SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Nu är den här – helt nya BMW 1-serien

De två första generationerna av BMW 1-serien har sålt över 1,3 miljoner exemplar, varav merparten i Europa.
Förväntningarna på den tredje generationen har därför varit minst sagt höga. Nu är den här - sportigare, säkrare och ännu mer exklusiv. Med en modern design och fullpackad med det allra senaste inom Connectivity-teknologi tar BMW kompakta premiumbilar till nästa nivå.

Den 25 juni presenteras den tredje generationen av BMW 1-serien. Modellen har världspremiär på evenemanget BMW Group #NEXTGen I München och lanseras på marknaden i september 2019.

Maximal körglädje
Nya BMW 1-serie kommer med ett helt nytt koncept för framhjulsdrift vilket resulterar i en större insida utan att för den sakens skull tumma på BMW:s fantastiska körkänsla. Vad som är unikt för denna nya teknik är BMW:s nya ARB-teknologi (actuator contiguous wheel slip limitation) som minimerar risken för eventuellt hjulsläpp vid acceleration. En teknik som redan prövats på BMW i3 och nu för första gången integreras med en förbränningsmotor. Vid lansering kommer modellen med fem motoralternativ - tre stycken dieselmotorer, 116d ,118d och 120d xDrive, samt två stycken bensinmotorer, 118i och M135i xDrive. Flaggskeppsmodellen BMW M135i xDrive tar med sin 4-cylindriga motor på 306 hästkrafter bilen 0–100 km/h på 4,8 sekunder.

Ny utmanade design
Den ikoniska BMW-fronten lever kvar, den välkända grillen har blivit större och för första gången i denna modellserie möter de njurformade delarna varandra i mitten. För den som väljer M-performancemodellen M135i xDrive har de klassiska linjerna i grillen ersatts med ett meshliknande nät som inspirerats av riktiga banbilar. Bilens framlyktor har en mer aggressiv lutning vilket ger ett ungdomligt utseende. Även baklyktorna har förnyats och med sin breda profil ger det bilen ett modernt och sportigt utseende.

Mer utrymme, mindre yttermått
Den tredje generationen av premiummodellen skriver nästa kapitel i BMW:s historia för kompakta premiummodeller. Nya 1-serie erbjuder betydligt mer utrymme utan att för den saken skull påverka bilens yttermått. Detta tack vare BMW:s nya framhjulsdriftsarkitektur, som kombinerar tillverkarens ikoniska körglädje med utökat benutrymme, framförallt i baksätet. Trots detta är bilen 5 mm kortare än sin föregångare. Benutrymmet bak är 33 mm längre, takhöjden har utökats med 19 mm och i framsätet ges förare och passagerare ett 42 mm större armbågsutrymme. Bagageutrymmet är 20 liter större och rymmer totalt 380 liter respektive 1200 liter med nedfällda baksäten.

En kompakt bil som har allt
Tillgängliga utrustningsnivåerna i nya BMW 1-serien blir: Advantage, Sport Line, Luxury och M Sport. Mycket av den avancerade tekniken som vi hittar i de större modellerna har nu implementerats i BMW:s minsta modell. Till detta hör även mycket av den förarassistans som utvecklats under de senaste åren. Som standard kommer varning för gångtrafikanter, nödbromsfunktion i stadskörning och Lane Departure Warning-system. Som tillval finns aktiv farthållare, kollisionsvarnare i bak och varning för korsande trafik. Som tillval kan du använda din smartphone som bilnyckel och bilen kan startas när telefonen ligger i bilens dedikerade fack.

Modellvarianter tillgängliga för Europa vid lansering:

BMW 118i:

⦁Rak 3-cylindrig bensinmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: sjuväxlad dubbekopplingsväxellåda med Steptronic)
⦁Kapacitet: 1,499 cc, effekt: 140 hk vid 4,200 – 6,500 varv
⦁Vridmoment: 220 Nm vid 1,480 – 4,600 varv
⦁Acceleration: 0 – 100 km/h på 8,5 sekunder
⦁Topphastighet: 213 km/h
⦁Kombinerad bränsleförbrukning*: 5,7–5,0 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 129 -114 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP.

BMW M135i xDrive:

⦁Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttaväxlad automatisk sportväxellåda
⦁Kapacitet: 1,998 cc, effekt: 306 hk vid 4,500 – 6250 varv
⦁Vridmoment: 450 Nm vid 1,750 – 5,000 varv
⦁Acceleration: 0 – 100 km/h på 4,8 sekunder
⦁Topphastighet: 250 km/h
⦁Kombinerad bränsleförbrukning*: 7,1–6,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 162 – 155 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 116d:

⦁Rak 3-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: sjuväxlad dubbekopplingsväxellåda med Steptronic)
⦁Kapacitet: 1,496 cc, effekt: 116 hk vid 2,250 – 4,000 varv
⦁Vridmoment: 270 Nm vid 1,750 – 4000 varv
⦁Acceleration: 0 – 100 km/h på 10,3 sekunder
⦁Topphastighet: 200 km/h
⦁Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,2–3,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 110 – 100 g/km, miljöklass: EU6d
BMW 118d:

⦁Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
⦁Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 150 hk vid 2,500 – 4,000 varv
⦁Vridmoment: 350 Nm vid 1,750 – 4000 varv
⦁Acceleration: 0 – 100 km/h på 8,5 sekunder
⦁Topphastighet: 218 km/h
⦁Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,4–4,1 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 116 – 108 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 120d xDrive:

⦁Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
⦁Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 190 hk vid 2,500 – 4,000 varv
⦁Vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 4000 varv
⦁Acceleration: 0 – 100 km/h på 7,0 sekunder
⦁Topphastighet: 230 km/h
⦁Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,7–4,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 124 – 117 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

Priserna för den nya BMW 1-serien är i dagsläget inte fastställda.

Länk till fler bilder och mer information:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0296071EN/the-all-new-bmw-1-series-the-perfect-synthesis-of-agility-and-space

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige
@: peter.maier@bmw.se
T: +46 73 347 06 34

*Alla siffror är preliminära. Nivåerna för bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och elförbrukning som uppgetts har uppmätts under standardiserade testcykler i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) 715/2007 i den senaste tillgängliga versionen vid tidpunkten för godkännande. Siffrorna hänvisar till ett fordon med grundinställningar i Tyskland och räckvidden som uppgetts tar i beaktning valbar utrustning och olika hjul- och däckstorlek som finns tillgänglig för vald modell och som kan variera beroende på konfiguration.

Siffrorna är redan baserade på testcykeln enligt det nya WLTP-reglementet och är omvandlade till siffror motsvarande NEDC, för att möjliggöra jämförelse mellan olika fordon. Vid fordonsskatter eller andra avgifter baserade på CO2-utsläpp kan CO2-värdena skilja sig från siffrorna angivna här.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-24
Bosch Professional håller panelsamtal på NordbyggSpies Hecker lanserar innovativ primer-surfacerTrådlös utveckling för AGV:erSeco Nanojet-brotschar optimerar spånkontrollIfö presenterar TurboFlush
2024-04-23
Reality Capture Från isen till affärslivetVisste du det här om magnetventiler?Panasonic anställer ny medarbetare i SverigeCognizant och Microsoft utökar AI-partnerskap
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten