TORSDAG 28 MAJ 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Sveriges nya forskningsfartyg levererat till SLU i Spanien

I dag har Sveriges nya oceangående undersöknings- och forskningsfartyg, R/V Svea, levererats till Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
Leveransen skedde vid Armonvarvet i Vigo i Spanien där fartyget byggts under två år. Inom kort kommer fartyget att seglas hem till den nya hemmahamnen Lysekil dit det anländer i mitten av juli.

Det nya forskningsfartyget är konstruerat för i stort sett alla typer av maritim forskning och miljöövervakning och kommer från början att användas av SMHI och SLU. Informationen som samlas in används bland annat för internationell havs- och klimatforskning och som vetenskapligt underlag för beslut om fiskekvoter.

Totalt har det nya fartyget kostat 445 miljoner kronor, pengar som lånats av Riksgälden. Den årliga kostnaden på 55 miljoner kronor för drift, ränta och avbetalningar täcks av hyresintäkter och av statsanslag.

– Intresset var stort när vi upphandlade varv för tre år sedan säger Lasse Thorell, chef för fartygsenheten. Därför har vi fått ett fantastiskt fartyg till en rimlig kostnad. Med en stabil ekonomi prioriterar vi att fartyget ska användas så mycket som möjligt. Det finns intresse från svenska universitet och myndigheter och vi har även fått förfrågningar från Norge och Danmark.

2011 togs föregångaren U/F Argos ur drift och sedan dess har Sverige saknat ett oceangående forskningsfartyg. 2015 gav regeringen SLU i uppdrag att köpa och äga Sveriges nya forskningsfartyg. Under mellantiden har SMHI och SLU hyrt fartygstid på finska och danska fartyg.

– Det är 45 år sedan Sverige senast fick ett nytt fartyg av den här typen, säger Erik Fahlbeck, vicerektor på SLU. Det nya fartyget innebär nya möjligheter och säker tillgång till oumbärlig forskningsinfrastruktur, det är en stor dag för svensk havsforskning och havsmiljöövervakning.

När fartyget kommer till Lysekil inleds också en flera månader lång utbildningsperiod då besättningen och expeditionsdeltagare från SLU och SMHI ska lära sig att använda fartyget och den avancerade forskningsutrustningen ombord. Fartygets första skarpa uppdrag blir i oktober 2019.

Fartyget är konstruerat för att vara extremt tyst. Innan det blir helt godkänt ska därför ljudmätningar genomföras vid en akustisk anläggning i norska Herdlefjorden för att kontrollera att det motsvarar kraven i Ices 209, en internationell standard för utstrålat buller. Ljudnivån ska vara så låg att fisk i havet inte undviker fartyget förrän det befinner sig 10–20 meter bort, i stället för 100–200 meter för vanliga fartyg. Ljudmätningarna kommer att genomföras i september 2019.

Filmer från överlämningsceremonin

Fler högupplösta bilder
Kontaktpersoner vid SLU

Erik Fahlbeck, vicerektor
erik.fahlbeck@slu.se, +46 (0)18-67 19 71

Lasse Thorell, chef för SLU:s fartygsenhet
lasse.thorell@slu.se, +46 (0)18-67 15 07

Johan C Thorburn, kommunikatör på fartygsenheten
johan.thorburn@slu.se, +46 (0)18-67 21 93
Mer om fartyget

R/V Svea är Sveriges modernaste forskningsfartyg. Fartyget är 69,5 meter långt, 15,8 meter brett och har en dödvikt på 3 420 ton.

Förutom att fartyget är extremt tystgående är det väl utrustat med bland annat

trålar för pelagisk och bottentrålning
sänkkölar för ekolod, sonarer och strömmätare (ADCP)
släpade undervattensfarkoster (ROTV) med sonarer, instrument för att mäta salthalt, temperatur och djup (CTD) samt kameror
väderstation och en så kallad ferrybox, som kontinuerligt gör mätningar av ytvattnet
CTD-rosett för vattenprovtagning och vattenmätningar
specialdesignade laboratorier för fiskhantering, vattenanalyser och datahantering
sidopropellrar och en vridbar azimuthpropeller för att kunna hålla en exakt position.

Även annan utrustning och containerlaboratorier kan tas ombord, fartyget är till exempel förberett för att använda en fjärrstyrd undervattensfarkost, en så kallad ROV.

