SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Affärsledare kämpar mot passivitet

Visar undersökning från Verizon Business
Affärsledare kämpar med att fånga nya affärsmöjligheter i ett oförutsägbart affärsklimat. Det visar en undersökning bland 600 chefer globalt, på uppdrag av Verizon Business. Inom områden som handlar om att förändra kunders och anställdas upplevelse, samt kring kritiska frågor som talangförvärv och teknikdistribution, finns det en klyfta mellan affärstillväxt och förmågan att driva meningsfull, långsiktig förändring.

Studien genomfördes av Longitude och syftar till att undersöka hur företag har hanterat effekterna av pandemin som en katalysator för förändring och hur företagsledare tänker om kring sin verksamhet för framtida tillväxt.

Den goda nyheten är att företagsledare efter pandemin känner sig bättre rustade att fatta snabba beslut (71 %), tänka strategiskt kring långsiktiga mål (72 %), ta till sig ny teknik (75 %), samt utveckla mer empatiska och förtroendeskapande relationer med både kunder (71 %) och anställda (69 %).

Men trots dessa positiva sentiment, står många företag nu inför ständiga omvälvningar och en växande komplexitet i den hybrida affärsmiljön, något som lämnat företagen med en känsla av strategisk osäkerhet. Två tredjedelar av företagsledarna (66%) sa att pandemin hade avslöjat svagheter i strategin, medan 60% sa att de kämpar för att agera beslutsamt som svar på nya marknadsmöjligheter.

Sampath Sowmyanarayan, Chief Executive Officer för Verizon Business Group säger: "Den stora lärdomen vi tar med oss från de senaste åren är att det inte finns ett enda rätt sätt att leda, bygga en kultur eller genomföra en strategi. Det är därför vi också ser många organisationer som försöker anta en "partiskhet att säga ja" som en vägledande princip. De ger i allt högre grad medarbetarna friheten att utmana status quo och att öppet ställa frågor om exempelvis varför en implementering kan ta så lång tid, eller varför deras verksamhet inte kan uppfylla sina kunders behov."

Växande klyfta mellan avsikt och utförande
Mer än hälften av de tillfrågade cheferna lyfte fram den allt viktigare roll som ledarskapsgrupper spelat kring att anamma ny teknik under de senaste 12 månaderna – där cybersäkerhetstjänster (78 %), programvara och verktyg för dataanalys (75 %) och molnaktivering (74 %) var bland de främsta tekniska prioriteringarna. Rapporten identifierar dock en koppling mellan avsikt och utförande. Till exempel kommer förbättrade kundupplevelser att ha den högsta strategiska prioriteringen (74%), samtidigt som endast en tredjedel (38%) säger sig ha ökat takten för användning av dataanalys för att förbättra kundupplevelsen, medan ännu färre har utnyttjat automatisering för bättre kundbetjäning. Dessutom belyser rapporten även en oroande brist på digital kompetens (33 %), vilket som den vanligaste klyftan som företag står inför.

Accelererar in i framtiden
Företag står inför en potent cocktail av utmaningar, från att förändra konsumentbeteenden till ett teknikdrivet omkullkastande av marknaden och nödvändigheten av hållbarhet. Studien fortsätter med att rekommendera hur företagsledare kan styra sina organisationer in i framtiden:

● Staka ut en tydlig väg genom en djupt osäker affärsmiljö
● Förstå vikten av att bygga motståndskraft och skapa förändring genom partnerskap
● Förena personalstyrkan med ett tydligt syfte
● Driv innovation genom experiment och rädslofritt risktagande
● Lås upp potentialen för hela arbetsstyrkan genom inkluderande kulturer

Om studien
Uppgifterna i denna rapport är baserade på en undersökning bland 600 företagsledare, utförd av Financial Times-bolaget Longitude på uppdrag av Verizon. Frågorna var baserade kring de centrala temana tillväxt, risk, strategi och innovation, med respondenter från drift- och energibranschen, samt från finans-, försäkrings-, juridik-, tillverkning-, media-, professionella tjänste-, detaljhandels- och leveranskedjesektorn. Den fullständiga rapporten, Business Reimagined - Är du verkligen redo att leda framtidens arbetskraft? kan hittas online.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Aare, Northern Link PR
Tel. +46 70 598 22 82
Mail: henrik@nlpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Banér­gatan 12
11523 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Jan Fredriksson
+46 70 716 00 68

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-13
Tritium lanserar TRI-FLEX i Europa ICA i Nybro rustar för framtiden Från vinfält till väggnära golvbrunnar
2025-06-12
Säkert laddatNytt hos norelemFlera faktorer avgör teknikens genomslagSjälvläkande nätverk nästa steg i teknikenNytt system ska minska fallolyckor
2025-06-11
Castrol satsar på bättre fordonsutbildningSommarstängt hos Helge Nyberg i juliBelysning för ditt elskåpKan skaka svensk industriAWS fortsätter miljard­satsa på AI-startups
2025-06-10
Har du tröttnat på att byta pressbackar?Avfallshantering för hela arbetsplatsenMoussi lanserar moderna smidesräckenNy multiturn kit-encoder för stegmotorerRekordintresse för Trädagars 2025
2025-06-09
Besök oss på Paris Air Show 2025Lär dig Aurora Design Assistant i MalmöFPT Industrial i havs­projekt med One OceanXiaomi SU7 Ultra till Gran Turismo 7