SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Utförsäljning av Volkswagens presentreklam gav pengar till Bris

När Volkswagen bytte logotype och sålde ut sitt gamla presentreklamsortiment ställde medarbetarna upp mangrant.
Hela försäljningsintäkten på 122 000 kronor gick direkt till Bris.

Tidigare under hösten ändrade Volkswagen sin välkända logotype och då även hela sin varumärkesdesign. Ofta brukar sådant betyda att det som återstår av det gamla presentreklamsortimentet kasseras. Men varför inte göra något vettigt av det istället? Så resonerade Sara Brunfelter på märkets marknadsavdelning och började planera för en utförsäljning av det utgångna sortimentet. Alla intäkter skulle tillfalla Volkswagens samarbetspartner Bris, Barnens Rätt i Samhället.

− Jag tyckte att vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris men också så att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brunfelter, som arbetar som Content Manager på Volkswagen Sverige.

Den 10-11 december arrangerade man därför Bris-dagarna. Efter en föreläsning från Bris om hur barn i Sverige mår idag fylldes entrén på Volkswagens huvudkontor i Södertälje med allehanda presentreklamartiklar med den gamla loggan. Bra och användbara saker som skulle säljas till attraktiva priser till företagets medarbetare.

Intresset blev större än någon kunnat drömma om – under de två dagarna såldes det mesta som fanns. Kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Allra populärast var Ski Team-kläder samt ullplädar med VW-loggan som många ville ha hemma i soffan.

Den totala intäkten efter två dagars försäljning blev 122 000 kronor som nu går vidare till Bris viktiga verksamhet.

− Vi är helt överväldigade. Det känns fantastiskt att kunna hjälpa Bris med så mycket pengar. Men också så väldigt roligt med den fina respons vi har fått för initiativet. Det blev många bra samtal med köpsugna kollegor, som tyckte att det kändes bra att bidra samtidigt som de köpte något som de kunde ha användning för, säger Sara Brunfelter.

− Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn. Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Vill du också stötta Bris? Swisha ditt bidrag till 9015041. Märk med VW.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.

I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Finsk tillverkare av skräddarsydd förvaringFärsk e-handelsstatistik visar positivt trendbrott
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när