Mer fakta om fartyget finns på www.slu.se/forskningsfartyg


Armonvarvet

Armonvarvet, Astilleros Armon på spanska, grundades för drygt 50 år sedan och har sedan dess tillverkat över 900 fartyg av olika storlekar och typer, som är i trafik på all världens hav och oceaner. Armon har kapacitet för att tillverka över 40 fartyg om året och SLU:s nya forskningsfartyg har tillverkats i Vigo, på ett av företagets sex varv. Armonvarvet är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001 och miljöcertifierat enligt ISO 14001, vilket var ett krav i SLU:s upphandling av varv.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-20
Väderstad lanserar ett nytt innovativt stopphjul till TempoLyckade tester med Litiumjonbatterier Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatprisNu lanseras Verizon Business Data Breach Investigations Report 2020 ABB Power Grids och Stena Recycling i cirkulärt samarbete kring transformatorerFörhoppningsfulla grabbar som investerar för framtidenOKQ8 hjälper Fastighetsägarna MittNords medlemmar till en grönare vardag Ohlssons är den enda certifierade aktören i Skandinavien för underhåll av hydrofilter Dränerande isolerskiva miljövarudeklarerad för ökad transparensLeica Geosystems satsar på uthyrning genom Leica RentalMirola lägger produktionen i SverigeMakita lanserar ny bilningshammare LXT®SeaTwirl får patent i USADells nya Precision Workstations: Mindre, Snabbare, CoolareAtt bygga med limträ har aldrig varit enklareProtolabs utökar kapacitet för 3D-print investerar 12 miljoner euro Tre leveransutmaningar att hantera i CoronatiderLogistic Contractor har rekryterat Johanna Kindlund som teknisk chefMätverktyg för hållbarhetsdata nu tillgängligt för IT produkter
2020-05-19
Finansierings möjlighet för Sveriges industriMagnetgripdon kan lösa uppgifter som andra lyftmetoder inte klararVälj rätt dykrörnorelems nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedje­drivare i tunga tillämpningarSaknar du också känslan av att få gå runt på mässor och inspireras?Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligationPlastförpackningar hetare än någonsin! – Ny förpacknings­konferens i Malmö!Wibax säkrar tillgången till färskt dricksvattenKalmars hittills största sedumtak är på plats!Arbetskraft fördelas om för att hjälpa skogsbruk och lantbruk​Nytt högteknologiskt automationslabb i SkellefteåKalibrering av elsäkerhets­provare hos CA Mätsystem!Smarta val med hållbara lösningar från Procurator PackagingHCL lanserar Virtual Distributed Agile-ramverkDriftsäkerheten avgörande när Borås Schakt AB valde Manitou teleskoplastareZüblin Scandinavia AB och Renta har skrivit ett rikstäckande avtalLK Systems lanserar nytt PushFit-sortiment för både PE-X och PAL
2020-05-18
Ny serie fästen till robotarmarABB levererar laddinfra­struktur till norska ASKOProtek Norr växer genom förvärvVar tredje bil är nu laddbar hos Europcar!Xylem Emmaboda donerar 5000 ansiktsmasker ​Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige. För tredje året i rad!Makita lanserar kolborstfri kapmaskin​Areco Profiles fabrik i Finland återvinner alltLuxbrights tar in 12,5 Mkr och siktar på börsnotering!Inlandsbanan är först i Sverige med ny typ av fjärrmanövrering Vilka symboler vill du visa?GK rustar för hållbarhet och lönsamhetDell introducerar nya XPS 15 och XPS 17
2020-05-15
Nya verktygssystem till robotar ​Swecontekniker mötte framtiden i KonzEtt partnerskap som genererar innovationerVäxande marknad för elektroniklösningarNyanställda på Maskin AB FranssonVad kul att du är nyfiken på modern markbaserad rening!Veeam rapporterar fortsatt årlig tillväxt och ökade marknadsandelarABB och Metsä Fibre tecknar avtal för att leverera elektrifiering och drivteknik till nytt finskt bioproduktbrukSvensk Biogas levererar 100 procent förnybart bränsle till bussarna i NorrköpingRejlers satsar på Management Consulting inom energiSuccé för BioLyftet – utbildningen för företag som vill ställa om till hållbara materialKvinnor går ihop för att bygga och investera hållbartGemensam dataplattform ökar lönsamhet, hållbarhet och innovation
Annonser