SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ökad detaljhandel vid laddplatser

Är att vänta i elbilsboomens kölvatten
Vägtransporter står idag för hela 16 % av de globala koldioxidutsläppen. Elfordon har därför en mycket viktig roll när det kommer till att begränsa dessa och motverka klimatförändringar.

Andelen elbilar växer så det knakar i Sverige, samtidigt som försäljningen av fossildrivna fordon minskar stadigt. 33 procent av alla nyregistreringar under 2022 var rena elbilar, vilket kan jämföras med 2021 då siffran var 19 procent.

I takt med elbilssektorns snabba tillväxt blir det allt viktigare för arbets- och handelsplatser att möta det ökande laddningsbehovet från medarbetare och kunder.

Även om elbilar som bekant är bra för miljön, så kanske det inte är renare luft, mindre buller och minskade utsläpp av växthusgaser som människor tänker på i första hand när de börjar köra elbil. Många funderar nog främst på hur de smidigt och bekvämt kan ladda upp sina fordon när de väl behöver. Men för att detta ska bli verklighet överallt, så krävs inte bara engagemang från förarna själva, utan även från näringslivet och samhället i stort.

En ”laddningsdriven” detaljhandelstrend står för dörren
Föreställ dig att du inte behöver titta efter och vänta på att en tankstation ska dyka upp längsmed vägen, utan istället kan använda en app på din telefon eller din bils infotainmentsystem som vägledning. Tänk dig sedan att du spenderar tiden du normalt skulle ha vistats på en bensinstation med att göra något du verkligen vill.

De flesta elbilsförare vill ladda sina bilar när de står parkerade, snarare än att behöva köra till en avlägsen och otrivsam plats för detta. Det finns faktiskt redan idag företag som har blickat in i framtiden och med glädje kommer att tillgodose dig med det du behöver och vill ha medan du laddar, för de tillfällen när du är ute på en bilresa eller oväntat överskrider ditt bilbatteris räckvidd.

Det kommer inte dröja länge innan laddningsstationer kommer att bli centrum för detaljhandelsupplevelser. Nya marknadsplatser kommer att dyka upp, fyllda med aktiviteter du kan ägna dig åt under en 30 minuter lång laddningssession: som t ex att ta en kaffe eller klippa dig. Välkommen till den nya ekonomin för detaljhandel, som snart kommer till huvudgatan, centrum och till en shoppinggata nära dig!

Den nya ekonomin för detaljhandel kommer att få se tillgänglighet och innovation smälta in samarbetet mellan handel och laddning, för att ge förarna en utmärkt laddningsupplevelse. Samtidigt kan företag skaffa sig en attraktiv plats på (laddnings)kartan, för att både locka till sig nya och behålla befintliga kunder som vill kunna göra annat än att bara vänta medan deras bilar laddas.

Även företag ute på landsbygden kommer att kunna dra nytta av denna nya ekonomi, då utökade laddningsmöjligheter kan attrahera fler kunder och besökare, som både stannar kvar längre och spenderar mer pengar på platsen under sina laddningstillfällen.

Bekväm laddning
När det gäller att ladda våra personliga enheter, såsom mobiltelefoner eller bärbara datorer, så sitter de flesta av oss inte och väntar på att dessa ska upplysa oss om låga batterinivåer för att vi ska ladda upp dem. Vi laddar dem istället när det känns bekvämt för oss. Detsamma gäller för elfordon. Elbilsförare vet redan att det är mycket bekvämare att ladda bilen där de råkar befinna sig för stunden, snarare än att behöva oroa sig för att anpassa sina liv efter tankningen.

Den genomsnittliga uppehållstiden vid en laddningsstation är visserligen längre än vid en bensinstation - trettio minuter mot åtta - men chansen är stor att om en förare kör så långt att bilens räckvidd överskrids, så kommer de ändå behöva en paus. Detta ger detaljhandlare och andra verksamheter en idealisk möjlighet att erbjuda förare olika sätt att spendera den tiden på.

Med tiden kommer det att uppstå laddningshubbar med dussintalet laddstationer och aktiviteter som kan uppfylla förarnas alla behov medan deras bilar laddas.

Precis på samma sätt som mobiltelefonen frigjorde oss från den fasta linan och iPhonen befriade oss från våra skrivbord, så kommer elbilen att möjliggöra för oss att undvika bortkastad tid vid bensinstationer. Detta kommer i sin tur att ge oss mer tid att interagera med andra människor, samtidigt som vi kan göra saker vi tycker om - eller i alla fall utföra vardagliga nödvändigheter. Renare luft, mindre buller och nollutsläpp blir då bara en bonus.

Av: Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Aare, Northern Link PR
Mail: henrik@nlpr.se
Tlf.: +46 70 598 22 82
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-07-02
Ny avfallskraftanläggning nära PragHertz och RedLocker på sommarturnéIVECO S-Way har tilldelats prisRamirent öppnar nytt kundcenter i KungsbackaVi rustar för framtiden
2024-07-01
Lär dig om vakuum­mätarens viktiga rollEffektiviteten av värmekamerorHur man förstärker delar Samuel Sollenby återvänder till OlsonsEn historia inom skärande bearbetning
2024-06-28
Kantvikars betydande roll Kompressorns roll i kylanläggningarOTTO Digital Services för systemSäkerhet med väggrindar och vägbommarNyhet i sortimentet från Western Fabrications
2024-06-27
Födelsedag 60-års Rockwell arrangerar år­ets automationshändelse Optimera kabelhanteringen Saab tecknar kontraktOKQ8 Bank har tecknat ett 3 årigt avtal
2024-06-26
XMOR® revolutionerar grävandetInga maskiner är för stora för ossTrejon lanserar CONDORÅtervunnet material möter AI ROCKWOOL bygger stenullsfabrik i Sverige