SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Världen behöver inte fler plagg

Insikten kommer från Blåkläder, en av de ledande aktörerna inom tillverkning av arbetskläder.
Det ska ställas i ljuset av det uttalande som kom från regeringshåll i veckan, där finansmarknadsminister Per Bolund upprördes över det ”oacceptabla resursslöseriet” som överproduktion och kassering av funktionsdugliga klädesplagg innebär.

– Vi jublar över det faktum att politikerna nu uppmärksammar något som vi slagits för i sextio år. Minskad konsumtionen är den viktigaste faktorn om vi vill uppnå verklig hållbarhet. Att Bolund slåss för samma sak som vi gjort sedan 1959 gör oss både stolta och glada. Det är en milstolpe och vi ser fram emot höstens fortsatta debatt som vi tror verkligen kan göra skillnad, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder

Minskat fotavtryck med ökad lönsamhet
Blåkläder, som började tillverka hållbara arbetskläder långt innan hållbarhet blev ett så kallat buzzword (redan 1959) har kommit till en insikt som säkert kan förvåna många. Speciellt med tanke på att företaget omsätter över en miljard på försäljning av yrkeskläder, främst på de nordiska och europeiska marknaderna.

Insikten bottnar dock i en ingående kunskap om hur en resurskrävande bransch kan agera för att minska sitt fotavtryck och ändå behålla lönsamheten. Slutsatsen kan sammanfattas i en mening: Lång livscykel vinner alltid i längden. Blåkläders strategi är därför att tillverka plagg med tanke på att de ska hålla så länge som möjligt för att därigenom minimera förbrukningen.

Långa livscykler och solenergi
Blåkläder är kända för sina arbetsplagg som tål hårda tag och riskfyllda arbetsmiljöer. Som en producent på en global marknad är hållbarhet något som finns inpräntat i företagets DNA.

– Det går inte att blunda för att största miljöpåverkan sker i fabrikerna. Det betyder att vi måste ta vårt ansvar och se till att vår tillverkning orsakar så liten skada på miljön som möjligt. Genom att ständigt vrida och vända på frågeställningar och söka förbättringar i värdekedjan, förflyttar vi oss steg för steg mot ökad hållbarhet. För oss är dock plaggens livslängd utan tvivel vårt starkaste hållbarhetsargument. Lägg till full insyn i produktionen och att 50% av vår produktion nu drivs av solenergi, så känns det som vi är på god väg, säger Anders avslutningsvis.

OM BLÅKLÄDER
Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 15 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över en miljard kronor (2018).

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när