SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Bara fantasin sätter gränserna

Tekniken att jobba med 3D-skanning och 3D-printning börjar smyga sig in i bilhobbyn.
TEXT: GUNNAR LJUNGSTEDT FOTO: PATRIK KARLSSON
BILSPORT.SE

Men hobbymaskinerna är begränsade och ibland behövs professionell hjälp, så vi hälsade på Digital Mechanics i Västerås för att kolla in möjligheterna. Det visade sig att den stora begränsningen är den egna fantasin!

För inte alltför länge sedan var 3D-printrar något som Jolt Cola-drickande typer med mjäll på axlarna skruvade ihop själva i sina pojkrum. Teknikutvecklingen går dock inte att stoppa, så sedan några år tillbaka finns det riktigt användbara apparater att handla hos närmaste elektronikvaruhus.

Ska man verkligen dra nytta av tekniken är det en fördel att behärska konstruktionsarbete i cad-miljö, och ännu bättre blir det om man har tillgång till en 3D-skanner. Då finns det knappt några gränser för vad man kan göra hemma på kammaren.

Ibland räcker däremot inte storleken på hobbyprintern till, eller så behöver man bättre finish än vad den kan prestera. Då kan man vända sig till något av de företag som erbjuder sina tjänster på området. Det kostar förstås, men kan i många fall ändå vara konkurrenskraftigt. Till exempel om du renoverar en bil där det helt enkelt inte går att få tag i delar.

– Man måste alltid hitta nyttan och inte printa för printandets skull, understryker Anders Sjöberg som är en av grundarna till företaget Digital Mechanics. Hårt och mjukt Kan man slöjda till delen på något annat, mer kostnadseffektivt sätt ska man förstås göra det, men printern ger möjligheter som inte konventionell teknik har. Man slipper till exempel fundera på släppvinklar som man annars måste göra om man ska gjuta en detalj. Det går även att skriva ut hårda och mjuka material i en och samma utskrift (exempelvis en gummerad yta på ett löphjul), man kan skriva ut i metall och … ja, det är mycket att ta in när Anders berättar.

Företaget startades 2005 när Fredrik Finnberg och Anders i sina dåvarande jobb behövde ta fram en prototyp. Kort och gott stötte man på 3D-printning på en mässa, och ganska om gående blev det ett företag av det. – Trots att det är en ung bransch har vi 60 års samlad erfarenhet i företaget, understryker Anders. Polyamid Digital Mechanics har växt och bytt lokaler i omgångar och nu bor man i en nybyggd, säkerhetsklassad lokal anpassad för verksamheten. Med nio skrivare som jobbar i tre olika arbetsprinciper har man tillgång till 40 olika materialkombinationer. Printer för metall är väl det som saknas, men det löser man genom upparbetade partners.

Som studieobjekt för att vi ska få se hur processen går till har fotografen tagit med sig täcklocket över tändspolarna från sin BMW isbil. Ett relativt enkelt jobb: locket skannas, får en ny text i cad-programmet SolidWorks, printas ut i polyamid PA12, infärgas och yt behandlas. De tre utskriftsteknikerna man använder i företaget är Polyjet där man printar härdplast i väldigt detaljrika visuella detaljer, nylonbaserade MJF (Multi Jet Fusing) som ger produkter med hög hållfasthet och FDM (Fused Deposition Modeling) som är tekniken då det ställs stora krav på formriktighet och åldersbeständighet. Nackdelen med FDM är att man inte får lika fina ytor.

Hemligheter För Patriks kåpa väljer Anders MJF, men även FDM lär vara intressant för bilbyggare. Polyjet går oftast bort eftersom utskrifterna inte är åldringsbeständiga. I printerhallen är klimatet reglerat. – Alla plaster är känsliga för fukt och temperatursvängningar, påpekar Anders. Det ger dålig kvalitet. Maskinerna jobbar dygnet runt och dagtid är man elva personer för att på kvällar och helger gå ner till tre. Eftersom man hanterar företagshemligheter är säkerheten hög och sekretessen total.

Det finns även hemligheter i själva processen, så vi får inte fota alla moment i kåpans tillblivelse. Bland annat håller man gärna inne med ytbehandlingen som ger en slätare och starkare yta.

Mycket som produceras i lokalerna är prototyper, fixturer för exempelvis montering, och seriedetaljer i form av plastkomponenter. Det är inte så många färdiga produkter eftersom man då måste ta ställning till ett producentansvar.

Per kubik

Anders berättar att flera motor sportteam, både på internationell och nationell nivå, finns i kundbasen och han välkomnar fler som behöver mer avancerade 3D-printmöjligheter. – Det kostar kanske lite mer än att skriva ut i sin egen hobbyprinter, erkänner han. Men ställs det högre krav kan det vara värt det.

Å andra sidan, om du skannar och konstruerar själv så du kan lämna en färdig cad-fil blir det inte så svettigt. Själva printningen prissätts i en kostnad per kubikcentimeter, så skulle exempelvis en motorbyggare vilja ha ett gäng egna täcklock blir styckpriset klart försvarbart. Eller om du står och renoverar en Peugeot 205 T16 Evo 2 och originaldelarna kostar som ett mindre lands BNP, då blir det plötsligt billigt att printa. Till sist, vad tror Anders om utvecklingen av hobbyskrivare? – Det går mot bättre kvalitet i materialen, högre kvalitet på maskinerna, högre driftsäkerhet och större storlekar. Oavsett utvecklingen kommer det alltid att finnas lägen där det lönar sig att vända sig till ett professionellt företag med sina jobb. Då sitter Anders vid telefonen och väntar!

TEXT: GUNNAR LJUNGSTEDT FOTO: PATRIK KARLSSON
BILSPORT.SE

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när