SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Molnanvändningen i företag ökar både under och efter pandemin

Företagens molnanvändning har skjutit i höjden under covid-19-pandemin, och den kommer fortsätta öka även efter pandemin. I en ny undersökning från Snow Software svarar mer än 90 procent av IT-ledarna att det nuvarande ekonomiska läget tvingar dem att ändra sin molnstrategi.
Molnteknologi har snabbt blivit det som IT-avdelningar lutat sig mot för att snabbt kunna möjliggöra distansarbete under corona-pandemin. Nu visar en ny undersökning att molnanvändningen fortsätter att öka och att det som var en snabb anpassning kommer bli en bestående förändring för många organisationer. Trots att många länder planerar för en återkomst till den fysiska arbetsplatsen fortsätter 60 procent av IT-ledarna att öka sin totala molnanvändning och 91 procent uppger att det ekonomiska världsläget gör att de ändrar sin molnstrategi. IT-företaget Snow Software, som står bakom studien, har frågat 250 IT-ledare över hela världen om hur deras molnanvändning och deras investeringsbeslut har utvecklats under krisen.

Sammantaget sa 82 procent av respondenterna att de har ökat sin molnanvändning under de senaste veckorna till följd av pandemin. Majoriteten, 60 procent, av de tillfrågade sa också att deras molnanvändning fortsätter att öka, vilket antyder att molnförbrukningsmönstren fortfarande är lite flytande efter den inledande rusningen till distansarbete. Dessutom säger 66 procent att de kommer att fortsätta använda molntjänsterna och applikationerna som de implementerade under krisen även när de anställda återvänder till arbetsplatsen. Överraskande nog rapporterande bara 22 procent att de såg en initial ökning av molnanvändningen som sedan jämnat ut sig.

Även om Zoom och Teams har dominerat tidningsrubrikerna så är det faktiskt molninfrastruktur som står för den största delen av ökningen. På frågan om hur företagets användning av molntjänster och applikationer förändrats på grund av pandemin svarade 76 procent att de har ökat sin användning av molnplattformar som Amazon Web Services, Microsoft Azure eller privata moln. Mer än hälften, 55 procent, har ökat sin användning av samarbetsverktyg som Slack, Teams eller Google Chat, medan 52 procent sett en ökning i användandet av videokonferensprogramvara som Zoom, Cisco WebEx eller GoToMeeting. Många företag har kanske förlitat sig på dessa produktivitetsverktyg även före krisen, men ökningen i just molninfrastruktur representerar den mest grundläggande förändringen i hur organisationen arbetar.

Sammantaget är dessa trender ett tecken på en större förändring i företags molnstrategi. IT-ledare står inför den kombinerade utmaningen att fortsätta möjliggöra distansarbete, möjliggöra en återgång till den fysiska arbetsplatsen och strama åt sina budgetar, och 91 procent säger att de förändrar sin molnstrategi. Andelarna som påskyndar sin molnmigration eller digitala transformation är dubbelt så stora som andelarna som pausar dem, 45 respektive 41 procent jämfört med 22 respektive 21 procent. Men medan användningen och investeringarna i molnteknologi fortsätter att öka tvingas var tredje IT-ledare bli mer kreativ med sina budgetar. 32 procent har frågat sina molnleverantörer om utökade betalningsvillkor och 31 procent omförhandlar sina molnkontrakt. Runt 10 procent av de svarande uppgav att de inte skulle kunna betala sina molnräkningar den här månaden.

– Covid-19-pandemin har gjort molnet till en viktig tjänst för många organisationer, på samma sätt som det synliggjort komplexitet i att förvalta och administrera användningen av och kostnaderna för molnet. Den här undersökningen bekräftar vad vi hör från våra kunder, att även om många CIO:er ombeds att trimma kostnader så kommer det att fortsätta investeras i teknik som ger möjlighet till långsiktig tillväxt och stabilitet. För att rida ut stormen måste IT-ledarna ta ett helhetsgrepp kring att hantera molnet, identifiera möjligheter att effektivisera kostnader och samtidigt fortsätta upprätthålla den infrastruktur som behövs för att stödja arbetsstyrkan och deras innovation, säger Jay Litke, EVP of Cloud Management på Snow.

Undersökningen visar också:
• 82 procent av de undersökta IT-ledarna sa att de har märkt positiva förändringar i anställdas inställning till IT sedan pandemin började.
• 47 procent av de tillfrågade sa att de kommer att känna sig bekväma att återvända till ett fysiskt kontor när deras företag visar en tydlig plan som garanterar anställdas säkerhet. 43 procent vill dock att deras företag ska erbjuda arbete från hemmet som alternativ även efter att kontoret öppnats igen.
• På frågan om vilka applikationer – utöver kärn-IT-programvara – som har varit avgörande för att klara av arbetet, sa respondenterna videokonferensappar som Zoom, Cisco WebEx och GoToMeeting (73 procent) och kommunikationsappar som Slack, Teams och Google Chat (65 procent).

För mer information om undersökningen, besök: https://www.snowsoftware.com/int/blog/how-new-normal-changing-cloud-usage-and-strategy

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när
2024-04-16
Så här kan även du exportera till USATillverkning med hjälp av horisontal-svarvar Skydda fötterna på arbetsplatsen Exakt positionsbestämning Ett nytt användarvänligt fallskydd