TISDAG 21 AUGUSTI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Kunderna vill ha snabba leveranser

50 procent av kunderna bokar sin produkt på nätet för att hämta den i närmaste varuhus
Snabbt och enkelt – det är vad kunderna önskar när det kommer till leveranser och returer. Idag väljer 50 procent av kunderna att boka sin produkt på nätet för att hämta den i närmaste varuhus. Nu lanserar Elgiganten sin uppgraderade click and collect-tjänst som innebär att produkten blir tillgänglig för kunderna redan inom en timme.

– Vi utvärderar löpande våra tjänster och det mest populära leveransalternativet är utan tvekan att boka online och hämta i butik. 50 procent av kunderna väljer att boka sin produkt på nätet för att sedan hämta den i valfritt varuhus och den siffran ökar relativt den ökade e-handeln. Kunderna vill ha snabb tillgång till sina nya produkter och därför erbjuder vi kunderna att hämta ut sin bokade produkt redan inom en timme, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

I takt med en kraftigt ökad e-handel så väljer 50 procent av kunderna att åka till valfritt varuhus för att hämta ut sina nya produkter. Det pekar på två tydliga behov - snabbhet och personlig service.

– Vi har över 160 varuhus och utlämningsställen, vilket gör oss väldigt lättillgängliga och enkla att handla från. Vi ser också att många kunder väljer att besöka oss för personlig hjälp och service för att säkerställa att de får en komplett lösning som verkligen uppfyller behoven, säger Niclas Eriksson.

En växande andel kunder väljer att köpa till en eller flera tjänster i samband med sin hemleverans. I januari 2018 valde 40 procent av kunderna en tilläggstjänst i samband med hemleverans, det kan vara uppackning eller installation av en ny produkt eller att Elgiganten ska ta med den gamla produkten för återvinning. I januari 2017 var motsvarande siffra 31 procent.

– Allt fler kunder inser fördelarna med en helhetslösning och är beredda att betala för att få sin nya produkt uppackad och installerad och den gamla produkten bortforslad till återvinning. Idag kan vi till exempel ta med din gamla TV för återvinning när vi levererar den nya. Det handlar inte om kompetens, många kunder vill helt enkelt inte slösa värdefull tid utan prioriterar annorlunda idag. De vill ha en snabb och enkel lösning och det ska vi självklart erbjuda, säger Niclas Eriksson.

I centrala Stockholm och Göteborg har Elgiganten ett pågående test med miljövänliga leveranser, där kunderna kan välja att få sina produkter levererade med miljövänliga biogas-drivna bilar.

– Vi vill erbjuda kunderna alternativ för hemleveranser, både vad det gäller snabbhet, flexibilitet och miljö. Om det här testet faller väl ut och det visar sig att det finns en stor efterfrågan på just miljöleveranser så är det självklart något vi kommer att prioritera framöver, säger Niclas Eriksson.

Jessica Wallin
Kommunikationsansvarig/PR Manager
press@giganten.se
070-359 36 36
2018-08-16
Världsnyhet på Trä & TeknikUppgraderad Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen i AWD-bilarGibbsCAM® 13 förhandsvisas på IMTS 2018Kraftig ökning i antalet affärsresor på AirbnbNCC bygger Laröds nya skola utanför HelsingborgASUS Zenbook S är nu lanserad i SverigeFujitsu presenterar fyra nya CELSIUS arbetsstationer för krävande arbetsuppgifterArktisk hälsoforskning i Umeå prisas internationelltUtnyttja er data för smartare inköpSTIHL introducerar ny innovativ röjsele i proffsklassenHandheld utökar sitt avtal med världens ledande paketleveransföretagLC utvecklar och bygger för Ebrex i ÖrebroNy forskning kan ge ökad förståelse för schizofreniEitech vinner fortsatt förtroende att bistå Ellevio i ännu ett kraftstationsprojektUniversalmassa för infästning i murverk och betongVill hjälpa verkstäder bli mer hållbaraMovingo blir giltig för resor med Tåg i BergslagenSmart teknik ger små­företagare en smidigare vardagNy CTO till MatsmartNina Starck - Ny tf design- och produktchef för WallVision SverigeHyundai utvecklar framtidens ljudsystem för bilarWistrand biträder vid försäljningen av Bensin & Rörtjänst i Göteborg ABUnit4 utser ny VD för Sverige och FinlandRafed Elbasam - ny affärschef på ArconaStabil marknadsandel i Saab-affären trots minskad försäljningNy VD i OutnorthÖresundskraft tar ställning i plastfråganInicio antagna till Reach for Change AcceleratorHandbok för smarta hantverkareStolta spårvagnar – en konstmanifestation för allas lika värdeAutoexperten öppnar nya anläggningar i samarbete med KvdbilMiljörivarna stärker sin position genom partnerskap med Drive700 000 användare - SolidSport spränger ny gränsDags för konferens eller kick-off?Beckmans Designhögskola nyrekryterar till programmet Visuell kommunikationDags att digitalisera era fraktbokningar!Lokal fjärrvärme inspirerar internationelltMässorna du inte får missa. Föranmäl dig och få fritt inträde!Så får du bidrag till elbilsladdning genom KlimatklivetSparbanksgruppen på väg mot sina målSJ lanserar ny rösttjänst för Google AssistentSjälvkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA Spoon öppnar kontor i NordnorgeÅrjäng är nästa hållplats för Nettbuss Bus4You
2018-08-15
STOREBRO Machine Tools AB säljer maskiner från tyska SPINNERNya material & ytbeläggningar gör entré i våra badrumTre byggnader nominerade till årets TräbyggnadsprisMälarenergi byter ut alla elmätare i regionen.Ny platschef i BranäsSmarta elnät – Reviderad standard för gränssnitt för nätdriftNytt ramavtal med Svevia för asfaltsbeläggningWürth Group stänger första halvåret 2018 med en försäljning på 6,8 miljarder EuroÖstersundsföretag tilldelas kvalitetspris av HusqvarnaMidroc och Serneke utvecklar ny stadsdelUtbyggnaden av Norrköpings hamn fortsätterArkitema får rikstäckande avtal med Akademiska HusTimecut rekryterar ny VD från Svensk FastighetsförmedlingMolninvesteringarna ökar kraftigt – och IaaS mest av allaSensata Crydoms nya 45 mm breda statiska reläer för 45 & 60 A ACBesök oss på elmia lastbil 2018Ny yh-utbildning inom sportdesign i ÅrePeab Asfalt erhåller nytt uppdrag i Ludvika
Annonser