SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Vår neutrala framtid

Kraven på digital förändring ökar markant
Tre affärstrender sticker ut de närmaste åren skriver Anne Sofie Risåsen, Nordenchef på konsultjätten Cognizant: Kraven på digital förändring ökar markant, vi vill väldigt gärna vara med och utveckla de produkter vi själva ska köpa och våra arbetsgivare måste ha ett mycket tydligt syfte för verksamheten.

En ny rapport från Cognizant med titeln "Future of Us" beskriver hur klimatneutralitet är något som företagets ägare, anställda, partners och kunder kommer att prioritera under de kommande åren. Det ser även ut som att många globala ledare tar detta på allvar: Förra året mer än fördubblades antalet företag som engagerar sig i FN-initiativet Race to Zero. Det är väldigt upplyftande när man vet hur krävande det är för en stor grupp att förändras.
En färsk global undersökning från PWC visar att nästan vart tredje företag (29%) har satt upp mål för när de ska vara klimatneutrala. Det är positivt i en värld där osäkerhet är den nya normen. Även om utmaningarna är många är ett problem större än alla andra: Vi måste snabbt gå mot en klimatneutral framtid.

Kunderna måste få vara med och utveckla
Vi kommer att se många banbrytande innovationer, där cirkulära affärsmodeller utnyttjar resurserna bättre. Våra val kommer att vara värderingsbaserade, och det är särskilt tre trender som kommer att dominera:

Omfattande samarbete över värdekedjor för att dela kunskap och framgångsfaktorer kommer att skapa nya datadrivna och cirkulära affärsmodeller. Arbetsgivare behöver ge medarbetare mandat och verktyg för att lösa utmaningar på nya sätt och gärna tillsammans med partners och universitet. Genom att sätta upp innovationsprocesser tillsammans med kunderna blir företagets erbjudanden mer hållbara, och riskerna i affärsutvecklingen minskar betydligt.

En undersökning som Cognizant gjorde vintern 2022 visar att unga medarbetare är mer måna om att företaget har ett tydligt syfte än om hur mycket pengar de tjänar. Ägare, anställda, myndigheter och kunder kommer att kräva att det finns tydliga och hållbara värderingar för hur företaget leds. Kontoret blir inte längre den plats där jobbet görs, utan knytpunkt för lärande. Detta behov av syfte och en tydlig gemenskap är en viktig insikt att agera på för arbetsplatser som vill vara attraktiva.

Hållbartsarbete kräver djupgående analyser och en tydlig strategi för att fånga och förstå data samt förmåga att ta fram underlag för bra beslut. Då måste hållbarhet genomsyra alla val relaterade till hur dina produkter och tjänster tillverkas, transporteras och även konsumeras. Vi kommer att uppleva många fascinerande exempel på innovation där produkterna och tjänsterna är mer lönsamma och hållbara på samma gång. Kunderna prioriterar företag som ligger i framkant inom detta område. Detta är viktig kunskap för svenska chefer som vill att företaget ska vara långsiktigt attraktivt.

Av: Anne Sofie Risåsen, Nordenchef, Cognizant

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN