SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

API uppgraderar bränslesparkrav för att klara ny motordesign, problem och politiska utmaningar

Nyheter inom API och ILSAC lyfter bränslesparkraven i maj, 2020
Obama-administrationen satte politiskt tryck på marknaden med CAFE (Corporate Average Fuel Economy Act) 2010 och nuvarande ILSAC GF-5-normering behövde utvecklas för att nå målet 54,5 mpg (miles per gallon) 2025. Utmaningarna är stora med en upp till 3-procentig bränslebesparing via motoroljorna när lättare fordon står för 60% av GHG (green house gases) i USA.

I Nordamerika står försäljningen av bensinmotorer med GDI (direktinsprutning) och TGDI (turboladdad direktinsprutning) för mer 50%. Dessa motorer levererar högre effektivitet och lägre bränsleförbrukning delvis på grund av att mer syre kan levereras till förbränningskammaren. Samtidigt kan högre temperaturer och bränslespädning få oljan att brytas ned snabbare varför nya motortester kopplade till ILSAC GF-6 behövdes.

ILSAC GF-6A för personbilar kopplas till viskositeterna 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 och 10W-30 medans ILSAC GF-6B med annat bränslespartest är kopplat till 0W-16 eller kommande lägre viskositeter (0W-8 och/ eller 0W-4).
ILSAC GF-4 tas bort och ILSAC GF-6 blir bakåtkompatibelt med GF-5.

API introducerar API SP för bensinmotorer i personbilar där ILSAC GF-6A/B passar.
För tunga dieselfordon med krav på bränslespar har API utvecklat en ny ”F-kategori”.
En annan uppdatering är API SN+ som utvecklats för att försöka hantera problemen med för tidig tändning kallad LSPI (low-speed pre-ignition) som kan uppträda i TGDI-motorer. För nyhetsbrev kring LSPI, skriv in LSPI i sökmotorn.

Tidigare introducerades nya standarder för oljor i Nordamerika via ett trepartssystem mellan API, SAE (Society of Automotive Engineers) och ASTM (American Society for Testing and Materials).
Senare omorganiserades detta av AAMA (American Automobile Manufacturers Association) och JASO (Japan Automotive Standards Organization) för att kunna skynda på processen med nya normeringar via en ny organisation som bildades: ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee).

Trepartssystemet ovan formade tillsammans med ILSAC, EOCLS (Engine Oil Licensing and Certification System). Varje del i EOCLS har olika funktioner där ILSAC sätter minimistandarden för ”performance”, SAE fastställer oljespecifikationer baserat på input från biltillverkare, ASTM utvecklar tester och API licenserar och certifierar motoroljor.

Midland har ett flertal produkter som uppfyller API SN+ och ILSAC GF-5. Ring 031-725 34 00 vid frågor eller för mer information. Midland använder egna symboler (se bifogade bilder) för att konsumenten enklare ska kunna uppfatta om oljan har bränslespar och/ eller bidrar till lägre emissioner via aktiva avgasreningstekniker.

Jonas Udd
vd
affärsutveckling, försäljning och marknad
jonas.udd@midlandoil.se
+46-31-725 34 01
+46-31-725 34 00

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när