SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Hur bygger du en hybrid arbetskultur?

Sommaren och semestrarna börjar nu lida mot sitt slut och det är hög tid för företagen att börja fundera på en välfungerande hybrid arbetskultur på jobbet.
Den hybrida arbetsplatsen har diskuterats länge och vi har långsamt tagit till oss mer flexibla arbetsplatspolicys. När vi nu förbereder oss för att återvända till kontoren i viss mån och till en framtid efter COVID-19, har en hybrid arbetskultur visat sig vara mindre av en trend och mer av ett faktum i organisationer som aktivt arbetar för att möta medarbetarnas behov.

Efter mer än ett års distansarbete fokuserar nu både stora och små företag på allt från arbetsplatspolicys och riktlinjer för infrastruktur och programvara, för att bäst kunna stödja sina anställda i en hybrid arbetskultur. Ny forskning visar att 89% av de europeiska företagen kommer att anta en hybrid arbetsmodell, vilket motiverar behovet av förändringar, såväl i den fysiska kontorsmiljön som i arbetsplatskulturen. Samma rapport visar också att hela 96 % av svenska företagsledare planerar för fortsatt hybridarbete, samt att de genomgående är betydligt öppnare kring att utforska en progressiv arbetsplatspolicy (friare disponering av dagar på kontoret eller hemma, friare valmöjligheter om varifrån man arbetar mm).

Denna övergång beror till stor del på de anställdas önskemål. Då varannan anställd säger att de inte kommer att återvända till jobbet om de inte får arbeta på distans efter COVID-19 och 80% säger att de förväntar sig att arbeta hemifrån minst tre gånger i veckan framöver, är det tydligt att företagen måste skapa en hybrid arbetskultur för att behålla sina främsta talanger.

Även om den hybrida arbetskulturen inte kan förankras i ett företag över en natt, har arbetet med att skapa en verkligt hybrid arbetsplatsmiljö redan börjat. För organisationer som kan känna sig oförberedda inför detta skifte finns det ett överflöd av verktyg och resurser att använda sig av för att lyckas. Låt oss titta närmare på hur man kan börja implementera en mer hybrid arbetskultur på företagen.

Att hantera och stödja hybrida team
En nyckelkomponent för en gångbar hybrid arbetskultur är hur pass väl ett företag säkerställer att behoven hos de hybridanställda tillgodoses. Därför är det viktigt att skapa en öppen dialog mellan hybrida team och ledningen. Bra kommunikationsstandarder är mycket betydelsefulla för att alla kollegor, utspridda över många olika platser, ska känna sig delaktiga och hörda. När en anställd känner sig vilsen och inte upplever att de får rätt stöd kan arbetsprestandan och kreativiteten bli lidande. Den andra typen av support som hybridteam behöver är teknisk, så att de är rustade med alla nödvändiga verktyg och utbildningar för att stödja deras flexibla arbetssätt

Förse medarbetarna med de verktyg de behöver för att arbeta på distans och konfigurera om kontorsutrymmen för att bättre stödja hybridarbete på plats. Vid distansarbete behövs följande teknisk utrustning:

• Plattform för videokonferens
Smart videokamera
• Högtalare och mikrofon
• Programvara för att chatta med kollegor direkt
• Programvara för dokumentdelning
• Programvara för projektledning

Det finns många sätt att förändra kontoret på för att skapa optimerade arbetsytor för hybridarbete:

• Skapa arbetsstationer så att de anställda inte behöver släpa med sig all utrustning de dagar de jobbar från kontoret.
• Skapa mötesrum utrustade med videokonferensprogram för mindre, hybrida teammöten.
• Om designa konferensrummen för att bättre stödja hybrida möten, som t ex att byta ut det avlånga mötesrumsbordet mot ett runt för att skapa en mer inkluderande atmosfär.
• Designa mötesrum med hybridsamarbete i åtanke genom att inkludera smarta whiteboards och smarta videokameror.
• Installera mötesbås för snabba virtuella 1:1-möten mellan medarbetare, både lokalt och på distans.
• Omdesigna gemensamma utrymmen med flexibla möbler för snabba förändringar
• Använd beläggningssensorer för att övervaka var de lediga arbetsytorna finns på kontoret, för att göra det lättare för hybridanställda att hitta en ledig arbetsplats när de arbetar från kontoret.

Skapa en teamkänsla i hybrida arbetslag

• Konsten att skapa en teamkänsla i hybrida arbetslag kan upplevas svår att lyckas med. Hur håller du upp teamkänslan och företagskulturen när de anställda är utspridda? Skapa tillfällen! Inför t ex en afterwork-timme på fredagar för att fira slutet på ytterligare en framgångsrik arbetsvecka eller en gemensam fika på måndagmorgnar för att få alla att känna sig delaktiga och informerade kring vad som händer under veckan.
• Skapa upplevelser som alla kan delta i, oavsett plats. Distansaktiviteter finns det mängder att välja mellan, t ex dryckesprovningar, matlagning och quiz.
• Kom ihåg att fira framgångar även virtuellt!

Hemligheten bakom att bygga en väl fungerande hybrid arbetskultur är att lyssna på medarbetarna. Om du skapar den mer som en gemensam insats kommer alla medarbetare i din organisation att gynnas. För att lyckas skapa en hållbar hybrid arbetskultur finns vår kompletta guide med verktyg som hjälp.

Av: Frank Weishaupt, VD, Owl Labs


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när