SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Möjligheterna med upstream innovation inom förpacknings­industrin

Det räcker inte längre att bara prata
Annette Lendal är expert på cirkulär ekonomi och brinner för det man kallar ”upstream innovation” – innovationstänk redan i designfasen. Hon har tidigare jobbat för Ellen MacArthur Foundation, där hon med sitt arbete och sin forskning hjälpte några av världens största varumärken att lansera cirkulär ekonomi för plast. Den 4 oktober intar hon scenen på Scanpack Summit som inledande huvudtalare och dela med sig av sina värdefulla insikter om upstream innovation och dess möjligheter inom förpackningsindustrin.

Annette har alltid brunnit för att hjälpa miljön, och under sin resa har hon bland annat seglat världen runt med den icke-statliga organisationen Plastic Change för att dokumentera plastföroreningar.

– Jag seglade i Stilla havet med en grupp forskare och aktivister. Vi insåg verkligen den enorma omfattningen av problemet – dels på grund av att vi såg sådana mängder, men också eftersom endast en liten andel av all plast i havet ligger där vi kan se den. Resten ligger på botten där den sakta bryts ned till mikroplast. Det finns ingen mening med att försöka städa upp. Vi måste agera på land och försöka stänga kranen. Precis som många icke-statliga organisationer och aktivister gick jag från att vilja rädda valar genom att städa bort avfallet till att jobba med de största varumärkena i världen, som Coca Cola, som är ansvariga för avfallet. Jag insåg att vår tid och våra resurser mest effektivt läggs på att göra allt vi kan för att förhindra att avfall skapas till att börja med, säger Annette.

Upstream innovation när den är som bäst

I dag är Annettes arbete inriktat på att hjälpa företag att ställa in sig på att agera, och inspirera dem till att tänka innovativt redan från början och ompröva företagsmodeller, produkter och förpackningar.

– Inom ramen för en cirkulär ekonomi innebär upstream innovation att man spårar problemet tillbaka till rötterna och tar itu med det där. Snarare än att hantera en hög med avfall, varför lägger vi inte våra resurser på att förhindra att avfallet skapas överhuvudtaget? Upstream innovation kräver ett förändrat tankesätt – det handlar inte om att fokusera på stegvisa förpackningsförbättringar. Det handlar om att tänka om kring hur vi får ut produkter och tjänster till användarna utan att skapa avfall.

– Och det gynnar inte bara miljön, det är också en lovande affärsmöjlighet. Lösningar för upstream innovation visar att man till exempel kan skära ned på kostnaderna och förbättra användarupplevelsen och kundlojaliteten. Vi ser att allt fler varumärken och återförsäljare nu inser detta och har börjat investera i innovation och pilotprojekt. På Scanpack Summit kommer jag att prata om varför upstream innovation är en god idé och ge ett antal exempel på hur det kan se ut.

Upstream innovation handlar i grund och botten om hur man levererar värde till sina användare utan att generera avfall. Det innebär att vi måste kliva bort från vårt snäva fokus på stegvisa förpackningsförbättringar och återvinning och verkligen öppna upp för andra lösningar.

Det räcker inte längre att bara prata

– SodaStream är ett välkänt exempel på upstream innovation. I stället för att sälja miljontals flaskor med vatten – varför inte sälja en apparat och låta användaren göra och anpassa sina egna drycker hemma? Enligt SodaStream sparar deras lösning 87 % CO2 jämfört med vatten i engångsförpackningar. Ett annat exempel är att sälja tvättmedel och hushållsprodukter i koncentrerad form som användaren blandar med vatten i en återanvändbar flaska hemma. Ytterligare ett exempel är påfyllningsrörelsen som snabbt har fått upp farten. Stormarknader som ASDA, Lidl och Tesco säljer mat, tvättmedel, dryck, osv. i smarta påfyllningsmaskiner som gör att användaren kan ta med egna förpackningar, fylla på med den mängd de önskar och ibland även anpassa produktens doft eller smak.

Annette understryker att det inte längre räcker med att bara prata om vi ska kunna vända de enorma klimat- och resurskriser som håller på att byggas upp.

– Engångsförpackningar speglar för närvarande inte vad de kostar miljön eller vårt system i stort, men om man tittar på hur lagstiftningsvindarna blåser så kommer detta snart att förändras. Att göra affärer som vanligt kommer att bli dyrt. I stället för att bara sitta och vänta på nya regler och förordningar är det bättre att agera nu och förnya vår väg ur problemet. Jag hoppas att jag kan inspirera lyssnarna på Scanpack Summit att tänka om kring produkter, affärsmodeller och förpackningar och se de affärsmöjligheter som finns med upstream innovation.

– Jag ser verkligen fram emot att känna energin från att stå ansikte mot ansikte igen vid ett stort evenemang. Förhoppningsvis åker vi därifrån i samförstånd och ett gemensamt engagemang att höja ambitionsnivån högt över bara förbättrad återvinning, säger Annette.

Lisa Moll Börjesson
Brand manager PR, kommunikation, marknadsföring
lisa.moll@svenskamassan.se
0703-41 17 16

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när