SÖNDAG 18 FEBRUARI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ny forskning ger skolan verktyg att utveckla undervisningen med digital teknik

Grundskolan har länge haft krav på sig att utveckla sin undervisning med hjälp av digital teknik.
Trots det känner sig många lärare dåligt rustade inför digitaliseringen. Sara Willermark har studerat vad som krävs för att utveckla användningen av digital teknik i skolan. I hennes doktorsavhandling finns bland annat konkreta tips till skolledare och politiker.

Digitaliseringen i den svenska skolvärlden har pågått i decennier. Det finns tydliga krav på att digital teknik ska integreras i undervisningen och från och med juli 2018 skärps kraven. Under flera år har stora investeringar gjorts inom digital teknik i skolvärlden. Ändå beskrivs ofta förändringsarbetet som trögt, enligt Sara Willermark, doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst, som försvarade sin avhandling den 9 februari.

– Lärare har stor handlingsfrihet när det gäller att utforma sin undervisning och pedagogik, säger hon. Det varierar stort mellan klassrummen när det kommer till digitalisering. Det finns eldsjälar som brinner för att undervisa med stöd av digital teknik. Men många lärare tycker att omställningen är problematisk eftersom de anser att de saknar användbar kompetensutveckling och tydliga direktiv om hur den här utvecklingen ska gå till.

Sara startade sin forskning 2013 med att följa ett treårigt skolutvecklingsprojekt där 60 grundskolelärare från Sverige, Norge och Danmark tillsammans med 32 forskare utvecklade digital didaktisk design tillsammans. De tog fram nya undervisningsaktiviteter inom olika ämnen med stöd av digital teknik. Genom att engagera sig i lärarnas arbete och göra deltagande observationer, intervjuer och analyser fick Sara fram bilder av hur lärprocessen såg ut. Hon fördjupade sig sedan i vilka möjligheter och utmaningar som lärare möter i den här typen av utvecklingsarbete och hur utbildningsinsatser kan utformas för att ge lärarna ett bra stöd.

En av hennes slutsatser är att lärarnas utvecklingsarbete måste utgå från de behov och förutsättningar de har i vardagen.
– Flera av lärarna som jag har intervjuat vill ha utbildningsinsatser på sin arbetsplats. Både för att bli bekväma med tekniklösningarna som finns på skolan och för att sedan kunna omsätta pedagogiska idéer i praktiken.

– En annan slutsats är att utvecklingsarbetet är tidskrävande. Lärarna behöver få tid att utveckla, experimentera och reflektera över sin egen undervisning över tid. Fokus bör ligga på hur den digitala tekniken kan användas för att stödja pedagogiska och ämnesmässiga mål. Dessutom behöver skolan utveckla metoder för att kontinuerligt följa upp och stödja utvecklingsarbetet.

I avhandlingen presenterar Sara en rad rekommendationer för hur man kan utforma utbildningsinsatser så att lärarna får ett bra stöd när de utvecklar sin undervisning med digital teknik utifrån ett tekniskt, pedagogiskt och ämnesmässigt perspektiv.

– Det är rekommendationer som skolledningar och politiker kan ta del av. Jag är också kapitalförfattare till en nyutgiven populärvetenskaplig bok som riktar sig till lärare och lärarstudenter som vill ha stöd och tips. Boken heter ”Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö” och finns att köpa på www.gleerups.se.

Sara är övertygad om att digital teknik blir en ännu mer naturlig del av skolans undervisning inom en snar framtid.

– Skolan bör spegla samhällsutvecklingen och eleverna har förväntningar på att skolan använder digital teknik eftersom den är en naturlig del av deras liv.

Nu när forskningsprojektet är slutfört kan Sara fortsätta att inspirera blivande lärare att använda digital teknik i undervisningen. Hon kommer precis som tidigare att undervisa på Högskolan Västs lärarutbildningar. Åtminstone tills hon är redo för ett nytt forskningsprojekt.

Avhandling:Digital didaktisk design. Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola.

Kontakt: Sara Willermark, sara.willermark@hv.se, 0520-22 35 54

Text och foto: Christina Axelson
2018-02-15
Fortsatt stark passagerartillväxt gav rekordårRenault och GreenMobility ingår internationellt samarbetsavtalHållbart resande med elbussarKomatsu ställer ut på Intermat 2018Vägledning för underhåll i elnätNy miljöutbildning på distansSöderberg & Partners investerar i Learnster300 tjejer visade intresse för DeromeNytt samarbete på fasadmarknadenTvå nya chefer på Umeå kommunStora teknikutmaningen är tillbakaVärldens största initiativ för crowd-investering inom solenergiIKEA IT besöker högskolan – vill samverka om innovationSwedfund stärker stödet till små och medelstora företag i östra och västra AfrikaHur mäter man sin elanvändning?Lerumselever blev behöriga till gymnasiet på ett årStarkt logistikläge satsar på hållbart kluster Från traditionell mekanisk verkstad till leverantör för flygindustrinCaverion rekryterar Daniel Backman till Syd/Väst - ny regionchef från februari
2018-02-14
SSAB Borlänge uppgraderar onlineövervakning i varmvalsverket till Intellinova Parallel ENSTOREBRO och SMT ny återförsäljare för SPINNER Werkzeugmaschinen GmbH.Två helt nya MOTOMAN® målningsrobotarMOHV stärker sin organisation och satsar vidareTitania Bygger 500 bostäder i Hallunda Gård.5G för industrin, när kommer det i verkligheten?Navigator expanderar med tre nya medarbetareNu bygger vi 57 hyreslägenheter i kv Kronborg, MalmöSvevia bygger nya Kronholmskajen i HärnösandHelt nya BMW X4Automatiskt montage av ändhylsor även utan tryckluftStarta hjärtan med hjälp av drönare!
Annonser