SÖNDAG 26 MAJ 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Göteborgska rorotrafiken ökar – europanätverket växer

Under 2017 skeppades 254 000 roroenheter mellan Göteborg och Belgien, och prognosen för 2018 visar en tioprocentig ökning, till närmare 280 000 enheter.
2018 blir det nionde året i rad som trafiken ökar på linjerna mellan Göteborg och Gent/Zeebrugge. Under perioden har volymerna på Belgien dubblats och antalet avgångar ökat från 12 till 16. I Göteborg är det rederierna CLdN, DFDS, EML och SOL som trafikerar Belgien.

En av förklaringarna till den omfattande rorotrafiken är det fortsatta högtrycket i den europeiska ekonomin. Det skeppas bland annat fordon, industrikomponenter, stål och skogsprodukter på sträckan. Det är varuslag med fortsatt stor efterfrågan, menar Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB:

– Sedan är upptagningsområdet stort och omfattar hela Beneluxområdet, Tyskland och Frankrike. Många svenska exportvaror lastas också om i våra belgiska hamnar för vidare transport till andra europeiska marknader. Rederiernas goda service med stor kapacitet och hög frekvens till dessa marknader är en väldigt viktig framgångsfaktor, säger Jacob Minnhagen.

Nya destinationer i Spanien, Grekland och Turkiet
Under hösten har servicen utökats ytterligare genom att rederierna kopplat spanska, grekiska och turkiska hamnar till det växande europeiska nätverket.

Numera nås Santander med CLdN och sedan tidigare har även SOL service till Bilbao, båda via omlastning i Zeebrugge. Genom förvärvet av det turkiska rederiet UN RoRo binder nu rederiet DFDS ihop Gent med Trieste i norra Italien, via en intermodal järnvägslösning. Från Trieste nås sedan flertalet hamnar i Grekland och Turkiet med fartyg. Transit-tiden från Göteborgs hamn är fem till nio dagar beroende på destination.

– När det gäller att flytta intraeuropeiskt gods från land till sjö på det här sättet är möjligheterna i princip obegränsade via Göteborgs hamn. Att kunna undvika långa lastbilstransporter längs europeiska motorvägar är inte bara miljöriktigt, utan även en stor fördel med tanke på den chaufförsbrist som råder, säger Jacob Minnhagen.

Outnyttjad potential
Från Göteborgs hamn avgår cirka 70 intraeuropeiska roroavgångar i veckan. Under början av året färdigställdes dessutom en helt ny kombiterminal precis i anslutning till Göteborgs hamns roroterminaler. I den nya kombiterminalen beräknas cirka 100 000 roroenheter lastas om mellan fartyg, tåg och lastbil på årsbasis.

– Vi har en ökande godsvolym i segmentet, och tack vare en välfungerande infrastruktur och duktiga terminaloperatörer finns ytterligare potential i systemet. Vi hoppas att fler kommer att upptäcka och utnyttja detta framöver, avslutar Jacob Minnhagen.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-05-21
Redskaparna premiärvisar stödkantläggare på MaskinExpoNytt sortiment av diamantklingor hjälper dig att kapa som en superhjälte och känna dig oövervinnerlig! Världspremiär för självkörande lastbil – med belysning från StrandsUtvecklare växlar upp med ny serie cylindriska kugghjul av plast Astra Hybrid från Idromatic ger högtryck och ånga på MaskinExpoCatrinelunds Gård går på djupet med gps-lösningar från Ag LeaderMagnus Hall ny ordförande för Eurelectric100 procent koldioxidfritt i alla större norska städer​Finjas golv ger elever en stabil grund att stå påRobot med känsla för skrotHastig ökning av gastankstationer för tung trafik i SverigeEnergiEngagemangs VD utsedd till årets företagarePiteå kommun satsar på elbussar
2019-05-20
CompuLab presenterar UCM-iMX8M-Mini Hemma hos Värmlands största spannmålsbondeVi hjälper Vitacon att hjälpa urinblåsepatienter.Ny online-auktion med Hilco IndustrialOEM Automatic presenterar världens första SIL 2/PLd radarsystemMatavfall lyfter flyget i ÖstersundDHL Express lanserar sin första regelbundna helautomatiska och intelligenta leveransservice via drönare i KinaSuccé-helg hos Märsta Förenade 4-5/5Andelen fossilt minskar i transportsektorn Tänker JAFO på miljön?Hon blir regionchef för Wästbygg AB i StockholmKompakta centrifugalfläktar för ventilationssystem med krav på höga tryck Power Circle i Almedalen​Mählers lanserar kraftfull sopvals för lastbil och hjullastare“Vi måste alltid kunna hålla oss rullande”Swegon vinner Stora Inneklimatpriset 2018 Schneider Electric går in som partner i ny centrumbildning - KTH Live-In LabNy försäljningschef för Purus SverigeRookie-VM och Champions Trophy i extremsporten Timbersports Profibus PA till Profinet
2019-05-17
Global hållbarhetssuccé besöker EmpackAffischer i egen design hos SkyltmaxSveriges ledande fönstertillverkare Elitfönster använder TOUGHBOOK för smidigare lagerhanteringLantmännens spannmålsanläggning i Hargshamn är invigdJohan Söderström utsedd till Europachef för Power GridsSTEMMER IMAGING AG firar framgångsrik debut på Deutche Börse inom marknadssegmentet Prime StandartLekang Group utser Logent till nordisk partner för Inbound Transport Management Global Safety DayRusning efter nya motorsågen MS 500iKlätterteknik investerar i fritid Stölder på byggarbetsplatser har ökat med 60 procentAnslut kablar upp 185 mm2 med Power-Turn-anslutningFord Mustang firar 55 år som nummer ett Samarbete med Citroën i samband med deras 100-årsjubileum för att leverera självkörande elektrisk mobilitet Comfort-bolaget Wiiks Rör i Storvik – utsedd till Sveriges bästa VVS-företag!Starka resultat under första kvartalet i Schneider Sustainability ImpactIKEA går med i Solelkommissionen Förvaltning av elnätstillgångarScandbio förhandlar om upphörd verksamhet vid fabriken i VaggerydHöga personalkostnader en stor utmaningLivsmedelsindustrins fem viktigaste frågor inför EU-valetNy VD och koncernchef i GAROPeter Flyckt tillträder som ny vd för Midroc MechanicalNytt samarbete mellan Funkwerk och Malux har etableratsAssemblin bakom unik cleantechanläggningInternationell gruvkonferens till SkellefteåHydroscand finansierar en bättre IT-miljö för elever i Sydafrika
2019-05-16
Wåhlins Skärteknik AB investerar i en laserskärmaskin från Bystronic.Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg
Annonser