SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Utförsäljning av Volkswagens presentreklam gav pengar till Bris

När Volkswagen bytte logotype och sålde ut sitt gamla presentreklamsortiment ställde medarbetarna upp mangrant.
Hela försäljningsintäkten på 122 000 kronor gick direkt till Bris.

Tidigare under hösten ändrade Volkswagen sin välkända logotype och då även hela sin varumärkesdesign. Ofta brukar sådant betyda att det som återstår av det gamla presentreklamsortimentet kasseras. Men varför inte göra något vettigt av det istället? Så resonerade Sara Brunfelter på märkets marknadsavdelning och började planera för en utförsäljning av det utgångna sortimentet. Alla intäkter skulle tillfalla Volkswagens samarbetspartner Bris, Barnens Rätt i Samhället.

− Jag tyckte att vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris men också så att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brunfelter, som arbetar som Content Manager på Volkswagen Sverige.

Den 10-11 december arrangerade man därför Bris-dagarna. Efter en föreläsning från Bris om hur barn i Sverige mår idag fylldes entrén på Volkswagens huvudkontor i Södertälje med allehanda presentreklamartiklar med den gamla loggan. Bra och användbara saker som skulle säljas till attraktiva priser till företagets medarbetare.

Intresset blev större än någon kunnat drömma om – under de två dagarna såldes det mesta som fanns. Kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Allra populärast var Ski Team-kläder samt ullplädar med VW-loggan som många ville ha hemma i soffan.

Den totala intäkten efter två dagars försäljning blev 122 000 kronor som nu går vidare till Bris viktiga verksamhet.

− Vi är helt överväldigade. Det känns fantastiskt att kunna hjälpa Bris med så mycket pengar. Men också så väldigt roligt med den fina respons vi har fått för initiativet. Det blev många bra samtal med köpsugna kollegor, som tyckte att det kändes bra att bidra samtidigt som de köpte något som de kunde ha användning för, säger Sara Brunfelter.

− Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn. Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Vill du också stötta Bris? Swisha ditt bidrag till 9015041. Märk med VW.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.

I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-29
Sveriges bästa unga plåtslagare 2024 Sveriges bästa unga ventilationsmontör 2024Jämför hotell i Stockholm, Göteborg och MalmöAmazon Bedrock grunden för AI-boomen
2024-04-26
Länken i framgångsrikt partnerskapIndustridatorers roll i tuffa driftmiljöerSkyddsslang ECOLINEMjölby en av orterna som får ny utbildningsformCognizants innovations­program Bluebolt
2024-04-25
Effektivisera städningen med en städrobot Använd vatten för att skära med precisionISCAR introducerar ny krymputrustningMöt EdmoLift på Elmia Produktionsmässor Vi ställer ut på Elmia Automation
2024-04-24
När konstant tryck och luftflöde är ett måste Elektronisk övervakning av luftkvalitén Från konstruktion till kund med Lännen AB Vandskæring A/S investerarVill du framtidssäkra din produktion?
2024-04-23
Reality Capture Från isen till affärslivetVisste du det här om magnetventiler?Panasonic anställer ny medarbetare i SverigeCognizant och Microsoft utökar AI-partnerskap